O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313 |
Resumo: | This text proposes a discussion on the urgent alignment of educational practices and teaching-learning processes with digital culture, aiming to understand how schools can get closer to the real-life experiences of young students. The text begins with the idea of a language crisis affecting education and highlights how the media-digital language of edutubers, booktukers, and other digital influencers has provided indications of pathways for bridging the gap between young students and the school, which still clings to traditional rituals with sluggish updates. The central argument of the text revolves around recognizing the "phygital" - contemporary hybridism and the need for the coexistence of physical and digital artifacts. However, it also warns against the tendency to reduce the educational space to a mere realm of consumption. Finally, it relies on the principles of multiliteracy pedagogy and transmedia literacy as potential pathways for more attentive, ethical, and conscious educational practices in line with the reality of contemporary life. |
id |
USCS-2_bc675b5dd91acd64d24aee93592c23a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9313 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEACultura DigitalTecnologia e EducaçãoProcesso de Ensino-AprendizagemDigital CultureTechnology and EducationTeaching-Learning ProcessThis text proposes a discussion on the urgent alignment of educational practices and teaching-learning processes with digital culture, aiming to understand how schools can get closer to the real-life experiences of young students. The text begins with the idea of a language crisis affecting education and highlights how the media-digital language of edutubers, booktukers, and other digital influencers has provided indications of pathways for bridging the gap between young students and the school, which still clings to traditional rituals with sluggish updates. The central argument of the text revolves around recognizing the "phygital" - contemporary hybridism and the need for the coexistence of physical and digital artifacts. However, it also warns against the tendency to reduce the educational space to a mere realm of consumption. Finally, it relies on the principles of multiliteracy pedagogy and transmedia literacy as potential pathways for more attentive, ethical, and conscious educational practices in line with the reality of contemporary life.Este texto propõe uma discussão sobre a urgente aproximação das práticas educacionais e dos processos de ensino-aprendizagem à cultura digital, buscando compreender como a escola pode se aproximar da realidade de vida de jovens alunos. O texto parte de uma ideia de crise de linguagem que afeta a educação e destaca como a linguagem midiático-digital de edutubers, booktukers e outros influenciadores digitais têm dado indícios de caminhos para aproximação entre jovens alunos e a escola, onde ainda impera um modelo apegado aos rituais tradicionais, com atualizações paquidérmicas. O argumento central do texto situa-se em reconhecer o “figital” – o hibridismo contemporâneo e a necessidade da convivência dos artefatos físicos e digitais – mas alerta para a tendência de um pensamento que reduz o espaço da educação a um mero espaço de consumo. Por fim, apoia-se nos preceitos da pedagogia dos multiletramentos e da literacia transmídia como possíveis caminhos para práticas educativas mais atentas, éticas e conscientes à realidade da vida contemporânea.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/931310.13037/rea-e.vol8.9313Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202393132525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313/3982Copyright (c) 2023 Alan César Belo Angelucihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAngeluci, Alan César Belo2024-04-11T01:30:55Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9313Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:55Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
title |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
spellingShingle |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA Angeluci, Alan César Belo Cultura Digital Tecnologia e Educação Processo de Ensino-Aprendizagem Digital Culture Technology and Education Teaching-Learning Process |
title_short |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
title_full |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
title_fullStr |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
title_full_unstemmed |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
title_sort |
O FIGITAL E O NÃO LUGAR DA ESCOLA CONTEMPORÂNEA |
author |
Angeluci, Alan César Belo |
author_facet |
Angeluci, Alan César Belo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Angeluci, Alan César Belo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura Digital Tecnologia e Educação Processo de Ensino-Aprendizagem Digital Culture Technology and Education Teaching-Learning Process |
topic |
Cultura Digital Tecnologia e Educação Processo de Ensino-Aprendizagem Digital Culture Technology and Education Teaching-Learning Process |
description |
This text proposes a discussion on the urgent alignment of educational practices and teaching-learning processes with digital culture, aiming to understand how schools can get closer to the real-life experiences of young students. The text begins with the idea of a language crisis affecting education and highlights how the media-digital language of edutubers, booktukers, and other digital influencers has provided indications of pathways for bridging the gap between young students and the school, which still clings to traditional rituals with sluggish updates. The central argument of the text revolves around recognizing the "phygital" - contemporary hybridism and the need for the coexistence of physical and digital artifacts. However, it also warns against the tendency to reduce the educational space to a mere realm of consumption. Finally, it relies on the principles of multiliteracy pedagogy and transmedia literacy as potential pathways for more attentive, ethical, and conscious educational practices in line with the reality of contemporary life. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313 10.13037/rea-e.vol8.9313 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol8.9313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9313/3982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alan César Belo Angeluci https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alan César Belo Angeluci https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239313 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844970470146048 |