O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luciana Aparecida
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556
Resumo: This research offers a reflexive analysis by the slant of the Discourse Analysis, proposed by Norman Fairclough, on the importance of the relation of the teaching / learning of Portuguese Language in the Education of Young persons and Adults, with a special cutting out for pupils of High School of a private school in the central region of Sao Paulo, in which they all are scholarship holders of integral form, and the social and personal consequences caused in their lives. For the development of the present inquiry there will be done a lifting of historical and theoretical data as to the EJA in Brazil, a case study on basis of the results of questionnaires applied to the pupils and to the teachers of the school, as well as the analysis of the transcription of informations lifted from interviews done to some of the pupils who responded already to the questionnaires. The studies of Paul Freire and of the Social Pedagogy will constitute the guiding fields of this work because it understands EJA is a field of acting that must promote the awakening of the capture of conscience of the subjects wrapped in the teaching/learning process, making them autonomous and protagonists of their histories, leading them to understand that we are not conditioned and not determined by the reality that surrounds us.
id UPM_703cd45b560b33e05abb86a489ea9bc0
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/26556
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2020-10-08T13:24:30Z2020-12-07T15:08:14Z2020-12-07T15:08:14Z2020-08-13SILVA, Luciana Aparecida. O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade. 2020. 102 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556This research offers a reflexive analysis by the slant of the Discourse Analysis, proposed by Norman Fairclough, on the importance of the relation of the teaching / learning of Portuguese Language in the Education of Young persons and Adults, with a special cutting out for pupils of High School of a private school in the central region of Sao Paulo, in which they all are scholarship holders of integral form, and the social and personal consequences caused in their lives. For the development of the present inquiry there will be done a lifting of historical and theoretical data as to the EJA in Brazil, a case study on basis of the results of questionnaires applied to the pupils and to the teachers of the school, as well as the analysis of the transcription of informations lifted from interviews done to some of the pupils who responded already to the questionnaires. The studies of Paul Freire and of the Social Pedagogy will constitute the guiding fields of this work because it understands EJA is a field of acting that must promote the awakening of the capture of conscience of the subjects wrapped in the teaching/learning process, making them autonomous and protagonists of their histories, leading them to understand that we are not conditioned and not determined by the reality that surrounds us.Este trabalho busca fazer uma análise reflexiva pelo viés da Análise do Discurso, proposta por Norman Fairclough, sobre a importância da relação do ensino/aprendizagem de Língua Portuguesa na Educação de Jovens e Adultos, com um recorte especial para alunos do EM de uma escola privada na região central de São Paulo, na qual todos são bolsistas de forma integral, e as consequências sociais e pessoais causadas em suas vidas. Para o desenvolvimento da presente pesquisa será feito um levantamento de dados históricos e teóricos a respeito da EJA no Brasil, um estudo de caso com base nos resultados de questionários aplicados aos discentes e aos docentes da escola, bem como a análise da transcrição de informações levantadas a partir de entrevistas feitas a alguns dos alunos que já responderam aos questionários. Os estudos de Paulo Freire e da Pedagogia Social constituirão os campos norteadores deste trabalho por entender que a EJA é um campo de atuação que deve promover o despertar da tomada de consciência dos sujeitos envolvidos no processo de ensino/aprendizagem, tornando-os autônomos e protagonistas de suas histórias, levando-os a compreender que somos condicionados e não determinados pela realidade que nos cerca.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesseducação de jovens e adultosanálise do discurso socialensino de LPliteratura e leituraensino médioCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESO ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/8867051797313548Couto, Tatiana CabralDelorenzi, Liliane Barros Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/6239859562649774Silva, Luciana Aparecidahttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4385/5/Luciana%20Aparecida%20da%20Silva.pdfeducation of young persons and adultsanalysis of the social speechteaching of portuguese languageliterature and readinghigh schoolreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/265562020-12-07 12:08:14.905Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
title O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
spellingShingle O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
Silva, Luciana Aparecida
educação de jovens e adultos
análise do discurso social
ensino de LP
literatura e leitura
ensino médio
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
title_full O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
title_fullStr O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
title_full_unstemmed O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
title_sort O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade
author Silva, Luciana Aparecida
author_facet Silva, Luciana Aparecida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalho
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8867051797313548
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Couto, Tatiana Cabral
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Delorenzi, Liliane Barros Oliveira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6239859562649774
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luciana Aparecida
contributor_str_mv Vasconcelos, Maria Lucia Marcondes Carvalho
Couto, Tatiana Cabral
Delorenzi, Liliane Barros Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv educação de jovens e adultos
análise do discurso social
ensino de LP
literatura e leitura
ensino médio
topic educação de jovens e adultos
análise do discurso social
ensino de LP
literatura e leitura
ensino médio
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This research offers a reflexive analysis by the slant of the Discourse Analysis, proposed by Norman Fairclough, on the importance of the relation of the teaching / learning of Portuguese Language in the Education of Young persons and Adults, with a special cutting out for pupils of High School of a private school in the central region of Sao Paulo, in which they all are scholarship holders of integral form, and the social and personal consequences caused in their lives. For the development of the present inquiry there will be done a lifting of historical and theoretical data as to the EJA in Brazil, a case study on basis of the results of questionnaires applied to the pupils and to the teachers of the school, as well as the analysis of the transcription of informations lifted from interviews done to some of the pupils who responded already to the questionnaires. The studies of Paul Freire and of the Social Pedagogy will constitute the guiding fields of this work because it understands EJA is a field of acting that must promote the awakening of the capture of conscience of the subjects wrapped in the teaching/learning process, making them autonomous and protagonists of their histories, leading them to understand that we are not conditioned and not determined by the reality that surrounds us.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-10-08T13:24:30Z
2020-12-07T15:08:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-12-07T15:08:14Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-08-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Luciana Aparecida. O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade. 2020. 102 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556
identifier_str_mv SILVA, Luciana Aparecida. O ensino de língua portuguesa nos cursos de EJA: uma proposta para a igualdade. 2020. 102 f. Dissertação (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26556
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Comunicação e Letras (CCL)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177244585820160