PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8400 |
Resumo: | This article presents reflections on the importance of collaborative research for the investigation of learning processes and professional development of teaching. They are the result of readings, debates, research projects of the authors and diverse experiences of teaching in bachelor's degrees and guidance of master's and doctoral research involving the central theme of teacher training. Collaborative research involves the realization of research processes developed by groups composed of participants from different repertoires and with shared objectives. Collaborative research refers to processes of professional development of teachers and research on such processes. For this, contextualizations, conceptualizations and problematizations. The structure of the article involves six theoretical-methodological axes: contextualizing collaborative research; considerations about academics and practical knowledge; considerations on collaborative research and professional development of teachers; collaboration and action research; the research participants building a group that is now considered as an interpretive tool; the specificities, trends, possibilities and difficulties presented in the literature/research regarding the construction of professional knowledge of teaching, and is finalized with some challenges posed to educational practice, present in the item as provisional final considerations. |
id |
USCS-2_683231109ed6c4190b78753986ab0e9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8400 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIACollaborative research; Professional Development of teaching; Teacher trainingPesquisa colaborativa; Desenvolvimento Profissional da docência; Formação de professores.This article presents reflections on the importance of collaborative research for the investigation of learning processes and professional development of teaching. They are the result of readings, debates, research projects of the authors and diverse experiences of teaching in bachelor's degrees and guidance of master's and doctoral research involving the central theme of teacher training. Collaborative research involves the realization of research processes developed by groups composed of participants from different repertoires and with shared objectives. Collaborative research refers to processes of professional development of teachers and research on such processes. For this, contextualizations, conceptualizations and problematizations. The structure of the article involves six theoretical-methodological axes: contextualizing collaborative research; considerations about academics and practical knowledge; considerations on collaborative research and professional development of teachers; collaboration and action research; the research participants building a group that is now considered as an interpretive tool; the specificities, trends, possibilities and difficulties presented in the literature/research regarding the construction of professional knowledge of teaching, and is finalized with some challenges posed to educational practice, present in the item as provisional final considerations. Apresentam-se, neste artigo, reflexões sobre a importância do que se denomina de pesquisa colaborativa para a investigação de processos de aprendizagem e de desenvolvimento profissional da docência. São frutos de leituras, debates, projetos de pesquisas das autoras, e experiências diversas de ensino em licenciaturas e orientação de pesquisas de mestrado e de doutorado envolvendo o tema central de formação de professores. Pesquisa colaborativa implica a realização de processos de investigação desenvolvidos por grupos compostos de participantes de diferentes repertórios e com objetivos partilhados. Pesquisa colaborativa se refere à processos de desenvolvimento profissional de professores e à investigação sobre tais processos. Para tanto, contextualizações, conceptualizações e problematizações. A estrutura do artigo envolve seis eixos teórico-metodológicos: contextualizando pesquisa colaborativa; considerações sobre acadêmico e conhecimento prático; considerações sobre pesquisa colaborativa e desenvolvimento profissional de professores; colaboração e pesquisa-ação; os participantes da pesquisa construindo um grupo que passa a ser considerado como ferramenta interpretativa; as especificidades, tendências, possibilidades e dificuldades apresentadas pela literatura/pesquisas no que se refere à construção de conhecimento profissional da docência e é finalizado com alguns desafios postos à prática educacional, presentes no item a título de considerações finais provisórias. Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/840010.13037/rea-e.vol6n12.8400Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 12 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8400/3631Copyright (c) 2022 Maria da Graça Nicoletti Mizukami, Maria de Fátima Ramos de Andrade, Francine de Paulo Martins Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Mizukami, Maria da Graça NicolettiAndrade, Maria de Fátima Ramos de Lima, Francine de Paulo Martins2022-10-05T17:26:06Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8400Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-05T17:26:06Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
title |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
spellingShingle |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Collaborative research; Professional Development of teaching; Teacher training Pesquisa colaborativa; Desenvolvimento Profissional da docência; Formação de professores. |
title_short |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
title_full |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
title_fullStr |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
title_full_unstemmed |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
title_sort |
PESQUISA COLABORATIVA: CONTEXTUALIZAÇÕES, CONCEPTUALIZAÇÕES, REFLEXÕES E DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DA DOCÊNCIA |
author |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti |
author_facet |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Andrade, Maria de Fátima Ramos de Lima, Francine de Paulo Martins |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de Lima, Francine de Paulo Martins |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Andrade, Maria de Fátima Ramos de Lima, Francine de Paulo Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Collaborative research; Professional Development of teaching; Teacher training Pesquisa colaborativa; Desenvolvimento Profissional da docência; Formação de professores. |
topic |
Collaborative research; Professional Development of teaching; Teacher training Pesquisa colaborativa; Desenvolvimento Profissional da docência; Formação de professores. |
description |
This article presents reflections on the importance of collaborative research for the investigation of learning processes and professional development of teaching. They are the result of readings, debates, research projects of the authors and diverse experiences of teaching in bachelor's degrees and guidance of master's and doctoral research involving the central theme of teacher training. Collaborative research involves the realization of research processes developed by groups composed of participants from different repertoires and with shared objectives. Collaborative research refers to processes of professional development of teachers and research on such processes. For this, contextualizations, conceptualizations and problematizations. The structure of the article involves six theoretical-methodological axes: contextualizing collaborative research; considerations about academics and practical knowledge; considerations on collaborative research and professional development of teachers; collaboration and action research; the research participants building a group that is now considered as an interpretive tool; the specificities, trends, possibilities and difficulties presented in the literature/research regarding the construction of professional knowledge of teaching, and is finalized with some challenges posed to educational practice, present in the item as provisional final considerations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8400 10.13037/rea-e.vol6n12.8400 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8400 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol6n12.8400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8400/3631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 6 n. 12 (2021): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844971382407168 |