Initial Literacy: Influence of Phonemic Awareness and Teaching Method

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godoy, Dalva Maria Alves
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pinheiro, Ângela Maria Vieira, Citoler , Sylvia Defior
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/8494
Resumo: This longitudinal study investigates the importance of two methods for the success of the learning of reading and spelling and for the development of the phonemic awareness (PA) ability. It also verifies the contribution of PA and its predictive capacity for literacy learning in Brazilian Portuguese (PB). Two groups of children who started the first year (Mage = 5;10 years), one from a school that adopted a phonic method and the other from a school that adopted a nonphonic method, were followed until the end of the 2nd year, and were assessed on PA, reading and writing in three moments. The main findings of studies in other transparent orthographies are confirmed: PA is a strong predictor of reading and writing. It was also found that in PB the ability to read words is achieved quickly, with both methods, while the learning of writing is influenced significantly by the phonic method.
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spelling Initial Literacy: Influence of Phonemic Awareness and Teaching MethodProceso Inicial de Alfabetización: Influencia de la Consciencia Fonémica y del Método de Alfabetización Processo Inicial de Alfabetização: Influência da Consciência Fonêmica e Método de Ensinophonemic awarenessreadingspellingliteracyteaching methodconsciencia fonémicalectura escrituraaprendizaje inicial del lenguaje escritométodo de enseñanzaconsciência fonêmicaleituraescritaalfabetizaçãométodo de ensinoThis longitudinal study investigates the importance of two methods for the success of the learning of reading and spelling and for the development of the phonemic awareness (PA) ability. It also verifies the contribution of PA and its predictive capacity for literacy learning in Brazilian Portuguese (PB). Two groups of children who started the first year (Mage = 5;10 years), one from a school that adopted a phonic method and the other from a school that adopted a nonphonic method, were followed until the end of the 2nd year, and were assessed on PA, reading and writing in three moments. The main findings of studies in other transparent orthographies are confirmed: PA is a strong predictor of reading and writing. It was also found that in PB the ability to read words is achieved quickly, with both methods, while the learning of writing is influenced significantly by the phonic method.Este estudio longitudinal investiga la importancia de dos métodos de alfabetización en el éxito del aprendizaje de la lectura y la escritura y para el desarrollo de la habilidad de conciencia fonémica (CF). También verifica la contribución de la CF, y su capacidad predictiva, para dicho aprendizaje en portugués brasileño (PB). Dos grupos de niños que empezaban el primer curso (Medad = 5;10 años), uno proveniente de una escuela que adopta un método fónico y la otra, de una escuela que adopta un método no-fónico, fueron seguidos hasta el final del segundo curso, con evaluaciones de CF, lectura y escritura, aplicadas en tres momentos. Los principales hallazgos de estudios en otras ortografías transparentes son confirmados: la CF es un fuerte predictor de la lectura y la escritura. Se ha encontrado que en el PB la habilidad de lectura de palabras se alcanza rápidamente, con ambos métodos, mientras que el aprendizaje de la escritura es influenciado significativamente por el método fónico.Este estudo longitudinal investiga a importância de dois métodos de alfabeti­zação para o sucesso da aprendizagem da leitura e da escrita e para o desenvolvimento da habilidade de consciência fonêmica (CF). Verifica ainda a contribuição da CF e sua capacidade preditiva para a alfabetização no português brasileiro (PB). Duas turmas de crianças que iniciavam o 1º ano (Midade = 5;10 anos), uma proveniente de uma escola que adotava método fônico e a outra, de uma escola que adotava um método não fôni­co, foram seguidas até final do 2º ano, com avaliações de CF, leitura e escrita, aplicadas em três momentos. Os principais achados de estudos em outras ortografias transpa­rentes são confirmados: a CF é um forte preditor da leitura e da escrita. Encontrou-se ainda que no PB a habilidade de leitura de palavras é alcançada rapidamente, com am­bos os métodos, ao passo que a aprendizagem da escrita é influenciada significativa­mente pelo método fônico.Editora Mackenzie2018-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAPapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/849410.5935/1980-6906/psicologia.v19n3p226-241The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 19 No. 3 (2017); 226-241Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 19 Núm. 3 (2017); 226-241Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 19 n. 3 (2017); 226-2411980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMenghttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/8494/6795Copyright (c) 2018 Dalva Maria Alves Godoy, Ângela Maria Vieira Pinheiro, Sylvia Defior Citoler https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodoy, Dalva Maria AlvesPinheiro, Ângela Maria VieiraCitoler , Sylvia Defior2023-07-14T17:18:44Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/8494Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-14T17:18:44Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
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