When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
Texto Completo: | http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226 |
Resumo: | Considering Piaget’s theory and studies on the social construction of knowledge, we investigated the ideas of students about learning and not learning. The study included 40 children between 6 and 16 years old with complaints of learning difficulties, enrolled in public schools in the state of São Paulo and subjected to two instruments: a drawing depicting a person who learns and does not learn another; a story involving a situation of not learning. The data indicate quite specific beliefs constructed by most participants, corresponding to the most basic level of understanding of social reality. His interpretations disregard more complex processes for the investigated phenomenon and focus on apparent issues. The results corroborate the evolutionary studies in the national context, pointing rudimentary ideas, even in older subjects. We suggest the need for studies to explain the causes of this delay between brazilian students. |
id |
UPM-1_e1288388c08cdc927af6443edfe0cd00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6226 |
network_acronym_str |
UPM-1 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic StudyCuando los Estudiantes Hablan de los Problemas de Aprendizaje: Un Estudio Psicogenético Quando os Estudantes Falam Sobre os Problemas de Aprendizagem: um Estudo Psicogenéticoconocimiento socialteoría de Piagetestudio evolutivoideas de los estudiantesaprendizajeconhecimento socialteoria piagetianaestudo evolutivoideias de estudantesaprendizagemsocial knowledgePiaget’s theoryevolutionary studystudent’s ideaslearningConsidering Piaget’s theory and studies on the social construction of knowledge, we investigated the ideas of students about learning and not learning. The study included 40 children between 6 and 16 years old with complaints of learning difficulties, enrolled in public schools in the state of São Paulo and subjected to two instruments: a drawing depicting a person who learns and does not learn another; a story involving a situation of not learning. The data indicate quite specific beliefs constructed by most participants, corresponding to the most basic level of understanding of social reality. His interpretations disregard more complex processes for the investigated phenomenon and focus on apparent issues. The results corroborate the evolutionary studies in the national context, pointing rudimentary ideas, even in older subjects. We suggest the need for studies to explain the causes of this delay between brazilian students.Teniendo en cuenta la teoría de Piaget y los estudios sobre la construcción del conocimiento social, hemos investigado las ideas de los estudiantes acerca del aprendizaje y no aprendizaje. El estudio incluyó a 40 niños entre 6 y 16 años con quejas de dificultades de aprendizaje, inscritos en escuelas públicas en el estado de São Paulo y sometidos a dos instrumentos: un dibujo que representa a una persona que aprende y outra que no se aprende; una historia que implica una situación de no aprendizaje. Los datos indican que hay creencias bastante específicas construidas por la mayoría de los participantes, correspondientes al nivel más básico de comprensión de la realidade social. Sus interpretaciones hacen caso omiso de procesos más complejos para el fenómeno investigado y consideran solamente problemas aparentes. Los resultados corroboran los estudios evolutivos en el contexto nacional, apuntando ideas rudimentarias, incluso en estudiantes mayores. Sugerimos la necesidad de estudios sobre las causas de este retraso entre los estudiantes brasileños. Considerando a teoria piagetiana e os estudos sobre a construção do conhecimento social, investigaram-se as ideias de estudantes sobre a aprendizagem e a não aprendizagem. Participaram 40 escolares de 6 a 16 anos, com queixas de dificuldades de aprendizagem, matriculados em escolas públicas no interior do Estado de São Paulo e submetidos a dois instrumentos: um desenho em que retratavam uma pessoa que aprende e outra que não aprende; e uma história envolvendo uma situação de não aprendizagem. Os dados obtidos apontam crenças bastante específicas construídas pela maioria dos participantes, correspondentes ao nível mais elementar de compreensão da realidade social. Suas interpretações desconsideram processos mais complexos para o fenômeno investigado e se centram em questões aparentes. Os resultados corroboram os estudos evolutivos realizados no contexto nacional, apontando ideias rudimentares, mesmo em sujeitos mais velhos. Sugere-se a necessidade de estudos que expliquem as causas desse atraso entre estudantes brasileiros.Editora Mackenzie2015-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/622610.15348/1980-6906/psicologia.v16n3p184-196The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 