Convergent Validity and Comparison of Items between EDEP and CES-D

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baptista, Makilim Nunes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Souza, Mayra Silva, Gomes, Juliana Oliveira, Alves, Gisele Aparecida da Silva, Carneiro, Adriana Munhoz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2878
Resumo: This study aimed to find evidence of convergent validity for escala de depressão (Edep) correlating it with the Center for Epidemiological Studies of Depression (CES-D) and assess the difficulty of items using the Item response theory in both instruments. Participated of this study 146 college students, with average age 23 years (SD = 7.06) and 70% female, answered the CES-D and Edep. The results showed a positive correlation between Edep and CES-D with excellent magnitude (r = 0,75; p = 0,001). Even more, the comparison analysis indicated that items on both scales, the more endorsed symptoms were specific to depression, which was expected, considering that the sample was not clinical. Other results indicated some similarities between items by TRI, showing that both instruments assess similar constructs, however, different aspects of depression, indicating that Edep appears as a promising instrument for assessing depression in clinical and nonclinical samples.
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spelling Convergent Validity and Comparison of Items between EDEP and CES-DValidez Convergente y Comparación de Ítems entre la EDEP y CES-DValidade Convergente e Comparação de itens entre a EDEP e CES-Dpsychological assessmentdepressionpsychological testsvalidityitem response theoryevaluación psicológicadepresiónpruebas psicológicasvalidezteoría de respuesta al ítem.avaliaçãopsicológicadepressãotestes psicológicosvalidadeteoria de resposta ao itemThis study aimed to find evidence of convergent validity for escala de depressão (Edep) correlating it with the Center for Epidemiological Studies of Depression (CES-D) and assess the difficulty of items using the Item response theory in both instruments. Participated of this study 146 college students, with average age 23 years (SD = 7.06) and 70% female, answered the CES-D and Edep. The results showed a positive correlation between Edep and CES-D with excellent magnitude (r = 0,75; p = 0,001). Even more, the comparison analysis indicated that items on both scales, the more endorsed symptoms were specific to depression, which was expected, considering that the sample was not clinical. Other results indicated some similarities between items by TRI, showing that both instruments assess similar constructs, however, different aspects of depression, indicating that Edep appears as a promising instrument for assessing depression in clinical and nonclinical samples.Este estudio tuvo como objetivo encontrar evidencia de validez convergente para la escala de depressão (Edep) correlacionándola con la de lo Center for Epidemiological Studies of Depression (CES-D), y evaluar la dificultad de los ítems utilizando la teoría de respuesta al los ítems en ambos instrumentos. los participantes fueron 146 estudiantes universitarios, con edad promedio de 23 años (Dt = 7,06), siendo 70% mujeres, que respondieron la CES-D y la Edep. Los resultados mostraron una correlación positiva y de magnitud excelente entre los instrumentos (r = 0,75; p = 0,001). Sin embargo, el análisis comparativo de los ítems en ambas escalas indicó que los síntomas más difíciles de aprobar eran específicos de la depresión, lo que ya se esperaba, teniendo en cuenta que la muestra no era clínica. Otros resultados indicaron algunas similitudes entre los ítems aprobados, mostrando que ambos instrumentos evalúan constructos similares, pero diferentes aspectos de la depresión, lo que indica que la Edep se muestra como un instrumento prometedor para la evaluación de la depresión en muestras clínicas y no clínicas.O presente estudo teve como objetivos encontrar evidência de validade convergente para a Escala de Depressão -EDEP correlacionando-a com a Center for Epidemiological Studies- Depression -CES-D e avaliar a dificuldade de itens utilizando-se a Teoria de Resposta ao Item em ambos os instrumentos. Participaram do estudo 146 universitários, com idade média de 23 anos (DP= 7,06) e 70% sendo do sexo feminino, que responderam a CES-D e a EDEP. Os resultados indicaram correlação positiva e de excelente magnitude (r= 0,75; p= 0,001) entre os instrumentos. Ainda, a análise de comparação de itens indicou que em ambas as escalas, os sintomas mais difíceis de endossar eram específicos da depressão, o que era esperado, considerando que a amostra não era clínica. Outros resultados indicaram semelhanças entre alguns itens endossados, demonstrando que os instrumentos avaliam construtos similares, entretanto, diferentes aspectos da depressão, indicando que a EDEP mostra-se como um instrumento promissor para avaliação de depressão em amostras clínicas e não clínicas.Editora Mackenzie2012-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2878Journal Psychology: Theory and Practice ; Vol. 14 No. 1 (2012); 140-152Revista Psicologia: Teoría y Práctica; Vol. 14 Núm. 1 (2012); 140-152Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 14 n. 1 (2012); 140-1521980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/2878/3376Baptista, Makilim NunesSouza, Mayra SilvaGomes, Juliana OliveiraAlves, Gisele Aparecida da SilvaCarneiro, Adriana Munhozinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-19T20:42:14Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/2878Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-01-12T16:39:42.655986Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
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