A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24829 |
Resumo: | Halloween is a foreign cultural manifestation that is taking place in Brazil, mainly in schools and in business. Initially introduced by English schools and little by little it is popularizing itself in the country. Today, not only the schools commemorate the date. The commemorations are carnivalization and for carnivalization we understand as a deviation of the cultural manifestation on the cultural fact, accordingly to the concept theorized by Bakhtin. Another important concept for this research is the multiculturalism and its relation with education. The goal of this paper is to analyze these concepts and its applicability to the reality manifested in a school atmosphere. The research makes use of this problem and sees how this carnivalization of the commemorations occurs according to the teachers' and students perceptions in a community typically paulistana and presents the hypothesis that these celebrations start with elements peculiar to the national culture and with the process of carnivalization of other cultures. For that reason we deal with carnivalization and multiculturalism concepts related with the education specifically in schools with a juvenile public. |
id |
UPM_5d74fd7ac348ffa8e9c0656086bf8113 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24829 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:43:06Z2020-05-28T18:11:01Z2007-11-092020-05-28T18:11:01Z2007-09-10JESUS, João Jacinto do Amaral de. A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes. 2007. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24829Halloween is a foreign cultural manifestation that is taking place in Brazil, mainly in schools and in business. Initially introduced by English schools and little by little it is popularizing itself in the country. Today, not only the schools commemorate the date. The commemorations are carnivalization and for carnivalization we understand as a deviation of the cultural manifestation on the cultural fact, accordingly to the concept theorized by Bakhtin. Another important concept for this research is the multiculturalism and its relation with education. The goal of this paper is to analyze these concepts and its applicability to the reality manifested in a school atmosphere. The research makes use of this problem and sees how this carnivalization of the commemorations occurs according to the teachers' and students perceptions in a community typically paulistana and presents the hypothesis that these celebrations start with elements peculiar to the national culture and with the process of carnivalization of other cultures. For that reason we deal with carnivalization and multiculturalism concepts related with the education specifically in schools with a juvenile public.O Halloween é uma manifestação cultural estrangeira que vem tomando seu espaço no Brasil, principalmente nas escolas e no comércio. Inicialmente introduzida pelas escolas de inglês, vai se popularizando no país. Hoje, não só as escolas comemoram a data. As comemorações são carnavalizadas e por carnavalização se entende um desvio da manifestação cultural sobre o fato cultural, conforme o conceito teorizado por Bakhtin. Outro conceito importante para esta pesquisa é o multiculturalismo e suas relações com a educação. O objetivo desta dissertação é analisar estes conceitos e sua aplicabilidade à realidade manifestada num ambiente escolar. A pesquisa problematiza como se efetua esta carnavalização das comemorações segundo as percepções dos docentes e alunos de uma comunidade escolar tipicamente paulistana e apresenta a hipótese de que estas celebrações se dão a partir de elementos próprios da cultura nacional e com o processo de carnavalização das outras culturas. Para tanto, aborda os conceitos de carnavalização e ainda de multiculturalismo relacionados com a educação, especificamente, em escolas com o público infanto-juvenil.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e HistóriaHalloweencarnavalizaçãocomunidade escolarmulticulturalismoHalloweencarnivalizationcommunity schoolmulticulturalismCNPQ::CIENCIAS HUMANASA carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRizolli, Marcoshttp://lattes.cnpq.br/4808339542698874Palandi Júnior, Joséhttp://lattes.cnpq.br/6264840699903545Garrido, Elsahttp://lattes.cnpq.br/3473089496533226http://lattes.cnpq.br/9832914646769266Jesus, João Jacinto do Amaral dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4257/Joao%20Jacinto%20Amaral%20de%20Jesus.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1945/1/Joao%20Jacinto%20Amaral%20de%20Jesus.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248292020-05-28 15:11:01.259Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
title |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
spellingShingle |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes Jesus, João Jacinto do Amaral de Halloween carnavalização comunidade escolar multiculturalismo Halloween carnivalization community school multiculturalism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
title_full |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
title_fullStr |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
title_full_unstemmed |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
title_sort |
A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes |
author |
Jesus, João Jacinto do Amaral de |
author_facet |
Jesus, João Jacinto do Amaral de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rizolli, Marcos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4808339542698874 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Palandi Júnior, José |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6264840699903545 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Garrido, Elsa |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3473089496533226 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9832914646769266 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, João Jacinto do Amaral de |
contributor_str_mv |
Rizolli, Marcos Palandi Júnior, José Garrido, Elsa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Halloween carnavalização comunidade escolar multiculturalismo |
topic |
Halloween carnavalização comunidade escolar multiculturalismo Halloween carnivalization community school multiculturalism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Halloween carnivalization community school multiculturalism |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
Halloween is a foreign cultural manifestation that is taking place in Brazil, mainly in schools and in business. Initially introduced by English schools and little by little it is popularizing itself in the country. Today, not only the schools commemorate the date. The commemorations are carnivalization and for carnivalization we understand as a deviation of the cultural manifestation on the cultural fact, accordingly to the concept theorized by Bakhtin. Another important concept for this research is the multiculturalism and its relation with education. The goal of this paper is to analyze these concepts and its applicability to the reality manifested in a school atmosphere. The research makes use of this problem and sees how this carnivalization of the commemorations occurs according to the teachers' and students perceptions in a community typically paulistana and presents the hypothesis that these celebrations start with elements peculiar to the national culture and with the process of carnivalization of other cultures. For that reason we deal with carnivalization and multiculturalism concepts related with the education specifically in schools with a juvenile public. |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-11-09 2020-05-28T18:11:01Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:06Z 2020-05-28T18:11:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
JESUS, João Jacinto do Amaral de. A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes. 2007. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24829 |
identifier_str_mv |
JESUS, João Jacinto do Amaral de. A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes. 2007. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24829 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177227723669504 |