Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sole, Elen Del
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25330
Resumo: This study aims at adding some considerations on the development of intercultural competence in teaching English as a foreign language teaching (TEFL). The corpus under analysis has consisted of the observation of a group of adult students linguistical behavior in English as a foreign language classes within a 12 months ́ period of time. The programme content has been elaborated in such a way that dynamic activities should take place and provide the subjects ́ interaction, that is, the researcher and teacher on one side and the students, on the other side, as the participant group. The purpose has been to analyze students intercultural abilities on the basis of research-action methodology. Intercultural pieces of reality from Western countries, as well as the emphasis on multicultural thought, have been presented to the students. The technique adopted to introduce distinct intercultural pieces of reality has used authentic material and the criterion has involved themes related to politics, economics and creative thinking. Observation of the students linguistical behavior has resulted in subcategories such as generalization, which has been analyzed under the parameter of foreign language teaching as the third space.
id UPM_4aa5b98427f3371a3dd0a6fb81fe38ed
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25330
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:46:11Z2020-05-28T18:13:10Z2015-02-112020-05-28T18:13:10Z2014-10-22SOLE, Elen Del. Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico. 2014. 117 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25330This study aims at adding some considerations on the development of intercultural competence in teaching English as a foreign language teaching (TEFL). The corpus under analysis has consisted of the observation of a group of adult students linguistical behavior in English as a foreign language classes within a 12 months ́ period of time. The programme content has been elaborated in such a way that dynamic activities should take place and provide the subjects ́ interaction, that is, the researcher and teacher on one side and the students, on the other side, as the participant group. The purpose has been to analyze students intercultural abilities on the basis of research-action methodology. Intercultural pieces of reality from Western countries, as well as the emphasis on multicultural thought, have been presented to the students. The technique adopted to introduce distinct intercultural pieces of reality has used authentic material and the criterion has involved themes related to politics, economics and creative thinking. Observation of the students linguistical behavior has resulted in subcategories such as generalization, which has been analyzed under the parameter of foreign language teaching as the third space.O presente trabalho visa a contribuir com reflexões sobre o desenvolvimento da competência intercultural no ensino das línguas estrangeiras. O corpus para a análise constituiu-se na observação do comportamento linguístico de um grupo de alunos adultos de aulas de inglês como língua estrangeira (LE) no período de 12 meses. O conteúdo programático foi especialmente elaborado para que ocorressem dinâmicas que propiciassem a interação dos sujeitos envolvidos a saber, a professora como pesquisadora e os alunos enquanto grupo participante, com a finalidade de analisar as habilidades interculturais dos alunos, dentro dos pressupostos da metodologia da pesquisa-ação. Foram apresentadas aos alunos realidades interculturais provenientes de países do Ocidente, além de ênfase no pensamento multicultural. A técnica adotada para a apresentação de realidades interculturais distintas serviu-se de material autêntico, cujo critério de seleção foram temas relaciona dos à política, à economia e ao pensamento criativo. O resultado da observação do comportamento linguístico dos alunos trouxe subcategorias como a generalização, que foi analisada tendo como parâmetro o ensino de língua estrangeira enquanto terceiro espaço de enunciação.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrasensino de inglês como língua estrangeiraensino comunicativohabilidade interculturalmaterial autênticoterceiro espaçoteaching English as a foreign language (TEFL)communicative language teaching (CLT)intercultural abilityauthentic materialthird spaceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAHabilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autênticoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisHanna, Vera Lúcia Harabagihttp://lattes.cnpq.br/7378861073762519Philippov, Renatahttp://lattes.cnpq.br/9950264048329182Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548http://lattes.cnpq.br/3993920819403231Sole, Elen Delhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4133/Elen%20Del%20Sole.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2198/1/Elen%20Del%20Sole.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/253302020-05-28 15:13:10.81Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
title Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
spellingShingle Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
Sole, Elen Del
ensino de inglês como língua estrangeira
ensino comunicativo
habilidade intercultural
material autêntico
terceiro espaço
teaching English as a foreign language (TEFL)
communicative language teaching (CLT)
intercultural ability
authentic material
third space
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
title_full Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
title_fullStr Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
title_full_unstemmed Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
title_sort Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico
author Sole, Elen Del
author_facet Sole, Elen Del
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hanna, Vera Lúcia Harabagi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7378861073762519
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Philippov, Renata
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9950264048329182
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8867051797313548
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3993920819403231
dc.contributor.author.fl_str_mv Sole, Elen Del
contributor_str_mv Hanna, Vera Lúcia Harabagi
Philippov, Renata
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de inglês como língua estrangeira
ensino comunicativo
habilidade intercultural
material autêntico
terceiro espaço
topic ensino de inglês como língua estrangeira
ensino comunicativo
habilidade intercultural
material autêntico
terceiro espaço
teaching English as a foreign language (TEFL)
communicative language teaching (CLT)
intercultural ability
authentic material
third space
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv teaching English as a foreign language (TEFL)
communicative language teaching (CLT)
intercultural ability
authentic material
third space
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This study aims at adding some considerations on the development of intercultural competence in teaching English as a foreign language teaching (TEFL). The corpus under analysis has consisted of the observation of a group of adult students linguistical behavior in English as a foreign language classes within a 12 months ́ period of time. The programme content has been elaborated in such a way that dynamic activities should take place and provide the subjects ́ interaction, that is, the researcher and teacher on one side and the students, on the other side, as the participant group. The purpose has been to analyze students intercultural abilities on the basis of research-action methodology. Intercultural pieces of reality from Western countries, as well as the emphasis on multicultural thought, have been presented to the students. The technique adopted to introduce distinct intercultural pieces of reality has used authentic material and the criterion has involved themes related to politics, economics and creative thinking. Observation of the students linguistical behavior has resulted in subcategories such as generalization, which has been analyzed under the parameter of foreign language teaching as the third space.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-10-22
dc.date.available.fl_str_mv 2015-02-11
2020-05-28T18:13:10Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:46:11Z
2020-05-28T18:13:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOLE, Elen Del. Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico. 2014. 117 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25330
identifier_str_mv SOLE, Elen Del. Habilidade intercultural e ensino de língua estrangeira: uma amostragem com uso de material autêntico. 2014. 117 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177216321454080