O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angeluci, Alan César Belo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313
Resumo: This text proposes a discussion on the urgent alignment of educational practices and teaching-learning processes with digital culture, aiming to understand how schools can get closer to the real-life experiences of young students. The text begins with the idea of a language crisis affecting education and highlights how the media-digital language of edutubers, booktukers, and other digital influencers has provided indications of pathways for bridging the gap between young students and the school, which still clings to traditional rituals with sluggish updates. The central argument of the text revolves around recognizing the "phygital" - contemporary hybridism and the need for the coexistence of physical and digital artifacts. However, it also warns against the tendency to reduce the educational space to a mere realm of consumption. Finally, it relies on the principles of multiliteracy pedagogy and transmedia literacy as potential pathways for more attentive, ethical, and conscious educational practices in line with the reality of contemporary life.
id USCS-2_bc675b5dd91acd64d24aee93592c23a2
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9313
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEACultura DigitalTecnologia e EducaçãoProcesso de Ensino-AprendizagemDigital CultureTechnology and EducationTeaching-Learning ProcessThis text proposes a discussion on the urgent alignment of educational practices and teaching-learning processes with digital culture, aiming to understand how schools can get closer to the real-life experiences of young students. The text begins with the idea of a language crisis affecting education and highlights how the media-digital language of edutubers, booktukers, and other digital influencers has provided indications of pathways for bridging the gap between young students and the school, which still clings to traditional rituals with sluggish updates. The central argument of the text revolves around recognizing the "phygital" - contemporary hybridism and the need for the coexistence of physical and digital artifacts. However, it also warns against the tendency to reduce the educational space to a mere realm of consumption. Finally, it relies on the principles of multiliteracy pedagogy and transmedia literacy as potential pathways for more attentive, ethical, and conscious educational practices in line with the reality of contemporary life.Este texto propõe uma discussão sobre a urgente aproximação das práticas educacionais e dos processos de ensino-aprendizagem à cultura digital, buscando compreender como a escola pode se aproximar da realidade de vida de jovens alunos. O texto parte de uma ideia de crise de linguagem que afeta a educação e destaca como a linguagem midiático-digital de edutubers, booktukers e outros influenciadores digitais têm dado indícios de caminhos para aproximação entre jovens alunos e a escola, onde ainda impera um modelo apegado aos rituais tradicionais, com atualizações paquidérmicas. O argumento central do texto situa-se em reconhecer o “figital” – o hibridismo contemporâneo e a necessidade da convivência dos artefatos físicos e digitais – mas alerta para a tendência de um pensamento que reduz o espaço da educação a um mero espaço de consumo. Por fim, apoia-se nos preceitos da pedagogia dos multiletramentos e da literacia transmídia como possíveis caminhos para práticas educativas mais atentas, éticas e conscientes à realidade da vida contemporânea.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/931310.13037/rea-e.vol8.9313Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202393132525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313/3982Copyright (c) 2023 Alan César Belo Angelucihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAngeluci, Alan César Belo2024-04-11T01:30:55Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9313Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:55Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
title O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
spellingShingle O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
Angeluci, Alan César Belo
Cultura Digital
Tecnologia e Educação
Processo de Ensino-Aprendizagem
Digital Culture
Technology and Education
Teaching-Learning Process
title_short O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
title_full O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
title_fullStr O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
title_full_unstemmed O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
title_sort O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
author Angeluci, Alan César Belo
author_facet Angeluci, Alan César Belo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angeluci, Alan César Belo
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura Digital
Tecnologia e Educação
Processo de Ensino-Aprendizagem
Digital Culture
Technology and Education
Teaching-Learning Process
topic Cultura Digital
Tecnologia e Educação
Processo de Ensino-Aprendizagem
Digital Culture
Technology and Education
Teaching-Learning Process
description This text proposes a discussion on the urgent alignment of educational practices and teaching-learning processes with digital culture, aiming to understand how schools can get closer to the real-life experiences of young students. The text begins with the idea of a language crisis affecting education and highlights how the media-digital language of edutubers, booktukers, and other digital influencers has provided indications of pathways for bridging the gap between young students and the school, which still clings to traditional rituals with sluggish updates. The central argument of the text revolves around recognizing the "phygital" - contemporary hybridism and the need for the coexistence of physical and digital artifacts. However, it also warns against the tendency to reduce the educational space to a mere realm of consumption. Finally, it relies on the principles of multiliteracy pedagogy and transmedia literacy as potential pathways for more attentive, ethical, and conscious educational practices in line with the reality of contemporary life.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313
10.13037/rea-e.vol8.9313
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol8.9313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313/3982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Alan César Belo Angeluci
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Alan César Belo Angeluci
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239313
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970470146048