A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761 |
Resumo: | This dissertation was to discuss the imagination and its relations with teaching/learning process. Contemporaneously is expected that school develops innovative and creative individual to face problems and therefore need the imagination, not understood in its reproductive dimension, but a creative imagination. This study observed that all psycho-pedagogical phenomena need to be a study that keeps a close proximity to the cultural and political phenomena. The main focus is a reflection on the role of the imagination as teaching/learning strategy in three areas of knowledge: Reading Procedures, Portuguese Language and Mathematics. Students were chosen of 3rd year of elementary school and the strategies used by the teacher in the classroom to promote child development by considering the repertoire and the abilities of each student. This work has as theoretical-methodological reference contributions of cultural historical psychology, in particular those made by L. S. Vygotsky beyond the theories developed in particular with A. R. Luria, A. N. Leontiev and its contributors. For analysis of the material collected used Bardin and Content Analysis. |
id |
UPM_39c9aa6259b9402ccbc632d01b69986e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24761 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/7987535061534762Fé, Maria Silvia Pinto SantaGiora, Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/13635623551127372016-03-15T19:42:28Z2020-05-28T18:10:50Z2013-12-142020-05-28T18:10:50Z2012-08-10This dissertation was to discuss the imagination and its relations with teaching/learning process. Contemporaneously is expected that school develops innovative and creative individual to face problems and therefore need the imagination, not understood in its reproductive dimension, but a creative imagination. This study observed that all psycho-pedagogical phenomena need to be a study that keeps a close proximity to the cultural and political phenomena. The main focus is a reflection on the role of the imagination as teaching/learning strategy in three areas of knowledge: Reading Procedures, Portuguese Language and Mathematics. Students were chosen of 3rd year of elementary school and the strategies used by the teacher in the classroom to promote child development by considering the repertoire and the abilities of each student. This work has as theoretical-methodological reference contributions of cultural historical psychology, in particular those made by L. S. Vygotsky beyond the theories developed in particular with A. R. Luria, A. N. Leontiev and its contributors. For analysis of the material collected used Bardin and Content Analysis.Esta dissertação tem como objetivo discorrer sobre o papel da imaginação e sua relação com o processo de ensino/aprendizagem. Contemporaneamente espera-se que a escola forme indivíduos inovadores, criativos para enfrentar problemas e, para tal, precisa da imaginação, não entendida na sua dimensão reprodutora, mas uma imaginação criadora. Observa-se neste estudo que todo fenômeno psico-pedagógico necessita ser um estudo que mantenha uma proximidade com os fenômenos políticos e culturais. O foco principal é uma reflexão sobre o papel da imaginação como estratégia de otimização do processo de ensino-aprendizagem em três áreas do conhecimento: Procedimentos de Leitura, Língua Portuguesa e Matemática. Optou-se por alunos do 3º ano do Ensino Fundamental I e as estratégias utilizadas pela professora em sala de aula para promover o desenvolvimento da criança aproveitando o repertório e as habilidades de cada aluno. Este trabalho tem como referência teórico-metodológica as contribuições da Psicologia Histórico-Cultural, com ênfase nas teorias apresentadas por L. S. Vygotsky, além das elaboradas em especial com A. R. Luria, A. N. Leontiev e seus colaboradores. Para análise do material coletado utilizou-se L. Bardin e a Análise de Conteúdo.application/pdfFÉ, Maria Silvia Pinto Santa. A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761porUniversidade Presbiteriana MackenzieimaginaçãocriatividadeensinoaprendizagemVygotskydesenvolvimentoprocessohistórico culturalimaginationcreativityteachinglearningVygotskydevelopmentprocesscultural historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4103/Maria%20Silvia%20Pinto%20Santa%20Fe.pdf.jpgA imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-culturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESilveira, Isabel Oresteshttp://lattes.cnpq.br/1395062359818097Persichetti, Simonettahttp://lattes.cnpq.br/3039090794240525BREducação, Arte e HistóriaUPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdfMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdfapplication/pdf24380141https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3b00f5c7-0450-423d-bf2e-8b516f7ff55e/download06515cb1e078e39c81abeff8d15bbe70MD51TEXTMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.txtMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.txtExtracted texttext/plain386743https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1d363f59-51da-4e79-a6d6-9300e1215e07/download1cb0838dbdfaf34f0ec261c9ccbabf07MD52THUMBNAILMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.jpgMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1313https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c51e06fb-bd25-42b6-91e4-dd11a35380c9/download5b763aab65d07360adc80630d1c8cfc0MD5310899/247612022-03-14 15:52:54.522oai:dspace.mackenzie.br:10899/24761https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T15:52:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
title |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
spellingShingle |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural Fé, Maria Silvia Pinto Santa imaginação criatividade ensino aprendizagem Vygotsky desenvolvimento processo histórico cultural imagination creativity teaching learning Vygotsky development process cultural history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
title_full |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
title_fullStr |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
title_full_unstemmed |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
title_sort |
A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural |
author |
Fé, Maria Silvia Pinto Santa |
author_facet |
Fé, Maria Silvia Pinto Santa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7987535061534762 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fé, Maria Silvia Pinto Santa |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1363562355112737 |
contributor_str_mv |
Giora, Regina Célia Faria Amaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
imaginação criatividade ensino aprendizagem Vygotsky desenvolvimento processo histórico cultural |
topic |
imaginação criatividade ensino aprendizagem Vygotsky desenvolvimento processo histórico cultural imagination creativity teaching learning Vygotsky development process cultural history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
imagination creativity teaching learning Vygotsky development process cultural history |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation was to discuss the imagination and its relations with teaching/learning process. Contemporaneously is expected that school develops innovative and creative individual to face problems and therefore need the imagination, not understood in its reproductive dimension, but a creative imagination. This study observed that all psycho-pedagogical phenomena need to be a study that keeps a close proximity to the cultural and political phenomena. The main focus is a reflection on the role of the imagination as teaching/learning strategy in three areas of knowledge: Reading Procedures, Portuguese Language and Mathematics. Students were chosen of 3rd year of elementary school and the strategies used by the teacher in the classroom to promote child development by considering the repertoire and the abilities of each student. This work has as theoretical-methodological reference contributions of cultural historical psychology, in particular those made by L. S. Vygotsky beyond the theories developed in particular with A. R. Luria, A. N. Leontiev and its contributors. For analysis of the material collected used Bardin and Content Analysis. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-08-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-12-14 2020-05-28T18:10:50Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:42:28Z 2020-05-28T18:10:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FÉ, Maria Silvia Pinto Santa. A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761 |
identifier_str_mv |
FÉ, Maria Silvia Pinto Santa. A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3b00f5c7-0450-423d-bf2e-8b516f7ff55e/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1d363f59-51da-4e79-a6d6-9300e1215e07/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c51e06fb-bd25-42b6-91e4-dd11a35380c9/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
06515cb1e078e39c81abeff8d15bbe70 1cb0838dbdfaf34f0ec261c9ccbabf07 5b763aab65d07360adc80630d1c8cfc0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820029573005312 |