O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
Texto Completo: | http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985 |
Resumo: | This paper is a research with the aim to present the socio-linguistic reality expressed in written texts of students that have been approved or that have been flunked in the 5th and 6th years of Elementary School and that are from an institution of public teaching in the city of Erechim, in the North of Rio Grande do Sul. Data analysis reveals the importance of the socio-linguistic knowledge and acknowledgement of the students so that they are not punished by the system of evaluation. In this paper, we found support in the Socio-linguistic and in topics related to the area of education to discuss the conflicting relation between the standardized written Portuguese, which the schools are always looking for, and the colloquial written Portuguese used in the context of a school that is located in the peripheral area of the city |
id |
UPF-1_cb1f9fdc25451407c750fc889637f80d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.upf.br:tede/985 |
network_acronym_str |
UPF-1 |
network_name_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Carboni, FlorenceCPF:62329936087http://lattes.cnpq.br/4991345437133244CPF:66804043049http://lattes.cnpq.br/9552613391630438Martins, Alessandra Avila2018-01-10T18:09:20Z2009-08-032005-09-01http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985This paper is a research with the aim to present the socio-linguistic reality expressed in written texts of students that have been approved or that have been flunked in the 5th and 6th years of Elementary School and that are from an institution of public teaching in the city of Erechim, in the North of Rio Grande do Sul. Data analysis reveals the importance of the socio-linguistic knowledge and acknowledgement of the students so that they are not punished by the system of evaluation. In this paper, we found support in the Socio-linguistic and in topics related to the area of education to discuss the conflicting relation between the standardized written Portuguese, which the schools are always looking for, and the colloquial written Portuguese used in the context of a school that is located in the peripheral area of the cityO presente trabalho consiste em uma pesquisa de campo, cujo objetivo é apresentar a realidade sociolingüística expressa em textos escritos de alunos aprovados e reprovados de quintas e sextas séries de uma escola pública da cidade de Erechim, na região norte do Rio Grande do Sul. A análise dos dados revela a importância do conhecimento e reconhecimento sociolingüístico dos alunos para que eles não sejam penalizados pelo sistema de avaliação. Neste trabalho, buscamos suporte na Sociolingüística, em questões ligadas à área de educação e em teorias do texto e do discurso para discutir a conflitante relação que se instaura entre a língua escrita padrão, almejada pela escola, e a língua escrita em um contexto de escola de periferiaMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2005AlessandraAvilaMartins.pdf: 532010 bytes, checksum: dba54dc052a0a435575c00f6ca1a18ff (MD5) Previous issue date: 2005-09-01application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em LetrasEstudos Linguísticos e Estudos LiteráriosSociolingüísticaRepetênciaAlfabetizaçãoComunicação oralGrade repetitionLiteracySociolinguisticsOral communicationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAO (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2005AlessandraAvilaMartins.pdfapplication/pdf532010http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/985/1/2005AlessandraAvilaMartins.pdfdba54dc052a0a435575c00f6ca1a18ffMD51tede/9852018-01-10 16:09:20.614oai:tede.upf.br:tede/985Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:09:20Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
title |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
spellingShingle |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino Martins, Alessandra Avila Sociolingüística Repetência Alfabetização Comunicação oral Grade repetition Literacy Sociolinguistics Oral communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
title_full |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
title_fullStr |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
title_full_unstemmed |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
title_sort |
O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino |
author |
Martins, Alessandra Avila |
author_facet |
Martins, Alessandra Avila |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carboni, Florence |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:62329936087 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4991345437133244 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:66804043049 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9552613391630438 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Alessandra Avila |
contributor_str_mv |
Carboni, Florence |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociolingüística Repetência Alfabetização Comunicação oral |
topic |
Sociolingüística Repetência Alfabetização Comunicação oral Grade repetition Literacy Sociolinguistics Oral communication CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Grade repetition Literacy Sociolinguistics Oral communication |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This paper is a research with the aim to present the socio-linguistic reality expressed in written texts of students that have been approved or that have been flunked in the 5th and 6th years of Elementary School and that are from an institution of public teaching in the city of Erechim, in the North of Rio Grande do Sul. Data analysis reveals the importance of the socio-linguistic knowledge and acknowledgement of the students so that they are not punished by the system of evaluation. In this paper, we found support in the Socio-linguistic and in topics related to the area of education to discuss the conflicting relation between the standardized written Portuguese, which the schools are always looking for, and the colloquial written Portuguese used in the context of a school that is located in the peripheral area of the city |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-09-01 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-08-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-01-10T18:09:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985 |
url |
http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Estudos Linguísticos e Estudos Literários |
dc.publisher.country.por.fl_str_mv |
|
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv |
|
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) instname:Universidade de Passo Fundo (UPF) instacron:UPF |
instname_str |
Universidade de Passo Fundo (UPF) |
instacron_str |
UPF |
institution |
UPF |
reponame_str |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
collection |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/985/1/2005AlessandraAvilaMartins.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dba54dc052a0a435575c00f6ca1a18ff |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br |
_version_ |
1809092286506598400 |