Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brilhadori, Elizabeth Keli
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870
Resumo: Modern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy.
id IFMT_ce076ac5f5a7a0edc8bdabbb85cdb402
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/870
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school studentsAlfabetización visual, crítica y estadística: Lectura de gráficas con estudiantes de 2do año de secundariaLetramento visual, crítico e estatístico: Leitura de gráficos com estudantes do 2º ano do Ensino MédioEnsinoLetramento visualMultiomodalidadeGr´áficos estatísticosTeachingVisual literacyMultimodalityStatistical graphsEnseñanzaLiteratura visualMultimodalidadGráficos estadísticosModern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy.La sociedad moderna ha acercado las escuelas a un mundo cada vez más dinámico y digital, generando, como consecuencia, transformaciones en la forma de enseñar y aprender. De ahí la necesidad de desarrollar la lectura más allá del aula y de diferentes lenguajes o formas de presentación. Un ejemplo de esto es el género gráfico. Desde esta perspectiva, el objetivo de este artículo es presentar la contribución de la alfabetización multimodal a la comprensión de gráficos estadísticos por parte de estudiantes de secundaria en clases de lengua portuguesa. Se trata de una investigación cuantitativa-cualitativa con características de investigación-acción, a través de talleres de abril a mayo de 2023, en la ciudad de Rondonópolis-MT. De los resultados obtenidos, se pudo comprobar que el trabajo con gráfica en las clases de lengua portuguesa contribuye significativamente para la comprensión de este género por parte de los estudiantes, lo que posibilita una apropiación competente, destacando la relevancia de la escuela en las actividades orientadas a la alfabetización, sobre todo, la crítica.A sociedade moderna tem aproximado a escola de um mundo cada vez mais dinâmico e digital, gerando, como consequência, transformações no modo de ensinar e aprender. Daí a necessidade de desenvolver uma leitura além da sala de aula e de diferentes linguagens ou formas de apresentação. Exemplo disso é o gênero gráfico. Nessa perspectiva, o objetivo deste artigo é apresentar a contribuição do letramento multimodal na compreensão de gráficos estatísticos por alunos do Ensino Médio nas aulas de Língua Portuguesa. Trata-se de uma pesquisa quanti-quali com características da pesquisa-ação, por meio de oficinas no período de abril a maio de 2023, no município de Rondonópolis-MT. A partir dos resultados obtidos, foi possível comprovar que trabalhar com gráficos nas aulas de Língua Portuguesa contribui de modo significativo para a compreensão dos alunos acerca desse gênero, o que possibilita uma apropriação competente, evidenciando a relevância da escola em atividades que visem ao letramento, sobretudo, o crítico.Revista Prática Docente2024-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/87010.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24010Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24010Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870/772Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrilhadori, Elizabeth KeliVoltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca2024-04-21T15:53:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/870Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-21T15:53:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
Alfabetización visual, crítica y estadística: Lectura de gráficas con estudiantes de 2do año de secundaria
Letramento visual, crítico e estatístico: Leitura de gráficos com estudantes do 2º ano do Ensino Médio
title Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
spellingShingle Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
Brilhadori, Elizabeth Keli
Ensino
Letramento visual
Multiomodalidade
Gr´áficos estatísticos
Teaching
Visual literacy
Multimodality
Statistical graphs
Enseñanza
Literatura visual
Multimodalidad
Gráficos estadísticos
title_short Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
title_full Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
title_fullStr Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
title_full_unstemmed Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
title_sort Visual, critical and statistical literacy: Graph reading with 2nd year high school students
author Brilhadori, Elizabeth Keli
author_facet Brilhadori, Elizabeth Keli
Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
author_role author
author2 Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brilhadori, Elizabeth Keli
Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Letramento visual
Multiomodalidade
Gr´áficos estatísticos
Teaching
Visual literacy
Multimodality
Statistical graphs
Enseñanza
Literatura visual
Multimodalidad
Gráficos estadísticos
topic Ensino
Letramento visual
Multiomodalidade
Gr´áficos estatísticos
Teaching
Visual literacy
Multimodality
Statistical graphs
Enseñanza
Literatura visual
Multimodalidad
Gráficos estadísticos
description Modern society has brought schools closer to an increasingly dynamic world, generating the need to develop reading beyond the classroom and different languages or forms of presentation, an example of this is the graphic genre. Therefore, the objective of this article is to present the contribution of multimodal literacy to the understanding of statistical graphics by high school students in Portuguese language classes. This is a quantitative-quali research with characteristics of action research, through workshops in the period of April and May 2023, in the municipality of Rondonópolis (MT). Finally, the results demonstrated that working with graphics in Portuguese language classes contributed significantly to students' understanding of this genre, which enabled competent appropriation, showing the importance of school in activities aimed at literacy, especially critical literacy.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870
10.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2024.v9.e24010.id870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/870/772
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24010
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24010
Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24010
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939597971456