O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25522 |
Resumo: | This dissertation seeks to analyze the role of the good teacher-student relationship in progressive educational practice as a solution to problems faced in traditional education. The present study, performed by means of bibliographic research, is based on the analysis of Paulo Freire’s works - Pedagogia do oprimido and Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. In progressive education defended by Freire, the dialogue is a key element in building the necessary relationship between teacher and student.found. Education based on dialogue presupposes respect for ethical and human characteristics of educators and learners in educational practice, to form and inform individuals capable of critically analyzing the social reality and act in the world in a critical, responsible and committed way, with the consciousness and historical responsibility that they have. In this way, the present research analyzes the identity of the traditional school, the dialogue concept brought by Freire and the necessary positivity of the teacher-studant relationship from the perspective of progressive education. |
id |
UPM_19a7b06589139b6645093763908de956 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25522 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548Matos, Igor Wilson SerrãoVasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/57500680755085412018-04-25T19:25:50Z2020-05-28T18:13:42Z2020-05-28T18:13:42Z2018-02-09This dissertation seeks to analyze the role of the good teacher-student relationship in progressive educational practice as a solution to problems faced in traditional education. The present study, performed by means of bibliographic research, is based on the analysis of Paulo Freire’s works - Pedagogia do oprimido and Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. In progressive education defended by Freire, the dialogue is a key element in building the necessary relationship between teacher and student.found. Education based on dialogue presupposes respect for ethical and human characteristics of educators and learners in educational practice, to form and inform individuals capable of critically analyzing the social reality and act in the world in a critical, responsible and committed way, with the consciousness and historical responsibility that they have. In this way, the present research analyzes the identity of the traditional school, the dialogue concept brought by Freire and the necessary positivity of the teacher-studant relationship from the perspective of progressive education.Esta dissertação busca analisar o papel da boa relação professor-aluno na prática educativa progressista, como resposta e solução aos problemas educacionais enfrentados na educação tradicional. Para isso, o presente estudo, realizado por meio de pesquisa bibliográfica, apoia-se na análise das obras de Paulo Freire - Pedagogia do oprimido e Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Na educação progressista defendida por Freire, o diálogo é elemento primordial de construção da necessária relação entre professor e aluno. A educação baseada no diálogo pressupõe respeito às características ética e humana de educadores e educandos na prática educativa, com a finalidade de formar e informar indivíduos capazes de analisar criticamente a realidade social e de atuarem no mundo de modo crítico, responsável e comprometido, com a consciência e a responsabilidade histórica que possuem. Desta forma, a presente pesquisa analisa a identidade da escola tradicional, o conceito de diálogo trazido por Freire e a necessária positividade da relação professor-aluno sob a perspectiva da educação progressista.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfMATOS, Igor Wilson Serrão. O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno. 2018. 86 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25522Paulo Freireprogressive educationdialogueteacher-student relationshipporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaulo Freireeducação progressistadiálogorelação professor-alunoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/16343/Igor%20Wilson%20Serr%c3%a3o%20Matos.pdf.jpgO diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e alunoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEBrito, Regina Helena Pires dehttp://lattes.cnpq.br/5720921133186299Maia, Gisele Gomeshttp://lattes.cnpq.br/4687018345044109BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALIgor Wilson Serrão Matos.pdfIgor Wilson Serrão Matos.pdfapplication/pdf845925https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9a1dfdf7-15ed-4c30-87e1-5a00f23763ea/download39bf08810069d43eefa14bbca27ac540MD51TEXTIgor Wilson Serrão Matos.pdf.txtIgor Wilson Serrão Matos.pdf.txtExtracted texttext/plain194773https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/fe6f9259-59fd-47fa-89bf-5a4baed00fcc/downloada34f5aac374ce25b5bbbe4c53ce0bb49MD52THUMBNAILIgor Wilson Serrão Matos.pdf.jpgIgor Wilson Serrão Matos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1160https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/e582de57-08b7-4546-befb-77638f2f40a5/download634f05a353666cc15a106d5fcb6e57b5MD5310899/255222022-03-14 18:11:26.151http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25522https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T18:11:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
title |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
spellingShingle |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno Matos, Igor Wilson Serrão Paulo Freire educação progressista diálogo relação professor-aluno CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
title_short |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
title_full |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
title_fullStr |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
title_full_unstemmed |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
title_sort |
O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno |
author |
Matos, Igor Wilson Serrão |
author_facet |
Matos, Igor Wilson Serrão |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos, Igor Wilson Serrão |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5750068075508541 |
contributor_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire educação progressista diálogo relação professor-aluno |
topic |
Paulo Freire educação progressista diálogo relação professor-aluno CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
description |
This dissertation seeks to analyze the role of the good teacher-student relationship in progressive educational practice as a solution to problems faced in traditional education. The present study, performed by means of bibliographic research, is based on the analysis of Paulo Freire’s works - Pedagogia do oprimido and Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. In progressive education defended by Freire, the dialogue is a key element in building the necessary relationship between teacher and student.found. Education based on dialogue presupposes respect for ethical and human characteristics of educators and learners in educational practice, to form and inform individuals capable of critically analyzing the social reality and act in the world in a critical, responsible and committed way, with the consciousness and historical responsibility that they have. In this way, the present research analyzes the identity of the traditional school, the dialogue concept brought by Freire and the necessary positivity of the teacher-studant relationship from the perspective of progressive education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-04-25T19:25:50Z 2020-05-28T18:13:42Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-02-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:13:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MATOS, Igor Wilson Serrão. O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno. 2018. 86 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25522 |
identifier_str_mv |
MATOS, Igor Wilson Serrão. O diálogo em Paulo Freire como caminho para a comunicação entre professor e aluno. 2018. 86 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9a1dfdf7-15ed-4c30-87e1-5a00f23763ea/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/fe6f9259-59fd-47fa-89bf-5a4baed00fcc/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/e582de57-08b7-4546-befb-77638f2f40a5/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
39bf08810069d43eefa14bbca27ac540 a34f5aac374ce25b5bbbe4c53ce0bb49 634f05a353666cc15a106d5fcb6e57b5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820034347171840 |