Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Crema, Izabella Lenza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tilio, Rafael De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
Texto Completo: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948
Resumo: This research aimed to understand the older women interpretations and experiences attributed about gender relations and sexuality in their intimate relationships. Twelve women attending an Elderly Care Unit in a Minas Gerais/Brazil city were interviewed. From a thematic content analysis three categories were established: Influences of sex education, Standardization of sexuality, and Resignification about sexuality during the aging process. The main results highlighted that the participants received a morally rigid education that reinforced traditional gender roles (double sexual morality) generating misinformation, fears, shame, uncertainties and doubts about femininity and sexuality that, however, could be reformulated during aging due to new experiences and knowledge and, thus, their meanings and experiences moved from gender and sexuality traditional conceptions to their questionings.
id UPM-1_daccb7aaff7adddcc4d109a2b1ccfd14
oai_identifier_str oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12948
network_acronym_str UPM-1
network_name_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository_id_str
spelling Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences Género y Sexualidad en las Relaciones Íntimas: Significados y Experiencias de AncianasGênero e Sexualidade nos Relacionamentos Íntimos: Significados e Experiências de IdosasAgingElderMarriageSexualityGenderEnvejecimientoMatrimonioAncianoSexualidadGéneroEnvelhecimentoIdososCasamentoSexualidadeGêneroThis research aimed to understand the older women interpretations and experiences attributed about gender relations and sexuality in their intimate relationships. Twelve women attending an Elderly Care Unit in a Minas Gerais/Brazil city were interviewed. From a thematic content analysis three categories were established: Influences of sex education, Standardization of sexuality, and Resignification about sexuality during the aging process. The main results highlighted that the participants received a morally rigid education that reinforced traditional gender roles (double sexual morality) generating misinformation, fears, shame, uncertainties and doubts about femininity and sexuality that, however, could be reformulated during aging due to new experiences and knowledge and, thus, their meanings and experiences moved from gender and sexuality traditional conceptions to their questionings.El objetivo de esta investigación fue comprender los significados y las experiencias que las mujeres mayores atribuyen a las relaciones de género y a la sexualidad en sus relaciones íntimas. Se entrevistó a doce mujeres que asistían a una Unidad de Atención al Anciano en una ciudad de Minas Gerais/Brasil. A partir de un análisis de contenido temático se establecieron tres categorías: Influencia de la educación sexual, Normalización de la sexualidad, y Resignificaciones de la sexualidad durante el envejecimiento. Los principales resultados destacaran que los participantes recibieron una educación moralmente rígida que reforzaba los roles tradicionales de género generando desinformación, temores, vergüenza, incertidumbres y dudas sobre la feminidad y la sexualidad que fueran reformulados en el envejecimiento debido a las nuevas experiencias y conocimientos. Así, sus significados y experiencias pasaron de concepciones tradicionales de género y sexualidad a cuestionamientos.Esta pesquisa objetivou compreender os significados e experiências atribuídos por idosas às relações de gênero e à sexualidade vivenciadas em seus relacionamentos íntimos. Doze frequentadoras de uma Unidade de Atenção ao Idoso (UAI) de uma cidade no interior de Minas Gerais foram entrevistadas. A partir de uma análise de conteúdo temática foram estabelecidas três categorias: Influência da educação para a sexualidade, Normatização da sexualidade e Ressignificações sobre a sexualidade. Os principais resultados destacaram que as participantes receberam uma educação (formal e informal) moralmente rígida que reforçou papéis tradicionais de gênero (dupla moral sexual), gerando desinformações, medos, vergonhas, incertezas e dúvidas sobre a feminilidade e a sexualidade que, todavia, puderam ser em parte reformuladas durante o envelhecimento devido às novas experiências e conhecimentos (com a participação na UAI) e, assim, seus significados e experiências transitaram entre concepções tradicionais e questionamentos das relações de gênero e sexualidade.Editora Mackenzie2021-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/1294810.5935/1980-6906/ePTPSP12948The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 23 No. 2 (2021); ePTPSP12948Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 23 Núm. 2 (2021); ePTPSP12948Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 23 n. 2 (2021); ePTPSP129481980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporenghttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948/11016http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948/11024Copyright (c) 2021 Izabella Lenza Crema, Rafael De Tiliohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCrema, Izabella LenzaTilio, Rafael De2023-08-01T18:17:34Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/12948Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-08-01T18:17:34Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
Género y Sexualidad en las Relaciones Íntimas: Significados y Experiencias de Ancianas
Gênero e Sexualidade nos Relacionamentos Íntimos: Significados e Experiências de Idosas
title Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
spellingShingle Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
Crema, Izabella Lenza
Aging
Elder
Marriage
Sexuality
Gender
Envejecimiento
Matrimonio
Anciano
Sexualidad
Género
Envelhecimento
Idosos
Casamento
Sexualidade
Gênero
title_short Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
title_full Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
title_fullStr Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
title_full_unstemmed Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
title_sort Gender and sexuality in intimate relationships: elderly women meanings and experiences
author Crema, Izabella Lenza
author_facet Crema, Izabella Lenza
Tilio, Rafael De
author_role author
author2 Tilio, Rafael De
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Crema, Izabella Lenza
Tilio, Rafael De
dc.subject.por.fl_str_mv Aging
Elder
Marriage
Sexuality
Gender
Envejecimiento
Matrimonio
Anciano
Sexualidad
Género
Envelhecimento
Idosos
Casamento
Sexualidade
Gênero
topic Aging
Elder
Marriage
Sexuality
Gender
Envejecimiento
Matrimonio
Anciano
Sexualidad
Género
Envelhecimento
Idosos
Casamento
Sexualidade
Gênero
description This research aimed to understand the older women interpretations and experiences attributed about gender relations and sexuality in their intimate relationships. Twelve women attending an Elderly Care Unit in a Minas Gerais/Brazil city were interviewed. From a thematic content analysis three categories were established: Influences of sex education, Standardization of sexuality, and Resignification about sexuality during the aging process. The main results highlighted that the participants received a morally rigid education that reinforced traditional gender roles (double sexual morality) generating misinformation, fears, shame, uncertainties and doubts about femininity and sexuality that, however, could be reformulated during aging due to new experiences and knowledge and, thus, their meanings and experiences moved from gender and sexuality traditional conceptions to their questionings.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948
10.5935/1980-6906/ePTPSP12948
url http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948
identifier_str_mv 10.5935/1980-6906/ePTPSP12948
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948/11016
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/12948/11024
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Izabella Lenza Crema, Rafael De Tilio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Izabella Lenza Crema, Rafael De Tilio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Editora Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 23 No. 2 (2021); ePTPSP12948
Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 23 Núm. 2 (2021); ePTPSP12948
Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 23 n. 2 (2021); ePTPSP12948
1980-6906
1516-3687
reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron:UPM
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
instacron_str UPM
institution UPM
reponame_str Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
collection Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)
repository.mail.fl_str_mv revistapsico@mackenzie.br
_version_ 1797051378424610816