Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diana, Cleber Aparecido
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22583
Resumo: The development of assessment tools for literacy involves multidisciplinary teams and is an important research field in Psychology. Technological advances have permitted devising new Internet-mediated psychological assessment tools for the school context. Controlled procedures are necessary to evaluate the efficacy and quality of such instruments. The aim of this study is to validate five tests of BALE On-Line for children in the Elementary School. The study assessed 964 students (463 girls) with mean age of 9,8 years old (SD=1,77), from 1st to 4th grades in the Elementary level. The students were from three private and two public schools in São Paulo Metropolitan area. The test was administered through the Internet with automatic result recording. Results showed that scores increased significantly over successive school levels as well as the execution time decreased significantly, except from 3rd to 4th grade in both measures. Cluster analyses identified five profiles for the students in the 1st and 2nd grades, and three profiles in the 3rd and 4th grades. The patterns revealed more difficulties in reading and writing among students from public schools. Correlation analyses showed positive correlations between all the five tests. The BALE On-line is recommended to be used in long distance assessment of literacy skills (reading and writing) in Brazilian students from Elementary School.
id UPM_ee0c386a3b5e25eb25ad5724acae48ff
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/22583
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/0683719309513445Diana, Cleber AparecidoMacedo, Elizeu Coutinho dehttp://lattes.cnpq.br/12590746331852752016-03-15T19:40:24Z2020-03-19T15:20:10Z2008-06-062020-03-19T15:20:10Z2007-09-04The development of assessment tools for literacy involves multidisciplinary teams and is an important research field in Psychology. Technological advances have permitted devising new Internet-mediated psychological assessment tools for the school context. Controlled procedures are necessary to evaluate the efficacy and quality of such instruments. The aim of this study is to validate five tests of BALE On-Line for children in the Elementary School. The study assessed 964 students (463 girls) with mean age of 9,8 years old (SD=1,77), from 1st to 4th grades in the Elementary level. The students were from three private and two public schools in São Paulo Metropolitan area. The test was administered through the Internet with automatic result recording. Results showed that scores increased significantly over successive school levels as well as the execution time decreased significantly, except from 3rd to 4th grade in both measures. Cluster analyses identified five profiles for the students in the 1st and 2nd grades, and three profiles in the 3rd and 4th grades. The patterns revealed more difficulties in reading and writing among students from public schools. Correlation analyses showed positive correlations between all the five tests. The BALE On-line is recommended to be used in long distance assessment of literacy skills (reading and writing) in Brazilian students from Elementary School.O desenvolvimento de instrumentos para avaliação de habilidades de leitura e escrita constitui uma importante área de pesquisa da psicologia que envolve o trabalho de equipes multidisciplinares. A popularização da Internet possibilita a criação de novos instrumentos computadorizados para avaliação psicológica no contexto escolar. A criação e validação destes instrumentos envolvem procedimentos teóricos, empíricos e analíticos a fim de garantir a qualidade destes testes. O objetivo do estudo foi validar 5 dos 11 testes que compõem a versão computadorizada da BALE On-Line (Bateria de Avaliação de Leitura e Escrita) para crianças do ensino fundamental I. Participaram do estudo 964 estudantes (463 meninas) da 1ª a 4ª série do Ensino Fundamental de 5 escolas da grande São Paulo, sendo duas escolas públicas e três particulares. A idade média dos participantes foi de 9; 8 anos (DP=1; 77). Os testes da BALE On-line foram aplicados via Internet e os dados armazenados automaticamente. Resultados mostram que o número de acertos aumentou em função da série, com diferenças significativas entre séries sucessivas, exceto entre 3a e 4a série. O tempo para execução dos testes diminuiu significativamente da 1ª para a 2ª série, bem como da 2ª para a 3ª série, não sendo observadas diferenças nos tempos da 3ª e da 4ª série. Análise de conglomerados identificaram a existência de 5 perfis típicos para crianças da 1ª e 2ª série e de 3 perfis para os participantes da 3ª e 4ª série. Os padrões observados revelam que crianças de escola pública apresentam maiores dificuldades de leitura e escrita. Testes estatísticos de correlações indicaram correlações positivas entre os 5 testes da BALE on-line. Em conclusão, a bateria pode ser usada para tele-avaliação de leitura e escrita de escolares brasileiros do ensino fundamental.application/pdfDIANA, Cleber Aparecido. Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line. 2007. 