Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morgan, Marisa Ignes Orsolin
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/758
Resumo: This thesis proposes, from the analysis of the structural axis and methodological dimensions Projovem Adolescent Program, foregrounding the social and educational dimension of the program as proposed handles non-formal education to the Theory of recognition Honneth. Explored as a reference for research, aspects of political and social identity of the program based on an analysis of its main principles in order to situate the methodological dimensions that underlie social and educational activities undertaken by the program under study and indicate how socio methodological dimensions of the program can be understood as possible potentiating the quest for recognition from reading what we make it through the critical theory Honneth. Our effort is, ultimately, to show that the Projovem Adolescent, while non-formal educational program, has a potential for intersubjective recognition can contribute to identity formation, socialization and social inclusion. To realize the goal set is a part-documentary research based on official documents about Projovem Adolescent and documents of national social welfare policy and the like. The documentary dimension articulates the literature as analytical-reconstructive procedure in this work is based on a clipping from the work of Honneth and productions on the theme of recognition in the field of social sciences and philosophy, as well as studies that address education non-formal directly or indirectly, as a Gohn and Caliman
id UPF-1_c416ac143ca9986af9073268cca8d40e
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/758
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Cenci, Angelo VitórioCPF:47849541049http://lattes.cnpq.br/5553067405853480CPF:45597480049http://lattes.cnpq.br/6414615431038433Morgan, Marisa Ignes Orsolin2018-01-10T18:06:47Z2015-08-202014-12-15MORGAN, Marisa Ignes Orsolin. Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth. 2014. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2014.http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/758This thesis proposes, from the analysis of the structural axis and methodological dimensions Projovem Adolescent Program, foregrounding the social and educational dimension of the program as proposed handles non-formal education to the Theory of recognition Honneth. Explored as a reference for research, aspects of political and social identity of the program based on an analysis of its main principles in order to situate the methodological dimensions that underlie social and educational activities undertaken by the program under study and indicate how socio methodological dimensions of the program can be understood as possible potentiating the quest for recognition from reading what we make it through the critical theory Honneth. Our effort is, ultimately, to show that the Projovem Adolescent, while non-formal educational program, has a potential for intersubjective recognition can contribute to identity formation, socialization and social inclusion. To realize the goal set is a part-documentary research based on official documents about Projovem Adolescent and documents of national social welfare policy and the like. The documentary dimension articulates the literature as analytical-reconstructive procedure in this work is based on a clipping from the work of Honneth and productions on the theme of recognition in the field of social sciences and philosophy, as well as studies that address education non-formal directly or indirectly, as a Gohn and CalimanA presente dissertação propõe, a partir da análise dos eixos estruturantes e das dimensões metodológicas do programa Projovem Adolescente, tematizar a dimensão socioeducativa desse programa. Para tanto, busca-se analisar o Projovem à luz da Teoria do Reconhecimento de Honneth como proposta de educação não formal. Como referência para a investigação, são, aqui, explorados aspectos da identidade político-social do programa, partindo da análise de seus eixos estruturantes, visando situar as dimensões metodológicas que fundamentam as ações socioeducativas desenvolvidas, bem como indicar de que modo essas dimensões podem ser compreendidas como possíveis potencializadoras da busca por reconhecimento através da leitura feita de tais dimensões pelo viés da teoria crítica de Honneth. Assim, o esforço consiste, em última instância, em mostrar que o Projovem Adolescente, enquanto proposta educativa não formal, apresenta um potencial de reconhecimento intersubjetivo capaz de contribuir para a formação da identidade, para a socialização e para a inclusão social. Para dar conta do objetivo estabelecido, parte-se de pesquisa documental com base em documentos oficiais sobre o Projovem Adolescente e de documentos da política nacional de assistência social e afins. À dimensão documental se articula a pesquisa bibliográfica como procedimento analítico-reconstrutivo que, neste trabalho, toma por base um recorte da obra de Honneth e produções acerca do tema do reconhecimento no campo das ciências sociais e da filosofia, bem como de estudos que abordam a educação não formal de maneira direta ou indiretaMade available in DSpace on 2018-01-10T18:06:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2014MarisaIgnesOrsolinMorgan.pdf: 