O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Alessandra Avila
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
Texto Completo: http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985
Resumo: This paper is a research with the aim to present the socio-linguistic reality expressed in written texts of students that have been approved or that have been flunked in the 5th and 6th years of Elementary School and that are from an institution of public teaching in the city of Erechim, in the North of Rio Grande do Sul. Data analysis reveals the importance of the socio-linguistic knowledge and acknowledgement of the students so that they are not punished by the system of evaluation. In this paper, we found support in the Socio-linguistic and in topics related to the area of education to discuss the conflicting relation between the standardized written Portuguese, which the schools are always looking for, and the colloquial written Portuguese used in the context of a school that is located in the peripheral area of the city
id UPF-1_cb1f9fdc25451407c750fc889637f80d
oai_identifier_str oai:tede.upf.br:tede/985
network_acronym_str UPF-1
network_name_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
repository_id_str
spelling Carboni, FlorenceCPF:62329936087http://lattes.cnpq.br/4991345437133244CPF:66804043049http://lattes.cnpq.br/9552613391630438Martins, Alessandra Avila2018-01-10T18:09:20Z2009-08-032005-09-01http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985This paper is a research with the aim to present the socio-linguistic reality expressed in written texts of students that have been approved or that have been flunked in the 5th and 6th years of Elementary School and that are from an institution of public teaching in the city of Erechim, in the North of Rio Grande do Sul. Data analysis reveals the importance of the socio-linguistic knowledge and acknowledgement of the students so that they are not punished by the system of evaluation. In this paper, we found support in the Socio-linguistic and in topics related to the area of education to discuss the conflicting relation between the standardized written Portuguese, which the schools are always looking for, and the colloquial written Portuguese used in the context of a school that is located in the peripheral area of the cityO presente trabalho consiste em uma pesquisa de campo, cujo objetivo é apresentar a realidade sociolingüística expressa em textos escritos de alunos aprovados e reprovados de quintas e sextas séries de uma escola pública da cidade de Erechim, na região norte do Rio Grande do Sul. A análise dos dados revela a importância do conhecimento e reconhecimento sociolingüístico dos alunos para que eles não sejam penalizados pelo sistema de avaliação. Neste trabalho, buscamos suporte na Sociolingüística, em questões ligadas à área de educação e em teorias do texto e do discurso para discutir a conflitante relação que se instaura entre a língua escrita padrão, almejada pela escola, e a língua escrita em um contexto de escola de periferiaMade available in DSpace on 2018-01-10T18:09:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2005AlessandraAvilaMartins.pdf: 532010 bytes, checksum: dba54dc052a0a435575c00f6ca1a18ff (MD5) Previous issue date: 2005-09-01application/pdfporPrograma de Pós-Graduação em LetrasEstudos Linguísticos e Estudos LiteráriosSociolingüísticaRepetênciaAlfabetizaçãoComunicação oralGrade repetitionLiteracySociolinguisticsOral communicationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAO (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)instacron:UPFORIGINAL2005AlessandraAvilaMartins.pdfapplication/pdf532010http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/985/1/2005AlessandraAvilaMartins.pdfdba54dc052a0a435575c00f6ca1a18ffMD51tede/9852018-01-10 16:09:20.614oai:tede.upf.br:tede/985Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPUBhttp://tede.upf.br/oai/requestbiblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.bropendoar:2018-01-10T18:09:20Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)false
dc.title.por.fl_str_mv O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
title O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
spellingShingle O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
Martins, Alessandra Avila
Sociolingüística
Repetência
Alfabetização
Comunicação oral
Grade repetition
Literacy
Sociolinguistics
Oral communication
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
title_full O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
title_fullStr O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
title_full_unstemmed O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
title_sort O (re) conhecimento sociolingüístico na escola : sua implicação para o ensino
author Martins, Alessandra Avila
author_facet Martins, Alessandra Avila
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carboni, Florence
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:62329936087
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4991345437133244
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:66804043049
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9552613391630438
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Alessandra Avila
contributor_str_mv Carboni, Florence
dc.subject.por.fl_str_mv Sociolingüística
Repetência
Alfabetização
Comunicação oral
topic Sociolingüística
Repetência
Alfabetização
Comunicação oral
Grade repetition
Literacy
Sociolinguistics
Oral communication
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Grade repetition
Literacy
Sociolinguistics
Oral communication
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This paper is a research with the aim to present the socio-linguistic reality expressed in written texts of students that have been approved or that have been flunked in the 5th and 6th years of Elementary School and that are from an institution of public teaching in the city of Erechim, in the North of Rio Grande do Sul. Data analysis reveals the importance of the socio-linguistic knowledge and acknowledgement of the students so that they are not punished by the system of evaluation. In this paper, we found support in the Socio-linguistic and in topics related to the area of education to discuss the conflicting relation between the standardized written Portuguese, which the schools are always looking for, and the colloquial written Portuguese used in the context of a school that is located in the peripheral area of the city
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-09-01
dc.date.available.fl_str_mv 2009-08-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-01-10T18:09:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985
url http://10.0.217.128:8080/jspui/handle/tede/985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.por.fl_str_mv
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.department.fl_str_mv Estudos Linguísticos e Estudos Literários
dc.publisher.country.por.fl_str_mv
dc.publisher.initials.por.fl_str_mv
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
instname:Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron:UPF
instname_str Universidade de Passo Fundo (UPF)
instacron_str UPF
institution UPF
reponame_str Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
collection Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF)
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.upf.br:8080/jspui/bitstream/tede/985/1/2005AlessandraAvilaMartins.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv dba54dc052a0a435575c00f6ca1a18ff
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca de teses e dissertações da Universidade de Passo Fundo (BDTD UPF) - Universidade de Passo Fundo (UPF)
repository.mail.fl_str_mv biblio@upf.br || bio@upf.br || cas@upf.br || car@upf.br || lve@upf.br || sar@upf.br || sol@upf.br || upfmundi@upf.br || jucelei@upf.br
_version_ 1809092286506598400