Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899 |
Resumo: | This research has the objective to understand, under the view of former students, the contribution of the Curso Normal Superior Fora de Sede [Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus] (CNSFS)named Programa Especial de Formação Pedagógica Superior [Special Childhood Education Graduate Program], by Hermínio Ometto University Center (Uniararas) which provides graduation for Early Childhood Educators (ECE) in the teaching network of the City of São Paulo from 2005 to 2007. The Program relies on the former teaching experience of non-graduate professionals in the public teaching network enabling them to achieve their graduation in the course of two years, with a setting of 2.800 hours which is equal to programs that offer graduation in the course of three years. 12 teachers, former students from this Program, collaborated with the research answering an application and being interviewed. The analysis of the data relied on a reference about distance education as long as the course is attended outside the campus and the graduation of educators. The data revealed that the course contributed to the personal lives of the students as long as to their Professional development, especially in the way they performed their work with children in their workplace. |
id |
UPM_a5583a24509633a608306ffdf0545e8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24899 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:43:50Z2020-05-28T18:11:12Z2010-08-032020-05-28T18:11:12Z2010-02-10http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899This research has the objective to understand, under the view of former students, the contribution of the Curso Normal Superior Fora de Sede [Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus] (CNSFS)named Programa Especial de Formação Pedagógica Superior [Special Childhood Education Graduate Program], by Hermínio Ometto University Center (Uniararas) which provides graduation for Early Childhood Educators (ECE) in the teaching network of the City of São Paulo from 2005 to 2007. The Program relies on the former teaching experience of non-graduate professionals in the public teaching network enabling them to achieve their graduation in the course of two years, with a setting of 2.800 hours which is equal to programs that offer graduation in the course of three years. 12 teachers, former students from this Program, collaborated with the research answering an application and being interviewed. The analysis of the data relied on a reference about distance education as long as the course is attended outside the campus and the graduation of educators. The data revealed that the course contributed to the personal lives of the students as long as to their Professional development, especially in the way they performed their work with children in their workplace.Esta pesquisa tem como objetivo compreender, sob a perspectiva de ex-alunas, a contribuição do Curso Normal Superior Fora de Sede (CNSFS) denominado Programa Especial de Formação Pedagógica Superior , do Centro Universitário Hermínio Ometto (Uniararas) para a formação em nível superior das Atendentes de Desenvolvimento Infantil (ADI) da rede Municipal de Ensino de São Paulo no período de 2005 a 2007. O Programa aproveita a experiência docente e possibilita aos profissionais em exercício nas redes públicas de ensino, a realização do curso em nível superior em dois anos, com carga horária mínima de 2.800 horas - equivalente aos cursos de graduação com duração de três anos. Como colaboradoras a pesquisa contou com 12 professoras, ex-alunas do Programa, que responderam a um questionário e participaram de uma entrevista. A análise dos dados pautouse em referencial sobre educação a distância visto o curso ser fora de sede e formação de professores. Os dados revelam que houve contribuição do curso tanto para a vida pessoal como para o desenvolvimento profissional das participantes, especialmente no modo como passaram a conduzir o trabalho com as crianças nas instituições em que trabalham.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e HistóriaCurso Normal Superior Fora de Sedeformação de educadoresaprendizagem da docênciadesenvolvimento profissional de educadoresCurso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus)graduation of educatorslearning how to teachprofessional development of educatorsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTancredi, Regina Maria Simões Puccinellihttp://lattes.cnpq.br/7581179241493847Ambrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/3250195451890332http://lattes.cnpq.br/7626962098180297Nascimento, Marcos Antoniohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4418/Marcos%20Antonio%20Nascimento.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2057/1/Marcos%20Antonio%20Nascimento.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248992020-05-28 15:11:12.711Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
title |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
spellingShingle |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas Nascimento, Marcos Antonio Curso Normal Superior Fora de Sede formação de educadores aprendizagem da docência desenvolvimento profissional de educadores Curso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus) graduation of educators learning how to teach professional development of educators CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
title_full |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
title_fullStr |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
title_full_unstemmed |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
title_sort |
Atendentes de desenvolvimento infantil se formam professoras: um olhar sobre o curso normal superior fora de sede da Uniararas |
author |
Nascimento, Marcos Antonio |
author_facet |
Nascimento, Marcos Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7581179241493847 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6330995631263989 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3250195451890332 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7626962098180297 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Marcos Antonio |
contributor_str_mv |
Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli Ambrogi, Ingrid Hötte Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso Normal Superior Fora de Sede formação de educadores aprendizagem da docência desenvolvimento profissional de educadores |
topic |
Curso Normal Superior Fora de Sede formação de educadores aprendizagem da docência desenvolvimento profissional de educadores Curso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus) graduation of educators learning how to teach professional development of educators CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curso Normal Superior Fora de Sede (Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus) graduation of educators learning how to teach professional development of educators |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research has the objective to understand, under the view of former students, the contribution of the Curso Normal Superior Fora de Sede [Early Childhood Education Graduate Program Outside the Campus] (CNSFS)named Programa Especial de Formação Pedagógica Superior [Special Childhood Education Graduate Program], by Hermínio Ometto University Center (Uniararas) which provides graduation for Early Childhood Educators (ECE) in the teaching network of the City of São Paulo from 2005 to 2007. The Program relies on the former teaching experience of non-graduate professionals in the public teaching network enabling them to achieve their graduation in the course of two years, with a setting of 2.800 hours which is equal to programs that offer graduation in the course of three years. 12 teachers, former students from this Program, collaborated with the research answering an application and being interviewed. The analysis of the data relied on a reference about distance education as long as the course is attended outside the campus and the graduation of educators. The data revealed that the course contributed to the personal lives of the students as long as to their Professional development, especially in the way they performed their work with children in their workplace. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-03 2020-05-28T18:11:12Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:50Z 2020-05-28T18:11:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24899 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177212921970688 |