O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508 |
Resumo: | This article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption. |
id |
USCS-2_1bac228b542f7130dc5a3c0888984005 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8508 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAISMultimodality. Visual literacy. Digital TechnologiesMultimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitalesMultimodalidade. Letramento visual. Tecnologias DigitaisThis article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption.Este artículo surge de una investigación de maestría, que buscó analizar la progresión en el desarrollo de la alfabetización visual desde la perspectiva de una Educación para la mirada, en la posibilidad del espacio digital multimodal de los textos a través de actividades con fotografías captadas por niños en la escuela. Con el fin de analizar y reflexionar sobre la dimensión imaginaria con los niños, esta investigación se definió a partir de un enfoque metodológico cualitativo basado en un estudio de caso y, para la recolección de datos, se adoptó la observación, grupo focal y cuestionario. O suporte teórico foi alicerçado em autores tais como Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo e Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010), entre otros. Entre otras dimensiones, los datos mostraron que los niños ampliaron las habilidades multimodales de lectura y escritura, desarrollando la alfabetización visual, especialmente con miras al consumo.Este artigo decorre de uma investigação de mestrado, que procurou analisar a progressão no desenvolvimento do letramento visual na perspectiva de uma Educação para o olhar, na possibilidade do espaço digital multimodal de textos por meio de atividades com fotografias capturadas por crianças na escola. A fim de analisar e refletir sobre a dimensão imagética com as crianças, esta pesquisa foi definida em uma abordagem metodológica qualitativa a partir de um estudo de caso e, para coleta de dados, foram adotadas a observação, o grupo focal e questionário. O suporte teórico foi alicerçado em autores tais como Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo e Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010), dentre outros. Entre outras dimensões, os dados mostraram que as crianças ampliaram as habilidades de leitura e escrita multimodal, desenvolvendo o letramento visual, especialmente com vistas ao consumo.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/850810.13037/rea-e.vol7n14.8508Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508/3865Copyright (c) 1969 ANDRÉIA DE ASSIS FERREIRA, Tatiane Nunes Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Tatiane NunesFerreira, Andréia de Assis2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8508Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
title |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
spellingShingle |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS Souza, Tatiane Nunes Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies Multimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitales Multimodalidade. Letramento visual. Tecnologias Digitais |
title_short |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
title_full |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
title_fullStr |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
title_full_unstemmed |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
title_sort |
O PAPEL MEDIADOR DAS TECNOLOGIAS PARA OS LETRAMENTOS: PRODUÇÃO E CONSUMO DE FOTOGRAFIAS DIGITAIS |
author |
Souza, Tatiane Nunes |
author_facet |
Souza, Tatiane Nunes Ferreira, Andréia de Assis |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Andréia de Assis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Tatiane Nunes Ferreira, Andréia de Assis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies Multimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitales Multimodalidade. Letramento visual. Tecnologias Digitais |
topic |
Multimodality. Visual literacy. Digital Technologies Multimodalidad. Literatura visual. Tecnologías digitales Multimodalidade. Letramento visual. Tecnologias Digitais |
description |
This article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508 10.13037/rea-e.vol7n14.8508 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n14.8508 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508/3865 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 ANDRÉIA DE ASSIS FERREIRA, Tatiane Nunes Souza https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 ANDRÉIA DE ASSIS FERREIRA, Tatiane Nunes Souza https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970411425792 |