Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870 |
Resumo: | Modern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy. |
id |
IFMT_ce076ac5f5a7a0edc8bdabbb85cdb402 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/870 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school studentsAlfabetización visual, crítica y estadística: Lectura de gráficas con estudiantes de 2do año de secundariaLetramento visual, crítico e estatístico: Leitura de gráficos com estudantes do 2º ano do Ensino MédioEnsinoLetramento visualMultiomodalidadeGr´áficos estatísticosTeachingVisual literacyMultimodalityStatistical graphsEnseñanzaLiteratura visualMultimodalidadGráficos estadísticosModern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy.La sociedad moderna ha acercado las escuelas a un mundo cada vez más dinámico y digital, generando, como consecuencia, transformaciones en la forma de enseñar y aprender. De ahí la necesidad de desarrollar la lectura más allá del aula y de diferentes lenguajes o formas de presentación. Un ejemplo de esto es el género gráfico. Desde esta perspectiva, el objetivo de este artículo es presentar la contribución de la alfabetización multimodal a la comprensión de gráficos estadísticos por parte de estudiantes de secundaria en clases de lengua portuguesa. Se trata de una investigación cuantitativa-cualitativa con características de investigación-acción, a través de talleres de abril a mayo de 2023, en la ciudad de Rondonópolis-MT. De los resultados obtenidos, se pudo comprobar que el trabajo con gráfica en las clases de lengua portuguesa contribuye significativamente para la comprensión de este género por parte de los estudiantes, lo que posibilita una apropiación competente, destacando la relevancia de la escuela en las actividades orientadas a la alfabetización, sobre todo, la crítica.A sociedade moderna tem aproximado a escola de um mundo cada vez mais dinâmico e digital, gerando, como consequência, transformações no modo de ensinar e aprender. Daí a necessidade de desenvolver uma leitura além da sala de aula e de diferentes linguagens ou formas de apresentação. Exemplo disso é o gênero gráfico. Nessa perspectiva, o objetivo deste artigo é apresentar a contribuição do letramento multimodal na compreensão de gráficos estatísticos por alunos do Ensino Médio nas aulas de Língua Portuguesa. Trata-se de uma pesquisa quanti-quali com características da pesquisa-ação, por meio de oficinas no período de abril a maio de 2023, no município de Rondonópolis-MT. A partir dos resultados obtidos, foi possível comprovar que trabalhar com gráficos nas aulas de Língua Portuguesa contribui de modo significativo para a compreensão dos alunos acerca desse gênero, o que possibilita uma apropriação competente, evidenciando a relevância da escola em atividades que visem ao letramento, sobretudo, o crítico.Revista Prática Docente2024-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/87010.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24010Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24010Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870/772Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrilhadori, Elizabeth KeliVoltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca2024-04-21T15:53:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/870Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-21T15:53:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students Alfabetización visual, crítica y estadística: Lectura de gráficas con estudiantes de 2do año de secundaria Letramento visual, crítico e estatístico: Leitura de gráficos com estudantes do 2º ano do Ensino Médio |
title |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students |
spellingShingle |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students Brilhadori, Elizabeth Keli Ensino Letramento visual Multiomodalidade Gr´áficos estatísticos Teaching Visual literacy Multimodality Statistical graphs Enseñanza Literatura visual Multimodalidad Gráficos estadísticos |
title_short |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students |
title_full |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students |
title_fullStr |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students |
title_full_unstemmed |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students |
title_sort |
Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students |
author |
Brilhadori, Elizabeth Keli |
author_facet |
Brilhadori, Elizabeth Keli Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca |
author_role |
author |
author2 |
Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brilhadori, Elizabeth Keli Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Letramento visual Multiomodalidade Gr´áficos estatísticos Teaching Visual literacy Multimodality Statistical graphs Enseñanza Literatura visual Multimodalidad Gráficos estadísticos |
topic |
Ensino Letramento visual Multiomodalidade Gr´áficos estatísticos Teaching Visual literacy Multimodality Statistical graphs Enseñanza Literatura visual Multimodalidad Gráficos estadísticos |
description |
Modern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870 10.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870/772 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24010 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24010 Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24010 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939597971456 |