Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pons, Ivo Eduardo Roman
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809
Resumo: This research deals with the teaching of product design methodology in Design, Industrial Design and similar courses which offer a bachelor s degree in product design within Graduate Institutes. The methodologies applied to the subjects concerned will be discussed in this paper, as well as their effectiveness in preparing alumni to tackle complex problems related to both sustainability and the sustainable development of our society. Founded on extensive field research, which led to the main publications introduced by the Design courses all over Brazil, the research also enquired Professors who teach both product design and product design methodology at Graduate Institutes, as well as their alumni. The main publications employed were analyzed, and their fundamental characteristics were highlighted. A timeline regarding sustainability and a map of complexity aided in comparing and criticizing the product design methodological structures currently employed, having as a final outcome a critical discussion and an indication of necessary changes in the teaching of methodology in Design courses in Brazil
id UPM_2f2a2a632bd4975dd4af589c2de86449
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25809
network_acronym_str UPM
network_name_str Repositório Digital do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/2224937664018718Pons, Ivo Eduardo RomanBruna, Gilda Collethttp://lattes.cnpq.br/41357424965371122016-03-15T19:24:01Z2020-05-28T18:15:22Z2012-03-022020-05-28T18:15:22Z2011-08-17This research deals with the teaching of product design methodology in Design, Industrial Design and similar courses which offer a bachelor s degree in product design within Graduate Institutes. The methodologies applied to the subjects concerned will be discussed in this paper, as well as their effectiveness in preparing alumni to tackle complex problems related to both sustainability and the sustainable development of our society. Founded on extensive field research, which led to the main publications introduced by the Design courses all over Brazil, the research also enquired Professors who teach both product design and product design methodology at Graduate Institutes, as well as their alumni. The main publications employed were analyzed, and their fundamental characteristics were highlighted. A timeline regarding sustainability and a map of complexity aided in comparing and criticizing the product design methodological structures currently employed, having as a final outcome a critical discussion and an indication of necessary changes in the teaching of methodology in Design courses in BrazilEsta pesquisa versa sobre o ensino de metodologia de projeto de produto em cursos de design, desenho industrial e similar com habilitação em projeto de produto em instituições de ensino superior (IES). Neste trabalho são discutidas as metodologias aplicadas às disciplinas em questão, bem como sua eficácia na preparação do egresso ao enfrentamento dos problemas complexos ligados à sustentabilidade, e ao desenvolvimento sustentável de nossa sociedade. Embasado em uma ampla pesquisa de campo, que apontou as principais bibliografias apresentadas pelos curso de design de todo o Brasil, a pesquisa arguiu também professores que lecionam projeto e metodologia de projeto de produto nas IES, bem como seus egressos. As principais bibliografias empregadas foram analisadas, e suas características fundamentais destacadas. Uma linha do tempo a respeito de sustentabilidade e um mapa de complexidade auxiliaram a comparação e crítica das estruturas metodológicas de projeto atualmente empregadas, tendo como resultado final uma discussão crítica e indicação de mudanças necessárias ao ensino de metodologia de projeto nos cursos de design no BrasilFundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfPONS, Ivo Eduardo Roman. Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809porUniversidade Presbiteriana MackenziemetodologiaprojetodesignsustentabilidadeensinomethodologyprojectdesignsustainabilityeducationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/2624/Ivo%20Eduardo%20Roman%20Pons.pdf.jpgMetodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Souza, Cyntia Santos Malaguti dehttp://lattes.cnpq.br/2565400330040398Martins, Nara Sílvia Marcondeshttp://lattes.cnpq.br/9190458625386835BRArquitetura e UrbanismoUPMArquitetura e UrbanismoORIGINALIvo Eduardo Roman Pons.pdfIvo Eduardo Roman Pons.pdfapplication/pdf23883208https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/a009d244-e702-402a-9cab-8931efafb552/download69cf2ece6853c3c1b054abd353fa5194MD51TEXTIvo Eduardo Roman Pons.pdf.txtIvo Eduardo Roman Pons.pdf.txtExtracted texttext/plain248134https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/445d27c2-34b8-4289-a7b3-2add30ec8bdf/download00d0065aa16c09a7cccfe3f304c655ffMD52THUMBNAILIvo Eduardo Roman Pons.pdf.jpgIvo Eduardo Roman Pons.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1220https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/73934985-5f18-45c6-bf2b-a862f583bb5f/download8e19148fc6e824a862f9fcf32f54a032MD5310899/258092022-03-14 18:29:34.112oai:dspace.mackenzie.br:10899/25809https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T18:29:34Repositório Digital do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
title Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
spellingShingle Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
Pons, Ivo Eduardo Roman
metodologia
projeto
design
sustentabilidade
ensino
methodology
project
design
sustainability
education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
title_short Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
title_full Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
title_fullStr Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
title_full_unstemmed Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
title_sort Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
author Pons, Ivo Eduardo Roman
author_facet Pons, Ivo Eduardo Roman
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2224937664018718
dc.contributor.author.fl_str_mv Pons, Ivo Eduardo Roman
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bruna, Gilda Collet
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4135742496537112
contributor_str_mv Bruna, Gilda Collet
dc.subject.por.fl_str_mv metodologia
projeto
design
sustentabilidade
ensino
topic metodologia
projeto
design
sustentabilidade
ensino
methodology
project
design
sustainability
education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
dc.subject.eng.fl_str_mv methodology
project
design
sustainability
education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
description This research deals with the teaching of product design methodology in Design, Industrial Design and similar courses which offer a bachelor s degree in product design within Graduate Institutes. The methodologies applied to the subjects concerned will be discussed in this paper, as well as their effectiveness in preparing alumni to tackle complex problems related to both sustainability and the sustainable development of our society. Founded on extensive field research, which led to the main publications introduced by the Design courses all over Brazil, the research also enquired Professors who teach both product design and product design methodology at Graduate Institutes, as well as their alumni. The main publications employed were analyzed, and their fundamental characteristics were highlighted. A timeline regarding sustainability and a map of complexity aided in comparing and criticizing the product design methodological structures currently employed, having as a final outcome a critical discussion and an indication of necessary changes in the teaching of methodology in Design courses in Brazil
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-08-17
dc.date.available.fl_str_mv 2012-03-02
2020-05-28T18:15:22Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:24:01Z
2020-05-28T18:15:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PONS, Ivo Eduardo Roman. Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809
identifier_str_mv PONS, Ivo Eduardo Roman. Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Repositório Digital do Mackenzie
collection Repositório Digital do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/a009d244-e702-402a-9cab-8931efafb552/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/445d27c2-34b8-4289-a7b3-2add30ec8bdf/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/73934985-5f18-45c6-bf2b-a862f583bb5f/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 69cf2ece6853c3c1b054abd353fa5194
00d0065aa16c09a7cccfe3f304c655ff
8e19148fc6e824a862f9fcf32f54a032
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1822588075417534464