Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luckow, Heloiza Iracema
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cordeiro, Aliciene Fusca Machado, Schulze, Mariana Datria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6499
Resumo: This paper aims to discuss the conceptions of teachers on regular class about the pedagogic class support. The participants were 68 teachers in the early years of municipal schools, which responded to a questionnaire, self-administered wich consists on 18 questions. Questionnaires considered “not valid” for the purposes of a master thesis were used. For their analysis, it was adopted the content analysis, considering the assumptions of epistemic-methodological approach of dialectical and historical materialism. This study demonstrates that the conditions of work are crucial for the teachers actions and how affect the schooling process on their students. The results points to the fact that, in general, the working conditions of the teachers do not favor the critical thinking and reflections as much on their actions, what proposes, in general, a homogenizing design and annulment of what constitute students as subjects.
id UPM-1_6e05d70acd4a1bfd8415dc67992a7618
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6499
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular ClassClases de Apoyo Pedagógico en la Concepción de las Maestras de Clase RegularSalas de Apoio Pedagógico na Concepção de Professoras da Sala Regulartrabajo docentesalas de apoyo pedagógicocondiciones de trabajodificultades en el proceso de escolarizaciónculpa de los estudiantestrabalho docentesala de apoio pedagógicocondições de trabalhodificuldades no processo de escolarizaçãoculpabilização dos estudantesteaching workpedagogic class supportworking conditionsdifficulties in the schooling processblaming on the studentsThis paper aims to discuss the conceptions of teachers on regular class about the pedagogic class support. The participants were 68 teachers in the early years of municipal schools, which responded to a questionnaire, self-administered wich consists on 18 questions. Questionnaires considered “not valid” for the purposes of a master thesis were used. For their analysis, it was adopted the content analysis, considering the assumptions of epistemic-methodological approach of dialectical and historical materialism. This study demonstrates that the conditions of work are crucial for the teachers actions and how affect the schooling process on their students. The results points to the fact that, in general, the working conditions of the teachers do not favor the critical thinking and reflections as much on their actions, what proposes, in general, a homogenizing design and annulment of what constitute students as subjects.Este trabajo tiene como objetivo discutir los conceptos de maestras en la clase regular de apoyo pedagógico. Las participantes fueron 68 maestras en los primeros años de las escuelas municipales, las cuales respondieron al cuestionario, auto aplicado y compuesto de 18 preguntas. Se utilizaron cuestionarios considerados “no válidos”, para los objetivos de una tesis de maestría. Para su análisis, se adoptó el análisis de contenido, considerando los presupuestos del abordaje epistemológico y metodológico del materialismo histórico y dialéctico. Este estudio muestra que las condiciones de trabajo son cruciales para las acciones docentes y afectan el proceso de escolaridad de los estudiantes. Los resultados apuntan para el hecho de que, en general, las condiciones de trabajo de las maestras no favorecen el pensamiento crítico y las reflexiones tanto como sus acciones, lo que propone, en general, una concepción homogeneizada y anuladora de aquello que constituye los estudiantes como sujetos.Este trabalho tem como objetivo discutir as concepções de professoras da sala regular sobre as salas de apoio pedagógico. As participantes da pesquisa foram 68 professoras dos anos iniciais da rede municipal de ensino, as quais responderam a um questionário, autoaplicável e composto por 18 perguntas. Foram utilizados questionários considerados “não válidos” para os objetivos de uma pesquisa de mestrado. Para sua análise, adotou-se a análise de conteúdo, considerando os pressupostos da abordagem epistêmico metodológica do materialismo histórico e dialético. Este estudo demonstra que as condições de trabalho são determinantes para as ações docentes e afetam o processo de escolarização do estudante. Os resultados apontam para o fato de que, em geral, as condições de trabalho das professoras não favorecem o pensamento crítico e reflexões quanto a suas ações, o que propõe, em geral, uma concepção homogeneizadora e anulatória daquilo que constitui os estudantes como sujeitos.Editora Mackenzie2016-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/649910.15348/1980-6906/psicologia.v18n2p173-188The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 18 No. 2 (2016); 173-188Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 18 Núm. 2 (2016); 173-188Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 18 n. 2 (2016); 173-1881980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6499/6140Copyright (c) 2016 Heloiza Iracema Luckow, Aliciene Fusca Machado Cordeiro, Mariana Datria Schulzehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuckow, Heloiza IracemaCordeiro, Aliciene Fusca MachadoSchulze, Mariana Datria2023-07-12T20:33:06Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6499Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-12T20:33:06Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
Clases de Apoyo Pedagógico en la Concepción de las Maestras de Clase Regular
Salas de Apoio Pedagógico na Concepção de Professoras da Sala Regular
title Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
spellingShingle Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
Luckow, Heloiza Iracema
trabajo docente
salas de apoyo pedagógico
condiciones de trabajo
dificultades en el proceso de escolarización
culpa de los estudiantes
trabalho docente
sala de apoio pedagógico
condições de trabalho
dificuldades no processo de escolarização
culpabilização dos estudantes
teaching work
pedagogic class support
working conditions
difficulties in the schooling process
blaming on the students
title_short Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
title_full Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
title_fullStr Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
title_full_unstemmed Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
title_sort Pedagogic Class Support in Conception of Teac Hing of Regular Class
author Luckow, Heloiza Iracema
author_facet Luckow, Heloiza Iracema
Cordeiro, Aliciene Fusca Machado
Schulze, Mariana Datria
author_role author
author2 Cordeiro, Aliciene Fusca Machado
Schulze, Mariana Datria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luckow, Heloiza Iracema
Cordeiro, Aliciene Fusca Machado
Schulze, Mariana Datria
dc.subject.por.fl_str_mv trabajo docente
salas de apoyo pedagógico
condiciones de trabajo
dificultades en el proceso de escolarización
culpa de los estudiantes
trabalho docente
sala de apoio pedagógico
condições de trabalho
dificuldades no processo de escolarização
culpabilização dos estudantes
teaching work
pedagogic class support
working conditions
difficulties in the schooling process
blaming on the students
topic trabajo docente
salas de apoyo pedagógico
condiciones de trabajo
dificultades en el proceso de escolarización
culpa de los estudiantes
trabalho docente
sala de apoio pedagógico
condições de trabalho
dificuldades no processo de escolarização
culpabilização dos estudantes
teaching work
pedagogic class support
working conditions
difficulties in the schooling process
blaming on the students
description This paper aims to discuss the conceptions of teachers on regular class about the pedagogic class support. The participants were 68 teachers in the early years of municipal schools, which responded to a questionnaire, self-administered wich consists on 18 questions. Questionnaires considered “not valid” for the purposes of a master thesis were used. For their analysis, it was adopted the content analysis, considering the assumptions of epistemic-methodological approach of dialectical and historical materialism. This study demonstrates that the conditions of work are crucial for the teachers actions and how affect the schooling process on their students. The results points to the fact that, in general, the working conditions of the teachers do not favor the critical thinking and reflections as much on their actions, what proposes, in general, a homogenizing design and annulment of what constitute students as subjects.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6499
10.15348/1980-6906/psicologia.v18n2p173-188
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6499
identifier_str_mv 10.15348/1980-6906/psicologia.v18n2p173-188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6499/6140
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Heloiza Iracema Luckow, Aliciene Fusca Machado Cordeiro, Mariana Datria Schulze
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Heloiza Iracema Luckow, Aliciene Fusca Machado Cordeiro, Mariana Datria Schulze
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 18 No. 2 (2016); 173-188
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 18 Núm. 2 (2016); 173-188
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 18 n. 2 (2016); 173-188
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051376327458816