Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24937 |
Resumo: | The research has as objective to know how a school/school community understands its function with base in the elaboration of its Political-Pedagogic Project. For that, an analytic-descriptive study was developed, and, as techniques, were used the documental analysis, the participant observation and the interview. The first chapter describes the E. E. Prof. Alceu Gomes da Silva´s atmosphere/context of the research. The second chapter brings considerations about education, school, school culture and culture of the school, fundamental themes for the understanding of the school function in the individuals´formation. For the third chapter, some legal considerations on Political-Pedagogic Project were made. The theoretical base was developed, the old Project of the researched school was analysed and were proposed the new politics of the Secretary of the Education of the state of São Paulo, the curriculum proposal-São Paulo faz escola/2008. Therefore, the fourth chapter brings the analysis of the obtained data with the registrations accomplished during the elaboration of PPP and interviews, looking for the better understand the form how a school community´s members (teachers and managers) conceive the school, education, curriculum, teaching-learning processes, formation, among others |
id |
UPM_27a5e0c84d26aa013855778a7d7750a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24937 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481Tancredi, Regina Maria Simões Puccinellihttp://lattes.cnpq.br/7581179241493847Nono, Maévi Anabelhttp://lattes.cnpq.br/8634997953885976Mizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/5864698629292293Marques, Marina Salles Leite Lombardi2016-04-18T21:31:51Z2020-05-28T18:11:18Z2009-09-102020-05-28T18:11:18Z2009-02-03http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24937The research has as objective to know how a school/school community understands its function with base in the elaboration of its Political-Pedagogic Project. For that, an analytic-descriptive study was developed, and, as techniques, were used the documental analysis, the participant observation and the interview. The first chapter describes the E. E. Prof. Alceu Gomes da Silva´s atmosphere/context of the research. The second chapter brings considerations about education, school, school culture and culture of the school, fundamental themes for the understanding of the school function in the individuals´formation. For the third chapter, some legal considerations on Political-Pedagogic Project were made. The theoretical base was developed, the old Project of the researched school was analysed and were proposed the new politics of the Secretary of the Education of the state of São Paulo, the curriculum proposal-São Paulo faz escola/2008. Therefore, the fourth chapter brings the analysis of the obtained data with the registrations accomplished during the elaboration of PPP and interviews, looking for the better understand the form how a school community´s members (teachers and managers) conceive the school, education, curriculum, teaching-learning processes, formation, among othersA pesquisa tem como objetivo entender como uma escola/comunidade escolar compreende sua função a partir da elaboração de seu Projeto Político-Pedagógico. Para isso, desenvolveu-se um estudo analítico-descritivo, e, como técnicas, utilizou-se a análise documental, a observação participante e a entrevista. O primeiro capítulo descreve o ambiente/contexto da pesquisa E. E. Prof. Alceu Gomes da Silva. O segundo capítulo traz considerações sobre educação, escola, cultura escolar e cultura na escola, temas fundamentais para a compreensão da função da escola na formação dos indivíduos. Para o terceiro capítulo foram tecidas algumas considerações legais sobre Projeto Político-Pedagógico, avançou-se com a fundamentação teórica, analisou-se o antigo projeto da escola pesquisada, e apresentou-se a nova política da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, a proposta curricular - São Paulo faz escola/2008. A partir daí, o quarto capítulo traz a análise dos dados obtidos com os registros realizados durante a elaboração do PPP e entrevistas, buscando entender melhor a forma como os integrantes de uma comunidade escolar (professores e gestores) concebem escola, educação, currículo, processos de ensino-aprendizagem, formação, entre outrosapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaeducaçãoescolaprojeto político-pedagógicocultura escolarcultura da escolaeducationschoolpolitical-pedagogic projectschool cultureculture of the schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEscola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEORIGINALMarina Salles Leite Lombardi Marques....pdfMarina Salles Leite Lombardi Marques....pdfMarina Marquesapplication/pdf2700683https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24937/1/Marina%20Salles%20Leite%20Lombardi%20Marques....pdf9f7c1f9df1a50881b7de2449914df0b1MD51TEXTMarina Salles Leite Lombardi Marques....pdf.txtMarina Salles Leite Lombardi Marques....pdf.txtExtracted texttext/plain268900https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24937/2/Marina%20Salles%20Leite%20Lombardi%20Marques....pdf.txt59427dcc80577b828a125f0e645784ddMD52THUMBNAILMarina Salles Leite Lombardi Marques....pdf.jpgMarina Salles Leite Lombardi Marques....pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1201https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24937/3/Marina%20Salles%20Leite%20Lombardi%20Marques....pdf.jpgfc70bb827d3ef51e3495b5b3e1aafdceMD5310899/249372022-03-08 03:01:16.641Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
title |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
spellingShingle |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional Marques, Marina Salles Leite Lombardi educação escola projeto político-pedagógico cultura escolar cultura da escola education school political-pedagogic project school culture culture of the school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
title_full |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
title_fullStr |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
title_full_unstemmed |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
title_sort |
Escola e projeto político-pedagógico: uma possível tradução de uma política pública educacional |
author |
Marques, Marina Salles Leite Lombardi |
author_facet |
Marques, Marina Salles Leite Lombardi |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7581179241493847 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Nono, Maévi Anabel |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8634997953885976 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5864698629292293 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Marina Salles Leite Lombardi |
contributor_str_mv |
Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli Nono, Maévi Anabel Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação escola projeto político-pedagógico cultura escolar cultura da escola |
topic |
educação escola projeto político-pedagógico cultura escolar cultura da escola education school political-pedagogic project school culture culture of the school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
education school political-pedagogic project school culture culture of the school |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The research has as objective to know how a school/school community understands its function with base in the elaboration of its Political-Pedagogic Project. For that, an analytic-descriptive study was developed, and, as techniques, were used the documental analysis, the participant observation and the interview. The first chapter describes the E. E. Prof. Alceu Gomes da Silva´s atmosphere/context of the research. The second chapter brings considerations about education, school, school culture and culture of the school, fundamental themes for the understanding of the school function in the individuals´formation. For the third chapter, some legal considerations on Political-Pedagogic Project were made. The theoretical base was developed, the old Project of the researched school was analysed and were proposed the new politics of the Secretary of the Education of the state of São Paulo, the curriculum proposal-São Paulo faz escola/2008. Therefore, the fourth chapter brings the analysis of the obtained data with the registrations accomplished during the elaboration of PPP and interviews, looking for the better understand the form how a school community´s members (teachers and managers) conceive the school, education, curriculum, teaching-learning processes, formation, among others |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-09-10 2020-05-28T18:11:18Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-02-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-18T21:31:51Z 2020-05-28T18:11:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24937 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24937 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24937/1/Marina%20Salles%20Leite%20Lombardi%20Marques....pdf https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24937/2/Marina%20Salles%20Leite%20Lombardi%20Marques....pdf.txt https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24937/3/Marina%20Salles%20Leite%20Lombardi%20Marques....pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9f7c1f9df1a50881b7de2449914df0b1 59427dcc80577b828a125f0e645784dd fc70bb827d3ef51e3495b5b3e1aafdce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177232316432384 |