Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Marcos Antonio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899
Resumo: This research has the objective to understand, under the view of former students, the contribution of the Curso Normal Superior Fora de Sede [Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus] (CNSFS)named Programa Especial de Formação Pedagógica Superior [Special Childhood Education Graduate Program], by Hermínio Ometto University Center (Uniararas) which provides graduation for Early Childhood Educators (ECE) in the teaching network of the City of São Paulo from 2005 to 2007. The Program relies on the former teaching experience of non-graduate professionals in the public teaching network enabling them to achieve their graduation in the course of two years, with a setting of 2.800 hours which is equal to programs that offer graduation in the course of three years. 12 teachers, former students from this Program, collaborated with the research answering an application and being interviewed. The analysis of the data relied on a reference about distance education as long as the course is attended outside the campus and the graduation of educators. The data revealed that the course contributed to the personal lives of the students as long as to their Professional development, especially in the way they performed their work with children in their workplace.
id UPM_a5583a24509633a608306ffdf0545e8c
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24899
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:43:50Z2020-05-28T18:11:12Z2010-08-032020-05-28T18:11:12Z2010-02-10http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899This research has the objective to understand, under the view of former students, the contribution of the Curso Normal Superior Fora de Sede [Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus] (CNSFS)named Programa Especial de Formação Pedagógica Superior [Special Childhood Education Graduate Program], by Hermínio Ometto University Center (Uniararas) which provides graduation for Early Childhood Educators (ECE) in the teaching network of the City of São Paulo from 2005 to 2007. The Program relies on the former teaching experience of non-graduate professionals in the public teaching network enabling them to achieve their graduation in the course of two years, with a setting of 2.800 hours which is equal to programs that offer graduation in the course of three years. 12 teachers, former students from this Program, collaborated with the research answering an application and being interviewed. The analysis of the data relied on a reference about distance education as long as the course is attended outside the campus and the graduation of educators. The data revealed that the course contributed to the personal lives of the students as long as to their Professional development, especially in the way they performed their work with children in their workplace.Esta pesquisa tem como objetivo compreender, sob a perspectiva de ex-alunas, a contribuição do Curso Normal Superior Fora de Sede (CNSFS) denominado Programa Especial de Formação Pedagógica Superior , do Centro Universitário Hermínio Ometto (Uniararas) para a formação em nível superior das Atendentes de Desenvolvimento Infantil (ADI) da rede Municipal de Ensino de São Paulo no período de 2005 a 2007. O Programa aproveita a experiência docente e possibilita aos profissionais em exercício nas redes públicas de ensino, a realização do curso em nível superior em dois anos, com carga horária mínima de 2.800 horas - equivalente aos cursos de graduação com duração de três anos. Como colaboradoras a pesquisa contou com 12 professoras, ex-alunas do Programa, que responderam a um questionário e participaram de uma entrevista. A análise dos dados pautouse em referencial sobre educação a distância visto o curso ser fora de sede e formação de professores. Os dados revelam que houve contribuição do curso tanto para a vida pessoal como para o desenvolvimento profissional das participantes, especialmente no modo como passaram a conduzir o trabalho com as crianças nas instituições em que trabalham.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e HistóriaCurso Normal Superior Fora de Sedeformação de educadoresaprendizagem da docênciadesenvolvimento profissional de educadoresCurso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus)graduation of educatorslearning how to teachprofessional development of educatorsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTancredi, Regina Maria Simões Puccinellihttp://lattes.cnpq.br/7581179241493847Ambrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/3250195451890332http://lattes.cnpq.br/7626962098180297Nascimento, Marcos Antoniohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4418/Marcos%20Antonio%20Nascimento.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2057/1/Marcos%20Antonio%20Nascimento.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248992020-05-28 15:11:12.711Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
title Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
spellingShingle Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
Nascimento, Marcos Antonio
Curso Normal Superior Fora de Sede
formação de educadores
aprendizagem da docência
desenvolvimento profissional de educadores
Curso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus)
graduation of educators
learning how to teach
professional development of educators
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
title_full Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
title_fullStr Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
title_full_unstemmed Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
title_sort Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
author Nascimento, Marcos Antonio
author_facet Nascimento, Marcos Antonio
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7581179241493847
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Ambrogi, Ingrid Hötte
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6330995631263989
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3250195451890332
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7626962098180297
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Marcos Antonio
contributor_str_mv Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli
Ambrogi, Ingrid Hötte
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Curso Normal Superior Fora de Sede
formação de educadores
aprendizagem da docência
desenvolvimento profissional de educadores
topic Curso Normal Superior Fora de Sede
formação de educadores
aprendizagem da docência
desenvolvimento profissional de educadores
Curso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus)
graduation of educators
learning how to teach
professional development of educators
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus)
graduation of educators
learning how to teach
professional development of educators
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research has the objective to understand, under the view of former students, the contribution of the Curso Normal Superior Fora de Sede [Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus] (CNSFS)named Programa Especial de Formação Pedagógica Superior [Special Childhood Education Graduate Program], by Hermínio Ometto University Center (Uniararas) which provides graduation for Early Childhood Educators (ECE) in the teaching network of the City of São Paulo from 2005 to 2007. The Program relies on the former teaching experience of non-graduate professionals in the public teaching network enabling them to achieve their graduation in the course of two years, with a setting of 2.800 hours which is equal to programs that offer graduation in the course of three years. 12 teachers, former students from this Program, collaborated with the research answering an application and being interviewed. The analysis of the data relied on a reference about distance education as long as the course is attended outside the campus and the graduation of educators. The data revealed that the course contributed to the personal lives of the students as long as to their Professional development, especially in the way they performed their work with children in their workplace.
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-03
2020-05-28T18:11:12Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-02-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:43:50Z
2020-05-28T18:11:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177212921970688