16 No. 3 (2014); 184-196Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 16 Núm. 3 (2014); 184-196Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 16 n. 3 (2014); 184-1961980-69061516-3687reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online)instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)instacron:UPMporhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226/5154Copyright (c) 2015 Eliane Giachetto Saravali, Camila Fernanda da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaravali, Eliane GiachettoSilva , Camila Fernanda da2023-07-06T21:06:52Zoai:ojs.editorarevistas.mackenzie.br:article/6226Revistahttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/indexPRIhttp://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/oairevistapsico@mackenzie.br1980-69061516-3687opendoar:2023-07-06T21:06:52Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study Cuando los Estudiantes Hablan de los Problemas de Aprendizaje: Un Estudio Psicogenético Quando os Estudantes Falam Sobre os Problemas de Aprendizagem: um Estudo Psicogenético |
title |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study |
spellingShingle |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study Saravali, Eliane Giachetto conocimiento social teoría de Piaget estudio evolutivo ideas de los estudiantes aprendizaje conhecimento social teoria piagetiana estudo evolutivo ideias de estudantes aprendizagem social knowledge Piaget’s theory evolutionary study student’s ideas learning |
title_short |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study |
title_full |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study |
title_fullStr |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study |
title_full_unstemmed |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study |
title_sort |
When Students Talk About Learning Problems: A Psychogenetic Study |
author |
Saravali, Eliane Giachetto |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto Silva , Camila Fernanda da |
author_role |
author |
author2 |
Silva , Camila Fernanda da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto Silva , Camila Fernanda da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conocimiento social teoría de Piaget estudio evolutivo ideas de los estudiantes aprendizaje conhecimento social teoria piagetiana estudo evolutivo ideias de estudantes aprendizagem social knowledge Piaget’s theory evolutionary study student’s ideas learning |
topic |
conocimiento social teoría de Piaget estudio evolutivo ideas de los estudiantes aprendizaje conhecimento social teoria piagetiana estudo evolutivo ideias de estudantes aprendizagem social knowledge Piaget’s theory evolutionary study student’s ideas learning |
description |
Considering Piaget’s theory and studies on the social construction of knowledge, we investigated the ideas of students about learning and not learning. The study included 40 children between 6 and 16 years old with complaints of learning difficulties, enrolled in public schools in the state of São Paulo and subjected to two instruments: a drawing depicting a person who learns and does not learn another; a story involving a situation of not learning. The data indicate quite specific beliefs constructed by most participants, corresponding to the most basic level of understanding of social reality. His interpretations disregard more complex processes for the investigated phenomenon and focus on apparent issues. The results corroborate the evolutionary studies in the national context, pointing rudimentary ideas, even in older subjects. We suggest the need for studies to explain the causes of this delay between brazilian students. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226 10.15348/1980-6906/psicologia.v16n3p184-196 |
url |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226 |
identifier_str_mv |
10.15348/1980-6906/psicologia.v16n3p184-196 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/6226/5154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Eliane Giachetto Saravali, Camila Fernanda da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Eliane Giachetto Saravali, Camila Fernanda da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
The Journal Of Psychology: Theory and Practice ; Vol. 16 No. 3 (2014); 184-196 Revista Psicología: Teoría y Práctica; Vol. 16 Núm. 3 (2014); 184-196 Revista Psicologia: Teoria e Prática; v. 16 n. 3 (2014); 184-196 1980-6906 1516-3687 reponame:Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) instacron:UPM |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
instacron_str |
UPM |
institution |
UPM |
reponame_str |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade Presbiteriana Mackenzie. Online) - Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapsico@mackenzie.br |
_version_ |
1797051376304390144 |