Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Athayde, Marcia de Lima
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Giacomoni, Cláudia Hofheinz, Zanon, Cristian, Stein, Lilian Milnitsky
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6254
Resumo: The school achievement test is a psychopedagogical instrument for children from 1st to 6th grade, assessing broadly learning through three subtests: reading, writing and arithmetic. The goal of this study was to evaluate the psychometric properties of the reading subtest, using principal axes analysis and item response theory to evaluate the internal structure, items difficulty and discrimination. The sample consisted of data from surveys conducted in four Brazilian states (N= 1831). Results indicated that the reading subtest presents evidence of unidimensionality, more accurately assess students with low and medium skill, and discriminates students only through third grade. These results indicate that subtest presents evidence of validity, but requires refinement.  
id UPM-1_8c0099c2b4b67e02b4b5c608dc9052be
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6254
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement TestEvidencias de Calidad del Subtest de Lectura del Test de Desempeño EscolarEvidências de Validade do Subteste de Leitura do Teste de Desempenho Escolarreadingschool achievement testvalidityitem response theoryleiturateste de desempenho escolarvalidadeteoria de resposta ao itemavaliação psicológicalecturaprueba de rendimiento académicola validezla Teoría de Respuesta al Ítemabuso sexual, pericia psicológica forense, impacto psicológico, evaluación psicológicaThe school achievement test is a psychopedagogical instrument for children from 1st to 6th grade, assessing broadly learning through three subtests: reading, writing and arithmetic. The goal of this study was to evaluate the psychometric properties of the reading subtest, using principal axes analysis and item response theory to evaluate the internal structure, items difficulty and discrimination. The sample consisted of data from surveys conducted in four Brazilian states (N= 1831). Results indicated that the reading subtest presents evidence of unidimensionality, more accurately assess students with low and medium skill, and discriminates students only through third grade. These results indicate that subtest presents evidence of validity, but requires refinement.  Test de Desempeño Escolar es un instrumento psicológico y pedagógico desarrollado para los niños de 1º a  6º grado, evaluando de manera general el aprendizaje por tres subtests: Lectura, escrita y aritmética. El objetivo de este estudio fue evaluar las propiedades psicométricas del subtest de lectura mediante el análisis de los ejes principales y la Teoría de Respuesta al evaluar la estructura interna, la dificultad y la discriminación de materiales. La muestra consistió en datos de encuestas realizadas en cuatro estados de Brasil (N = 1.831). Los resultados indicaron que el subtest de lectura: (a) presenta evidencia de unidimensionalidad, (b) evalua con mayor precisión a los estudiantes con baja y media capacidad y (c) discrimina a los estudiantes sólo hasta el tercer grado.  Estos resultados indican que el subtest tiene evidencias de validez, pero requiere de refinación.O teste de desempenho escolar é um instrumento psicopedagógico desenvolvido para crianças da 1ª à 6ª série, cujo objetivo é avaliar de maneira ampla a aprendizagem por meio de três subtestes: leitura, escrita e aritmética. A proposta deste estudo foi avaliar as propriedades psicométricas do subteste de leitura, utilizando a análise de eixos principais e a teoria de resposta ao item para avaliar a estrutura interna, a dificuldade e a discriminação dos itens. A amostra foi composta de dados oriundos de pesquisas realizadas em quatro Estados brasileiros (N= 1.831). Os resultados indicaram que o subteste de leitura apresenta evidências de unidimensionalidade, avalia com mais precisão estudantes com níveis baixos e médios de habilidade e discrimina estudantes apenas até a 3ª série. Esses resultados indicam que o subteste mostra evidências de validade, mas requer refinamento.Editora Mackenzie2014-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAPapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/625410.15348/1980‑6906/psicologia.v16n2p131 ‑140The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 16 No. 2 (2014); 131 ‑140Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 16 Núm. 2 (2014); 131 ‑140Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 16 n. 2 (2014); 131 ‑1401980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6254/5025Copyright (c) 2014 Marcia de Lima Athayde, Cláudia Hofheinz Giacomoni, Cristian Zanon, Lilian Milnitsky Steinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAthayde, Marcia de LimaGiacomoni, Cláudia HofheinzZanon, CristianStein, Lilian Milnitsky2023-07-13T18:00:12Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6254Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-13T18:00:12Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
Evidencias de Calidad del Subtest de Lectura del Test de Desempeño Escolar
Evidências de Validade do Subteste de Leitura do Teste de Desempenho Escolar
title Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
spellingShingle Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
Athayde, Marcia de Lima
reading
school achievement test
validity
item response theory
leitura
teste de desempenho escolar
validade
teoria de resposta ao item
avaliação psicológica
lectura
prueba de rendimiento académico
la validez
la Teoría de Respuesta al Ítem
abuso sexual, pericia psicológica forense, impacto psicológico, evaluación psicológica
title_short Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
title_full Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
title_fullStr Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
title_full_unstemmed Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
title_sort Evidence of Validity of the Reading Subtest of School Achievement Test
author Athayde, Marcia de Lima
author_facet Athayde, Marcia de Lima
Giacomoni, Cláudia Hofheinz
Zanon, Cristian
Stein, Lilian Milnitsky
author_role author
author2 Giacomoni, Cláudia Hofheinz
Zanon, Cristian
Stein, Lilian Milnitsky
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Athayde, Marcia de Lima
Giacomoni, Cláudia Hofheinz
Zanon, Cristian
Stein, Lilian Milnitsky
dc.subject.por.fl_str_mv reading
school achievement test
validity
item response theory
leitura
teste de desempenho escolar
validade
teoria de resposta ao item
avaliação psicológica
lectura
prueba de rendimiento académico
la validez
la Teoría de Respuesta al Ítem
abuso sexual, pericia psicológica forense, impacto psicológico, evaluación psicológica
topic reading
school achievement test
validity
item response theory
leitura
teste de desempenho escolar
validade
teoria de resposta ao item
avaliação psicológica
lectura
prueba de rendimiento académico
la validez
la Teoría de Respuesta al Ítem
abuso sexual, pericia psicológica forense, impacto psicológico, evaluación psicológica
description The school achievement test is a psychopedagogical instrument for children from 1st to 6th grade, assessing broadly learning through three subtests: reading, writing and arithmetic. The goal of this study was to evaluate the psychometric properties of the reading subtest, using principal axes analysis and item response theory to evaluate the internal structure, items difficulty and discrimination. The sample consisted of data from surveys conducted in four Brazilian states (N= 1831). Results indicated that the reading subtest presents evidence of unidimensionality, more accurately assess students with low and medium skill, and discriminates students only through third grade. These results indicate that subtest presents evidence of validity, but requires refinement.  
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
AP
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6254
10.15348/1980‑6906/psicologia.v16n2p131 ‑140
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6254
identifier_str_mv 10.15348/1980‑6906/psicologia.v16n2p131 ‑140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6254/5025
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 16 No. 2 (2014); 131 ‑140
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 16 Núm. 2 (2014); 131 ‑140
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 16 n. 2 (2014); 131 ‑140
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051376309633024