O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Tatiane Nunes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira, Andréia de Assis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508
Resumo: This article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption.
id USCS-2_1bac228b542f7130dc5a3c0888984005
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8508
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAISMultimodality. Visual literacy. Digital TechnologiesMultimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitalesMultimodalidade. Letramento visual. Tecnologias DigitaisThis article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption.Este artículo surge de una investigación de maestría, que buscó analizar la progresión en el desarrollo de la alfabetización visual desde la perspectiva de una Educación para la mirada, en la posibilidad del espacio digital multimodal de los textos a través de actividades con fotografías captadas por niños en la escuela. Con el fin de analizar y reflexionar sobre la dimensión imaginaria con los niños, esta investigación se definió a partir de un enfoque metodológico cualitativo basado en un estudio de caso y, para la recolección de datos, se adoptó la observación, grupo focal y cuestionario. O suporte teórico foi alicerçado em autores tais como Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo e Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010), entre otros. Entre otras dimensiones, los datos mostraron que los niños ampliaron las habilidades multimodales de lectura y escritura, desarrollando la alfabetización visual, especialmente con miras al consumo.Este artigo decorre de uma investigação de mestrado, que procurou analisar a progressão no desenvolvimento do letramento visual na perspectiva de uma Educação para o olhar, na possibilidade do espaço digital multimodal de textos por meio de atividades com fotografias capturadas por crianças na escola. A fim de analisar e refletir sobre a dimensão imagética com as crianças, esta pesquisa foi definida em uma abordagem metodológica qualitativa a partir de um estudo de caso e, para coleta de dados, foram adotadas a observação, o grupo focal e questionário. O suporte teórico foi alicerçado em autores tais como Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo e Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010), dentre outros. Entre outras dimensões, os dados mostraram que as crianças ampliaram as habilidades de leitura e escrita multimodal, desenvolvendo o letramento visual, especialmente com vistas ao consumo.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/850810.13037/rea-e.vol7n14.8508Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508/3865Copyright (c) 1969 ANDRÉIA DE ASSIS FERREIRA, Tatiane Nunes Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Tatiane NunesFerreira, Andréia de Assis2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8508Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
title O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
spellingShingle O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
Souza, Tatiane Nunes
Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies
Multimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitales
Multimodalidade. Letramento visual. Tecnologias Digitais
title_short O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
title_full O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
title_fullStr O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
title_full_unstemmed O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
title_sort O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
author Souza, Tatiane Nunes
author_facet Souza, Tatiane Nunes
Ferreira, Andréia de Assis
author_role author
author2 Ferreira, Andréia de Assis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Tatiane Nunes
Ferreira, Andréia de Assis
dc.subject.por.fl_str_mv Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies
Multimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitales
Multimodalidade. Letramento visual. Tecnologias Digitais
topic Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies
Multimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitales
Multimodalidade. Letramento visual. Tecnologias Digitais
description This article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508
10.13037/rea-e.vol7n14.8508
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol7n14.8508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508/3865
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1969 ANDRÉIA DE ASSIS FERREIRA, Tatiane Nunes Souza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1969 ANDRÉIA DE ASSIS FERREIRA, Tatiane Nunes Souza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798045887139676160