Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Gilberto Pereira de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24803
Resumo: This research approaches on the politics and actions of the professional formation of docent in the Basics Education of São Paulo during the period 1996-2011, specific teachers of the second cycle of Fundamental practice and High School , in the context of the education reform initialized in the second half of the 1990 decade, then started a process of commodification of the teaching in São Paulo and Brazil, establishing the relationship between professional formation and work conditions in the Basics Education in São Paulo in the period quoted above. Analyzes the educational policies formulated by multilateral organisms, like UNESCO, OMC and Mundial Bank, they reflexes in the commodification of education that entails in the privatization and the foundation of an educational market in the Basics Education subsidized with public funds, allowing the transformation of education in a source of private accumulation of capital. Analyzes the relation between the commodification of Basics Education in the state of São Paulo, the policies and actions of professional docent formation of state government and the conditions of magisterium of São Paulo from the study of legislation and documents regarding the career of the magisterium. Concludes then the commodification of education exist in the root of the precariousness of the docent work.
id UPM_042bad2a07f50717750aefc3c695d030
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24803
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:42:51Z2020-05-28T18:10:57Z2015-02-112020-05-28T18:10:57Z2014-08-18SOUZA, Gilberto Pereira de. Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011. 2014. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24803This research approaches on the politics and actions of the professional formation of docent in the Basics Education of São Paulo during the period 1996-2011, specific teachers of the second cycle of Fundamental practice and High School , in the context of the education reform initialized in the second half of the 1990 decade, then started a process of commodification of the teaching in São Paulo and Brazil, establishing the relationship between professional formation and work conditions in the Basics Education in São Paulo in the period quoted above. Analyzes the educational policies formulated by multilateral organisms, like UNESCO, OMC and Mundial Bank, they reflexes in the commodification of education that entails in the privatization and the foundation of an educational market in the Basics Education subsidized with public funds, allowing the transformation of education in a source of private accumulation of capital. Analyzes the relation between the commodification of Basics Education in the state of São Paulo, the policies and actions of professional docent formation of state government and the conditions of magisterium of São Paulo from the study of legislation and documents regarding the career of the magisterium. Concludes then the commodification of education exist in the root of the precariousness of the docent work.Esta dissertação aborda as políticas e ações de formação profissional docente na Educação Básica paulista no período 1996-2011, especialmente para professores do ciclo II do Ensino Fundamental e do Ensino Médio, no contexto das reformas educacionais iniciadas na segunda metade da década de 1990 que começaram um processo de mercantilização do ensino em São Paulo e no Brasil; estabelecendo a relação entre formação profissional e condições de trabalho na Educação Básica paulista no período supra citado. Analisa as políticas educativas formuladas por organismos multilaterais como UNESCO, OMC e Banco Mundial, seus reflexos na Mercantilização da educação que implica na privatização e criação de um mercado educativo na Educação Básica subsidiado com verbas públicas, que permite a transformação da educação em uma fonte de acúmulo privado de capital. Analisa a relação entre a mercantilização da Educação Básica no estado de São Paulo, as políticas e ações de formação profissional docente do governo estadual e as condições de trabalho do magistério paulista a partir do estudo da legislação e documentos referentes a carreira do magistério. Por fim, conclui que a mercantilização da educação está na raiz da precarização do trabalho docente.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaformação de professorescondições de trabalho do magistério paulista 1996-2011reformas educacionaisformation of teacherswork conditions of magisterium of São Paulo 1996 2001educational reformsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGiora, Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/7987535061534762Bueno, Marcelo Martinshttp://lattes.cnpq.br/5593879626315474Sartorio, Lucia Aparecida Valadareshttp://lattes.cnpq.br/0065490535281260http://lattes.cnpq.br/4552073524288236Souza, Gilberto Pereira dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4165/Gilberto%20Pereira%20de%20Souza.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1918/1/Gilberto%20Pereira%20de%20Souza.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248032020-05-28 15:10:57.322Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
title Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
spellingShingle Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
Souza, Gilberto Pereira de
formação de professores
condições de trabalho do magistério paulista 1996-2011
reformas educacionais
formation of teachers
work conditions of magisterium of São Paulo 1996 2001
educational reforms
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
title_full Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
title_fullStr Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
title_full_unstemmed Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
title_sort Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011
author Souza, Gilberto Pereira de
author_facet Souza, Gilberto Pereira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Giora, Regina Célia Faria Amaro
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7987535061534762
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bueno, Marcelo Martins
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5593879626315474
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Sartorio, Lucia Aparecida Valadares
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0065490535281260
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4552073524288236
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Gilberto Pereira de
contributor_str_mv Giora, Regina Célia Faria Amaro
Bueno, Marcelo Martins
Sartorio, Lucia Aparecida Valadares
dc.subject.por.fl_str_mv formação de professores
condições de trabalho do magistério paulista 1996-2011
reformas educacionais
topic formação de professores
condições de trabalho do magistério paulista 1996-2011
reformas educacionais
formation of teachers
work conditions of magisterium of São Paulo 1996 2001
educational reforms
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv formation of teachers
work conditions of magisterium of São Paulo 1996 2001
educational reforms
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research approaches on the politics and actions of the professional formation of docent in the Basics Education of São Paulo during the period 1996-2011, specific teachers of the second cycle of Fundamental practice and High School , in the context of the education reform initialized in the second half of the 1990 decade, then started a process of commodification of the teaching in São Paulo and Brazil, establishing the relationship between professional formation and work conditions in the Basics Education in São Paulo in the period quoted above. Analyzes the educational policies formulated by multilateral organisms, like UNESCO, OMC and Mundial Bank, they reflexes in the commodification of education that entails in the privatization and the foundation of an educational market in the Basics Education subsidized with public funds, allowing the transformation of education in a source of private accumulation of capital. Analyzes the relation between the commodification of Basics Education in the state of São Paulo, the policies and actions of professional docent formation of state government and the conditions of magisterium of São Paulo from the study of legislation and documents regarding the career of the magisterium. Concludes then the commodification of education exist in the root of the precariousness of the docent work.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-18
dc.date.available.fl_str_mv 2015-02-11
2020-05-28T18:10:57Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:42:51Z
2020-05-28T18:10:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOUZA, Gilberto Pereira de. Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011. 2014. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24803
identifier_str_mv SOUZA, Gilberto Pereira de. Formação profissional e condições de trabalho do magistério paulista entre 1996-2011. 2014. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24803
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177227933384704