100 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22583porUniversidade Presbiteriana MackenzieleituraescritaavaliaçãocomputadorInternetliteracyassessmentcomputerInternetCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3919/Cleber%20Aparecido%20Diana.pdf.jpgTele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-lineinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIETeixeira, Maria Cristina Triguero Velozhttp://lattes.cnpq.br/1500695593391363Feitosa, Marcelo Duduchihttp://lattes.cnpq.br/7269686606912444BRPsicologiaUPMDistúrbios do DesenvolvimentoORIGINALCleber Aparecido Diana.pdfCleber Aparecido Diana.pdfapplication/pdf2261347https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/32b1abe4-425d-4816-bf6b-db75beb14aca/download404153f44da109a2cbb47450ac4036b8MD51TEXTCleber Aparecido Diana.pdf.txtCleber Aparecido Diana.pdf.txtExtracted texttext/plain113288https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/fa8b219a-465c-42c9-b97f-a4b1de4138f4/downloadb4069ff6fbcc73dcaf658d2d4e4fdc01MD52THUMBNAILCleber Aparecido Diana.pdf.jpgCleber Aparecido Diana.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1165https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/a23fc62e-2e2b-4c1a-b643-7c08fe853d9f/downloadb2f0b21299adb3424a09de493b9fc845MD5310899/225832022-03-14 15:40:46.952oai:dspace.mackenzie.br:10899/22583https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T15:40:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
title Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
spellingShingle Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
Diana, Cleber Aparecido
leitura
escrita
avaliação
computador
Internet
literacy
assessment
computer
Internet
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
title_full Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
title_fullStr Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
title_full_unstemmed Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
title_sort Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line
author Diana, Cleber Aparecido
author_facet Diana, Cleber Aparecido
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0683719309513445
dc.contributor.author.fl_str_mv Diana, Cleber Aparecido
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Macedo, Elizeu Coutinho de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1259074633185275
contributor_str_mv Macedo, Elizeu Coutinho de
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
escrita
avaliação
computador
Internet
topic leitura
escrita
avaliação
computador
Internet
literacy
assessment
computer
Internet
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv literacy
assessment
computer
Internet
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description The development of assessment tools for literacy involves multidisciplinary teams and is an important research field in Psychology. Technological advances have permitted devising new Internet-mediated psychological assessment tools for the school context. Controlled procedures are necessary to evaluate the efficacy and quality of such instruments. The aim of this study is to validate five tests of BALE On-Line for children in the Elementary School. The study assessed 964 students (463 girls) with mean age of 9,8 years old (SD=1,77), from 1st to 4th grades in the Elementary level. The students were from three private and two public schools in São Paulo Metropolitan area. The test was administered through the Internet with automatic result recording. Results showed that scores increased significantly over successive school levels as well as the execution time decreased significantly, except from 3rd to 4th grade in both measures. Cluster analyses identified five profiles for the students in the 1st and 2nd grades, and three profiles in the 3rd and 4th grades. The patterns revealed more difficulties in reading and writing among students from public schools. Correlation analyses showed positive correlations between all the five tests. The BALE On-line is recommended to be used in long distance assessment of literacy skills (reading and writing) in Brazilian students from Elementary School.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-04
dc.date.available.fl_str_mv 2008-06-06
2020-03-19T15:20:10Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:40:24Z
2020-03-19T15:20:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv DIANA, Cleber Aparecido. Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line. 2007. 100 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22583
identifier_str_mv DIANA, Cleber Aparecido. Tele-avaliação: validação da bateria de avaliação de leitura e escrita (BALE) on-line. 2007. 100 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22583
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/32b1abe4-425d-4816-bf6b-db75beb14aca/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/fa8b219a-465c-42c9-b97f-a4b1de4138f4/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/a23fc62e-2e2b-4c1a-b643-7c08fe853d9f/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 404153f44da109a2cbb47450ac4036b8
b4069ff6fbcc73dcaf658d2d4e4fdc01
b2f0b21299adb3424a09de493b9fc845
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813820004286595072