O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556 |
Resumo: | This research offers a reflexive analysis by the slant of the Discourse Analysis, proposed by Norman Fairclough, on the importance of the relation of the teaching / learning of Portuguese Language in the Education of Young persons and Adults, with a special cutting out for pupils of High School of a private school in the central region of Sao Paulo, in which they all are scholarship holders of integral form, and the social and personal consequences caused in their lives. For the development of the present inquiry there will be done a lifting of historical and theoretical data as to the EJA in Brazil, a case study on basis of the results of questionnaires applied to the pupils and to the teachers of the school, as well as the analysis of the transcription of informations lifted from interviews done to some of the pupils who responded already to the questionnaires. The studies of Paul Freire and of the Social Pedagogy will constitute the guiding fields of this work because it understands EJA is a field of acting that must promote the awakening of the capture of conscience of the subjects wrapped in the teaching/learning process, making them autonomous and protagonists of their histories, leading them to understand that we are not conditioned and not determined by the reality that surrounds us. |
id |
UPM_703cd45b560b33e05abb86a489ea9bc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/26556 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2020-10-08T13:24:30Z2020-12-07T15:08:14Z2020-12-07T15:08:14Z2020-08-13SILVA, Luciana Aparecida. O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade. 2020. 102 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556This research offers a reflexive analysis by the slant of the Discourse Analysis, proposed by Norman Fairclough, on the importance of the relation of the teaching / learning of Portuguese Language in the Education of Young persons and Adults, with a special cutting out for pupils of High School of a private school in the central region of Sao Paulo, in which they all are scholarship holders of integral form, and the social and personal consequences caused in their lives. For the development of the present inquiry there will be done a lifting of historical and theoretical data as to the EJA in Brazil, a case study on basis of the results of questionnaires applied to the pupils and to the teachers of the school, as well as the analysis of the transcription of informations lifted from interviews done to some of the pupils who responded already to the questionnaires. The studies of Paul Freire and of the Social Pedagogy will constitute the guiding fields of this work because it understands EJA is a field of acting that must promote the awakening of the capture of conscience of the subjects wrapped in the teaching/learning process, making them autonomous and protagonists of their histories, leading them to understand that we are not conditioned and not determined by the reality that surrounds us.Este trabalho busca fazer uma análise reflexiva pelo viés da Análise do Discurso, proposta por Norman Fairclough, sobre a importância da relação do ensino/aprendizagem de Língua Portuguesa na Educação de Jovens e Adultos, com um recorte especial para alunos do EM de uma escola privada na região central de São Paulo, na qual todos são bolsistas de forma integral, e as consequências sociais e pessoais causadas em suas vidas. Para o desenvolvimento da presente pesquisa será feito um levantamento de dados históricos e teóricos a respeito da EJA no Brasil, um estudo de caso com base nos resultados de questionários aplicados aos discentes e aos docentes da escola, bem como a análise da transcrição de informações levantadas a partir de entrevistas feitas a alguns dos alunos que já responderam aos questionários. Os estudos de Paulo Freire e da Pedagogia Social constituirão os campos norteadores deste trabalho por entender que a EJA é um campo de atuação que deve promover o despertar da tomada de consciência dos sujeitos envolvidos no processo de ensino/aprendizagem, tornando-os autônomos e protagonistas de suas histórias, levando-os a compreender que somos condicionados e não determinados pela realidade que nos cerca.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesseducação de jovens e adultosanálise do discurso socialensino de LPliteratura e leituraensino médioCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESO ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548Couto, Tatiana CabralDelorenzi, Liliane Barros Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/6239859562649774Silva, Luciana Aparecidahttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4385/5/Luciana%20Aparecida%20da%20Silva.pdfeducation of young persons and adultsanalysis of the social speechteaching of portuguese languageliterature and readinghigh schoolreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/265562020-12-07 12:08:14.905Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
title |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
spellingShingle |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade Silva, Luciana Aparecida educação de jovens e adultos análise do discurso social ensino de LP literatura e leitura ensino médio CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
title_full |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
title_fullStr |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
title_full_unstemmed |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
title_sort |
O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade |
author |
Silva, Luciana Aparecida |
author_facet |
Silva, Luciana Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Couto, Tatiana Cabral |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Delorenzi, Liliane Barros Oliveira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6239859562649774 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luciana Aparecida |
contributor_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Couto, Tatiana Cabral Delorenzi, Liliane Barros Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação de jovens e adultos análise do discurso social ensino de LP literatura e leitura ensino médio |
topic |
educação de jovens e adultos análise do discurso social ensino de LP literatura e leitura ensino médio CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
This research offers a reflexive analysis by the slant of the Discourse Analysis, proposed by Norman Fairclough, on the importance of the relation of the teaching / learning of Portuguese Language in the Education of Young persons and Adults, with a special cutting out for pupils of High School of a private school in the central region of Sao Paulo, in which they all are scholarship holders of integral form, and the social and personal consequences caused in their lives. For the development of the present inquiry there will be done a lifting of historical and theoretical data as to the EJA in Brazil, a case study on basis of the results of questionnaires applied to the pupils and to the teachers of the school, as well as the analysis of the transcription of informations lifted from interviews done to some of the pupils who responded already to the questionnaires. The studies of Paul Freire and of the Social Pedagogy will constitute the guiding fields of this work because it understands EJA is a field of acting that must promote the awakening of the capture of conscience of the subjects wrapped in the teaching/learning process, making them autonomous and protagonists of their histories, leading them to understand that we are not conditioned and not determined by the reality that surrounds us. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-10-08T13:24:30Z 2020-12-07T15:08:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-12-07T15:08:14Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-08-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Luciana Aparecida. O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade. 2020. 102 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556 |
identifier_str_mv |
SILVA, Luciana Aparecida. O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade. 2020. 102 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Comunicação e Letras (CCL) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177244585820160 |