417191 bytes, checksum: dbea7874b503d22b5cd9daf7978f8be5 (MD5) Previous issue date: 2014-12-15application/pdfporUniversidade de Passo FundoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUPFBREducaçãoHonneth, Axel, 1949- - Crítica e interpretaçãoEducaçãoSociologia educacionalAdolescentesHonneth , Axel , 1949- - Criticism and interpretationEducationEducational sociologyTeensCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPrograma ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honnethinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis256360060060025632563info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2014MarisaIgnesOrsolinMorgan.pdf2014MarisaIgnesOrsolinMorgan.pdfapplication/pdf707024http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/758/2/2014MarisaIgnesOrsolinMorgan.pdf2340b8e6e1e51499de37764a8b9581f8MD52tede/7582023-05-11 09:58:20.192oai:tede.upf.br:tede/758Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2023-05-11T12:58:20Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
title Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
spellingShingle Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
Morgan, Marisa Ignes Orsolin
Honneth, Axel, 1949- - Crítica e interpretação
Educação
Sociologia educacional
Adolescentes
Honneth , Axel , 1949- - Criticism and interpretation
Education
Educational sociology
Teens
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
title_full Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
title_fullStr Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
title_full_unstemmed Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
title_sort Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth
author Morgan, Marisa Ignes Orsolin
author_facet Morgan, Marisa Ignes Orsolin
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cenci, Angelo Vitório
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:47849541049
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5553067405853480
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:45597480049
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6414615431038433
dc.contributor.author.fl_str_mv Morgan, Marisa Ignes Orsolin
contributor_str_mv Cenci, Angelo Vitório
dc.subject.por.fl_str_mv Honneth, Axel, 1949- - Crítica e interpretação
Educação
Sociologia educacional
Adolescentes
topic Honneth, Axel, 1949- - Crítica e interpretação
Educação
Sociologia educacional
Adolescentes
Honneth , Axel , 1949- - Criticism and interpretation
Education
Educational sociology
Teens
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Honneth , Axel , 1949- - Criticism and interpretation
Education
Educational sociology
Teens
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This thesis proposes, from the analysis of the structural axis and methodological dimensions Projovem Adolescent Program, foregrounding the social and educational dimension of the program as proposed handles non-formal education to the Theory of recognition Honneth. Explored as a reference for research, aspects of political and social identity of the program based on an analysis of its main principles in order to situate the methodological dimensions that underlie social and educational activities undertaken by the program under study and indicate how socio methodological dimensions of the program can be understood as possible potentiating the quest for recognition from reading what we make it through the critical theory Honneth. Our effort is, ultimately, to show that the Projovem Adolescent, while non-formal educational program, has a potential for intersubjective recognition can contribute to identity formation, socialization and social inclusion. To realize the goal set is a part-documentary research based on official documents about Projovem Adolescent and documents of national social welfare policy and the like. The documentary dimension articulates the literature as analytical-reconstructive procedure in this work is based on a clipping from the work of Honneth and productions on the theme of recognition in the field of social sciences and philosophy, as well as studies that address education non-formal directly or indirectly, as a Gohn and Caliman
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-12-15
dc.date.available.fl_str_mv 2015-08-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:06:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MORGAN, Marisa Ignes Orsolin. Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth. 2014. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/758
identifier_str_mv MORGAN, Marisa Ignes Orsolin. Programa ProJovem adolescente : um olhar a partir da teoria crítica de Honneth. 2014. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2014.
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 2563
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv 2563
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 2563
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Passo Fundo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPF
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Passo Fundo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/758/2/2014MarisaIgnesOrsolinMorgan.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2340b8e6e1e51499de37764a8b9581f8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092285058514944