A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fé, Maria Silvia Pinto Santa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761
Resumo: This dissertation was to discuss the imagination and its relations with teaching/learning process. Contemporaneously is expected that school develops innovative and creative individual to face problems and therefore need the imagination, not understood in its reproductive dimension, but a creative imagination. This study observed that all psycho-pedagogical phenomena need to be a study that keeps a close proximity to the cultural and political phenomena. The main focus is a reflection on the role of the imagination as teaching/learning strategy in three areas of knowledge: Reading Procedures, Portuguese Language and Mathematics. Students were chosen of 3rd year of elementary school and the strategies used by the teacher in the classroom to promote child development by considering the repertoire and the abilities of each student. This work has as theoretical-methodological reference contributions of cultural historical psychology, in particular those made by L. S. Vygotsky beyond the theories developed in particular with A. R. Luria, A. N. Leontiev and its contributors. For analysis of the material collected used Bardin and Content Analysis.
id UPM_39c9aa6259b9402ccbc632d01b69986e
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24761
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/7987535061534762Fé, Maria Silvia Pinto SantaGiora, Regina Célia Faria Amarohttp://lattes.cnpq.br/13635623551127372016-03-15T19:42:28Z2020-05-28T18:10:50Z2013-12-142020-05-28T18:10:50Z2012-08-10This dissertation was to discuss the imagination and its relations with teaching/learning process. Contemporaneously is expected that school develops innovative and creative individual to face problems and therefore need the imagination, not understood in its reproductive dimension, but a creative imagination. This study observed that all psycho-pedagogical phenomena need to be a study that keeps a close proximity to the cultural and political phenomena. The main focus is a reflection on the role of the imagination as teaching/learning strategy in three areas of knowledge: Reading Procedures, Portuguese Language and Mathematics. Students were chosen of 3rd year of elementary school and the strategies used by the teacher in the classroom to promote child development by considering the repertoire and the abilities of each student. This work has as theoretical-methodological reference contributions of cultural historical psychology, in particular those made by L. S. Vygotsky beyond the theories developed in particular with A. R. Luria, A. N. Leontiev and its contributors. For analysis of the material collected used Bardin and Content Analysis.Esta dissertação tem como objetivo discorrer sobre o papel da imaginação e sua relação com o processo de ensino/aprendizagem. Contemporaneamente espera-se que a escola forme indivíduos inovadores, criativos para enfrentar problemas e, para tal, precisa da imaginação, não entendida na sua dimensão reprodutora, mas uma imaginação criadora. Observa-se neste estudo que todo fenômeno psico-pedagógico necessita ser um estudo que mantenha uma proximidade com os fenômenos políticos e culturais. O foco principal é uma reflexão sobre o papel da imaginação como estratégia de otimização do processo de ensino-aprendizagem em três áreas do conhecimento: Procedimentos de Leitura, Língua Portuguesa e Matemática. Optou-se por alunos do 3º ano do Ensino Fundamental I e as estratégias utilizadas pela professora em sala de aula para promover o desenvolvimento da criança aproveitando o repertório e as habilidades de cada aluno. Este trabalho tem como referência teórico-metodológica as contribuições da Psicologia Histórico-Cultural, com ênfase nas teorias apresentadas por L. S. Vygotsky, além das elaboradas em especial com A. R. Luria, A. N. Leontiev e seus colaboradores. Para análise do material coletado utilizou-se L. Bardin e a Análise de Conteúdo.application/pdfFÉ, Maria Silvia Pinto Santa. A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761porUniversidade Presbiteriana MackenzieimaginaçãocriatividadeensinoaprendizagemVygotskydesenvolvimentoprocessohistórico culturalimaginationcreativityteachinglearningVygotskydevelopmentprocesscultural historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4103/Maria%20Silvia%20Pinto%20Santa%20Fe.pdf.jpgA imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-culturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESilveira, Isabel Oresteshttp://lattes.cnpq.br/1395062359818097Persichetti, Simonettahttp://lattes.cnpq.br/3039090794240525BREducação, Arte e HistóriaUPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdfMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdfapplication/pdf24380141https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3b00f5c7-0450-423d-bf2e-8b516f7ff55e/download06515cb1e078e39c81abeff8d15bbe70MD51TEXTMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.txtMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.txtExtracted texttext/plain386743https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1d363f59-51da-4e79-a6d6-9300e1215e07/download1cb0838dbdfaf34f0ec261c9ccbabf07MD52THUMBNAILMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.jpgMaria Silvia Pinto Santa Fe.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1313https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c51e06fb-bd25-42b6-91e4-dd11a35380c9/download5b763aab65d07360adc80630d1c8cfc0MD5310899/247612022-03-14 15:52:54.522oai:dspace.mackenzie.br:10899/24761https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T15:52:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
title A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
spellingShingle A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
Fé, Maria Silvia Pinto Santa
imaginação
criatividade
ensino
aprendizagem
Vygotsky
desenvolvimento
processo
histórico cultural
imagination
creativity
teaching
learning
Vygotsky
development
process
cultural history
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
title_full A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
title_fullStr A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
title_full_unstemmed A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
title_sort A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural
author Fé, Maria Silvia Pinto Santa
author_facet Fé, Maria Silvia Pinto Santa
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7987535061534762
dc.contributor.author.fl_str_mv Fé, Maria Silvia Pinto Santa
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Giora, Regina Célia Faria Amaro
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1363562355112737
contributor_str_mv Giora, Regina Célia Faria Amaro
dc.subject.por.fl_str_mv imaginação
criatividade
ensino
aprendizagem
Vygotsky
desenvolvimento
processo
histórico cultural
topic imaginação
criatividade
ensino
aprendizagem
Vygotsky
desenvolvimento
processo
histórico cultural
imagination
creativity
teaching
learning
Vygotsky
development
process
cultural history
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv imagination
creativity
teaching
learning
Vygotsky
development
process
cultural history
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation was to discuss the imagination and its relations with teaching/learning process. Contemporaneously is expected that school develops innovative and creative individual to face problems and therefore need the imagination, not understood in its reproductive dimension, but a creative imagination. This study observed that all psycho-pedagogical phenomena need to be a study that keeps a close proximity to the cultural and political phenomena. The main focus is a reflection on the role of the imagination as teaching/learning strategy in three areas of knowledge: Reading Procedures, Portuguese Language and Mathematics. Students were chosen of 3rd year of elementary school and the strategies used by the teacher in the classroom to promote child development by considering the repertoire and the abilities of each student. This work has as theoretical-methodological reference contributions of cultural historical psychology, in particular those made by L. S. Vygotsky beyond the theories developed in particular with A. R. Luria, A. N. Leontiev and its contributors. For analysis of the material collected used Bardin and Content Analysis.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-10
dc.date.available.fl_str_mv 2013-12-14
2020-05-28T18:10:50Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:42:28Z
2020-05-28T18:10:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FÉ, Maria Silvia Pinto Santa. A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761
identifier_str_mv FÉ, Maria Silvia Pinto Santa. A imaginação no processo de ensino/aprendizagem: uma abordagem histórico-cultural. 2012. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/3b00f5c7-0450-423d-bf2e-8b516f7ff55e/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1d363f59-51da-4e79-a6d6-9300e1215e07/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c51e06fb-bd25-42b6-91e4-dd11a35380c9/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 06515cb1e078e39c81abeff8d15bbe70
1cb0838dbdfaf34f0ec261c9ccbabf07
5b763aab65d07360adc80630d1c8cfc0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813820029573005312