Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Juliana Vilar Rodrigues
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25293
Resumo: The relationship between literature and the visual arts is very old and can be found in recreations such as the images made by Delacroix for Goethe s Faust and by Flaxman for Dante s The Divine Comedy. Lasar Segall s lithographs inspired by the short story A gentle creature, by Fyodor Dostoevsky, show that this relationship is still relevant in the twentieth century. The objective of this research is to analyse Dostoevsky s short story and Segall s lithographs and observe the language that each of these artists used to create characters who express their own inner world. Based on the concept of self-awareness developed by Mikhail Bakhtin, we will observe the construction of the short story s main character, which is a man who is distant from reality but finally realizes the truth about himself. We will also discuss the way in which Lasar Segall, who at the time was part of the German Expressionist movement, uses Dostoevsky s text to produce his lithographs, or more specifically, we will analyze the graphic elements used by him to convey the inner world of the characters and the tragic aspect found in the short story.
id UPM_2f1a0d9ccf4832635b6ab62b0bb685f6
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25293
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:45:41Z2020-05-28T18:13:04Z2013-11-052020-05-28T18:13:04Z2012-08-15http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25293The relationship between literature and the visual arts is very old and can be found in recreations such as the images made by Delacroix for Goethe s Faust and by Flaxman for Dante s The Divine Comedy. Lasar Segall s lithographs inspired by the short story A gentle creature, by Fyodor Dostoevsky, show that this relationship is still relevant in the twentieth century. The objective of this research is to analyse Dostoevsky s short story and Segall s lithographs and observe the language that each of these artists used to create characters who express their own inner world. Based on the concept of self-awareness developed by Mikhail Bakhtin, we will observe the construction of the short story s main character, which is a man who is distant from reality but finally realizes the truth about himself. We will also discuss the way in which Lasar Segall, who at the time was part of the German Expressionist movement, uses Dostoevsky s text to produce his lithographs, or more specifically, we will analyze the graphic elements used by him to convey the inner world of the characters and the tragic aspect found in the short story.A relação entre a literatura e as artes visuais é muito antiga e pode ser observada em recriações como as imagens feitas por Delacroix para Fausto, de Goethe, e por Flaxman para A divina comédia, de Dante. As litografias de Lasar Segall, inspiradas na novela Uma criatura dócil, de Fiódor Dostoiévski, demonstram que essa relação continua de forma marcante no século XX. O objetivo desta pesquisa é, a partir da análise dialógica entre a referida novela de Dostoiévski e as litografias de Segall, observar a linguagem que cada um desses artistas utilizou para criar personagens que expressassem seu próprio mundo interior. Nesse processo investigativo, será examinado como ocorre a passagem de uma linguagem para outra, tendo, como fundamentação teórica, os estudos da Intermidialidade. Partindo do conceito de autoconsciência elaborado por Mikhail Bakhtin, observaremos a construção da personagem principal da novela, que é um homem que se encontra no limiar, bem como sua trajetória, que passa pela confissão e pelo arrependimento, para, finalmente, chegar à verdade sobre si mesmo. Discutiremos, ainda, a maneira como Lasar Segall, que nesta época fazia parte do movimento Expressionista alemão, utiliza o texto-fonte de Dostoiévski para produzir suas litografias, ou mais especificamente, iremos analisar os elementos gráficos por ele utilizados para transmitir, imageticamente, o mundo interior das personagens e o caráter trágico encontrados na novela.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrasautoconsciência bakhtinianadialogismoexpressionismointermidialidadebakhtinian self-awarenessdialogismexpressionismintermedial studiesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAUma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segallinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAlvarez, Aurora Gedra Ruizhttp://lattes.cnpq.br/6477705977816776Lopondo, Lílianhttp://lattes.cnpq.br/3896690497529209Ribeiro, Raquel de Sousahttp://lattes.cnpq.br/3979116182000133http://lattes.cnpq.br/9401838199796521Cardoso, Juliana Vilar Rodrigueshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4429/Juliana%20Vilar%20Rodrigues%20Cardoso.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2161/1/Juliana%20Vilar%20Rodrigues%20Cardoso.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/252932020-05-28 15:13:04.567Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
title Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
spellingShingle Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
Cardoso, Juliana Vilar Rodrigues
autoconsciência bakhtiniana
dialogismo
expressionismo
intermidialidade
bakhtinian self-awareness
dialogism
expressionism
intermedial studies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
title_full Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
title_fullStr Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
title_full_unstemmed Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
title_sort Uma criatura dócil, de Dostoiévski: a leitura de Lasar Segall
author Cardoso, Juliana Vilar Rodrigues
author_facet Cardoso, Juliana Vilar Rodrigues
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Alvarez, Aurora Gedra Ruiz
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6477705977816776
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lopondo, Lílian
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3896690497529209
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ribeiro, Raquel de Sousa
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3979116182000133
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9401838199796521
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Juliana Vilar Rodrigues
contributor_str_mv Alvarez, Aurora Gedra Ruiz
Lopondo, Lílian
Ribeiro, Raquel de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv autoconsciência bakhtiniana
dialogismo
expressionismo
intermidialidade
topic autoconsciência bakhtiniana
dialogismo
expressionismo
intermidialidade
bakhtinian self-awareness
dialogism
expressionism
intermedial studies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv bakhtinian self-awareness
dialogism
expressionism
intermedial studies
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The relationship between literature and the visual arts is very old and can be found in recreations such as the images made by Delacroix for Goethe s Faust and by Flaxman for Dante s The Divine Comedy. Lasar Segall s lithographs inspired by the short story A gentle creature, by Fyodor Dostoevsky, show that this relationship is still relevant in the twentieth century. The objective of this research is to analyse Dostoevsky s short story and Segall s lithographs and observe the language that each of these artists used to create characters who express their own inner world. Based on the concept of self-awareness developed by Mikhail Bakhtin, we will observe the construction of the short story s main character, which is a man who is distant from reality but finally realizes the truth about himself. We will also discuss the way in which Lasar Segall, who at the time was part of the German Expressionist movement, uses Dostoevsky s text to produce his lithographs, or more specifically, we will analyze the graphic elements used by him to convey the inner world of the characters and the tragic aspect found in the short story.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-15
dc.date.available.fl_str_mv 2013-11-05
2020-05-28T18:13:04Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:45:41Z
2020-05-28T18:13:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25293
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177215020171264