Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809 |
Resumo: | This research deals with the teaching of product design methodology in Design, Industrial Design and similar courses which offer a bachelor s degree in product design within Graduate Institutes. The methodologies applied to the subjects concerned will be discussed in this paper, as well as their effectiveness in preparing alumni to tackle complex problems related to both sustainability and the sustainable development of our society. Founded on extensive field research, which led to the main publications introduced by the Design courses all over Brazil, the research also enquired Professors who teach both product design and product design methodology at Graduate Institutes, as well as their alumni. The main publications employed were analyzed, and their fundamental characteristics were highlighted. A timeline regarding sustainability and a map of complexity aided in comparing and criticizing the product design methodological structures currently employed, having as a final outcome a critical discussion and an indication of necessary changes in the teaching of methodology in Design courses in Brazil |
id |
UPM_2f2a2a632bd4975dd4af589c2de86449 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25809 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Repositório Digital do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/2224937664018718Pons, Ivo Eduardo RomanBruna, Gilda Collethttp://lattes.cnpq.br/41357424965371122016-03-15T19:24:01Z2020-05-28T18:15:22Z2012-03-022020-05-28T18:15:22Z2011-08-17This research deals with the teaching of product design methodology in Design, Industrial Design and similar courses which offer a bachelor s degree in product design within Graduate Institutes. The methodologies applied to the subjects concerned will be discussed in this paper, as well as their effectiveness in preparing alumni to tackle complex problems related to both sustainability and the sustainable development of our society. Founded on extensive field research, which led to the main publications introduced by the Design courses all over Brazil, the research also enquired Professors who teach both product design and product design methodology at Graduate Institutes, as well as their alumni. The main publications employed were analyzed, and their fundamental characteristics were highlighted. A timeline regarding sustainability and a map of complexity aided in comparing and criticizing the product design methodological structures currently employed, having as a final outcome a critical discussion and an indication of necessary changes in the teaching of methodology in Design courses in BrazilEsta pesquisa versa sobre o ensino de metodologia de projeto de produto em cursos de design, desenho industrial e similar com habilitação em projeto de produto em instituições de ensino superior (IES). Neste trabalho são discutidas as metodologias aplicadas às disciplinas em questão, bem como sua eficácia na preparação do egresso ao enfrentamento dos problemas complexos ligados à sustentabilidade, e ao desenvolvimento sustentável de nossa sociedade. Embasado em uma ampla pesquisa de campo, que apontou as principais bibliografias apresentadas pelos curso de design de todo o Brasil, a pesquisa arguiu também professores que lecionam projeto e metodologia de projeto de produto nas IES, bem como seus egressos. As principais bibliografias empregadas foram analisadas, e suas características fundamentais destacadas. Uma linha do tempo a respeito de sustentabilidade e um mapa de complexidade auxiliaram a comparação e crítica das estruturas metodológicas de projeto atualmente empregadas, tendo como resultado final uma discussão crítica e indicação de mudanças necessárias ao ensino de metodologia de projeto nos cursos de design no BrasilFundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfPONS, Ivo Eduardo Roman. Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809porUniversidade Presbiteriana MackenziemetodologiaprojetodesignsustentabilidadeensinomethodologyprojectdesignsustainabilityeducationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/2624/Ivo%20Eduardo%20Roman%20Pons.pdf.jpgMetodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Souza, Cyntia Santos Malaguti dehttp://lattes.cnpq.br/2565400330040398Martins, Nara Sílvia Marcondeshttp://lattes.cnpq.br/9190458625386835BRArquitetura e UrbanismoUPMArquitetura e UrbanismoORIGINALIvo Eduardo Roman Pons.pdfIvo Eduardo Roman Pons.pdfapplication/pdf23883208https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/a009d244-e702-402a-9cab-8931efafb552/download69cf2ece6853c3c1b054abd353fa5194MD51TEXTIvo Eduardo Roman Pons.pdf.txtIvo Eduardo Roman Pons.pdf.txtExtracted texttext/plain248134https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/445d27c2-34b8-4289-a7b3-2add30ec8bdf/download00d0065aa16c09a7cccfe3f304c655ffMD52THUMBNAILIvo Eduardo Roman Pons.pdf.jpgIvo Eduardo Roman Pons.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1220https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/73934985-5f18-45c6-bf2b-a862f583bb5f/download8e19148fc6e824a862f9fcf32f54a032MD5310899/258092022-03-14 18:29:34.112oai:dspace.mackenzie.br:10899/25809https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T18:29:34Repositório Digital do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
title |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
spellingShingle |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade Pons, Ivo Eduardo Roman metodologia projeto design sustentabilidade ensino methodology project design sustainability education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
title_short |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
title_full |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
title_fullStr |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
title_full_unstemmed |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
title_sort |
Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade |
author |
Pons, Ivo Eduardo Roman |
author_facet |
Pons, Ivo Eduardo Roman |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2224937664018718 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pons, Ivo Eduardo Roman |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bruna, Gilda Collet |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4135742496537112 |
contributor_str_mv |
Bruna, Gilda Collet |
dc.subject.por.fl_str_mv |
metodologia projeto design sustentabilidade ensino |
topic |
metodologia projeto design sustentabilidade ensino methodology project design sustainability education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
methodology project design sustainability education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
description |
This research deals with the teaching of product design methodology in Design, Industrial Design and similar courses which offer a bachelor s degree in product design within Graduate Institutes. The methodologies applied to the subjects concerned will be discussed in this paper, as well as their effectiveness in preparing alumni to tackle complex problems related to both sustainability and the sustainable development of our society. Founded on extensive field research, which led to the main publications introduced by the Design courses all over Brazil, the research also enquired Professors who teach both product design and product design methodology at Graduate Institutes, as well as their alumni. The main publications employed were analyzed, and their fundamental characteristics were highlighted. A timeline regarding sustainability and a map of complexity aided in comparing and criticizing the product design methodological structures currently employed, having as a final outcome a critical discussion and an indication of necessary changes in the teaching of methodology in Design courses in Brazil |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-03-02 2020-05-28T18:15:22Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:24:01Z 2020-05-28T18:15:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PONS, Ivo Eduardo Roman. Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809 |
identifier_str_mv |
PONS, Ivo Eduardo Roman. Metodologia de projeto em design: ensino em uma realidade complexa que busca a sustentabilidade. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25809 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Repositório Digital do Mackenzie |
collection |
Repositório Digital do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/a009d244-e702-402a-9cab-8931efafb552/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/445d27c2-34b8-4289-a7b3-2add30ec8bdf/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/73934985-5f18-45c6-bf2b-a862f583bb5f/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
69cf2ece6853c3c1b054abd353fa5194 00d0065aa16c09a7cccfe3f304c655ff 8e19148fc6e824a862f9fcf32f54a032 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1822588075417534464 |