Six founding pillars of an inclusive school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561 |
Resumo: | This work deals with the main foundations for the construction of an inclusive school. It aims to problematize the interviewees' opinion about the process of building an inclusive school, having as a guide the testimonies collected and verified in the light of the method called Collective Subject Discourse - DSC. By applying the techniques of this method, it was possible to identify six recurring categories in the speech of the research participants, named here as the founding pillars of an inclusive school, which address the right of all people to access, that is, to enroll in a school common; right to shelter, without any type of discrimination; need for continuous training of the pedagogical team; availability of accessibility support and resources; community participation and ongoing dialogue with the family. Based on these findings, obstacles and possibilities for change in the organization and functioning of Brazilian educational systems are discussed. |
id |
USCS-2_f6515301b6702b0776012dfbc2c59fec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8561 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Six founding pillars of an inclusive schoolLos Seis pilares fundacionales de una escuela inclusivaSEIS PILARES DA EDUCAÇÃO INCLUSIVAEscola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial.Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial.Inclusive school, people with disability, special education.This work deals with the main foundations for the construction of an inclusive school. It aims to problematize the interviewees' opinion about the process of building an inclusive school, having as a guide the testimonies collected and verified in the light of the method called Collective Subject Discourse - DSC. By applying the techniques of this method, it was possible to identify six recurring categories in the speech of the research participants, named here as the founding pillars of an inclusive school, which address the right of all people to access, that is, to enroll in a school common; right to shelter, without any type of discrimination; need for continuous training of the pedagogical team; availability of accessibility support and resources; community participation and ongoing dialogue with the family. Based on these findings, obstacles and possibilities for change in the organization and functioning of Brazilian educational systems are discussed.Este trabajo aborda los principales fundamentos para la construcción de una escuela inclusiva. Tiene como objetivo problematizar la opinión de los entrevistados sobre el proceso de construcción de una escuela inclusiva, teniendo como guía los testimonios recogidos y verificados a la luz del método denominado Discurso del Sujeto Colectivo - DSC. Aplicando las técnicas de este método, fue posible identificar seis categorías recurrentes en el discurso de los participantes de la investigación, nombradas aquí como los pilares fundacionales de una escuela inclusiva, que abordan el derecho de todas las personas a acceder, es decir, a matricularse. en una escuela común; derecho a la vivienda, sin ningún tipo de discriminación; necesidad de formación continua del equipo pedagógico; disponibilidad de soporte y recursos de accesibilidad; participación comunitaria y diálogo permanente con la familia. A partir de estos hallazgos, se discuten los obstáculos y posibilidades de cambio en la organización y funcionamiento de los sistemas educativos brasileños.Este artigo trata dos principais alicerces para a construção de uma escola inclusiva identificados em uma pesquisa de doutoramento na área da educação. Objetiva problematizar a opinião dos entrevistados a respeito do processo de edificação de uma escola inclusiva, tendo como fio condutor os depoimentos coletados e apurados à luz do método denominado Discurso do Sujeito Coletivo – DSC. Ao aplicar as técnicas desse método, foi possível identificar seis categorias recorrentes na fala dos participantes da pesquisa, aqui nomeadas como pilares fundadores de uma escola inclusiva, os quais abordam o direito de todas as pessoas ao acesso, isto é, à matrícula em uma escola comum; direito ao acolhimento, sem qualquer tipo de discriminação; necessidade de formação continuada da equipe pedagógica; disponibilidade de apoios e recursos de acessibilidade; participação da comunidade e diálogo permanente com a família. Com base nesses achados, são discutidos os entraves e as possibilidades de mudança na organização e no funcionamento dos sistemas educacionais brasileiros.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/856110.13037/rea-e.vol7n13.8561Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561/3763Copyright (c) 1969 Martinha Clarete Dutrahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessClarete Dutra dos Santos, Martinha2022-10-27T20:27:13Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8561Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-27T20:27:13Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Six founding pillars of an inclusive school Los Seis pilares fundacionales de una escuela inclusiva SEIS PILARES DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
title |
Six founding pillars of an inclusive school |
spellingShingle |
Six founding pillars of an inclusive school Clarete Dutra dos Santos, Martinha Escola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial. Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial. Inclusive school, people with disability, special education. |
title_short |
Six founding pillars of an inclusive school |
title_full |
Six founding pillars of an inclusive school |
title_fullStr |
Six founding pillars of an inclusive school |
title_full_unstemmed |
Six founding pillars of an inclusive school |
title_sort |
Six founding pillars of an inclusive school |
author |
Clarete Dutra dos Santos, Martinha |
author_facet |
Clarete Dutra dos Santos, Martinha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Clarete Dutra dos Santos, Martinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial. Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial. Inclusive school, people with disability, special education. |
topic |
Escola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial. Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial. Inclusive school, people with disability, special education. |
description |
This work deals with the main foundations for the construction of an inclusive school. It aims to problematize the interviewees' opinion about the process of building an inclusive school, having as a guide the testimonies collected and verified in the light of the method called Collective Subject Discourse - DSC. By applying the techniques of this method, it was possible to identify six recurring categories in the speech of the research participants, named here as the founding pillars of an inclusive school, which address the right of all people to access, that is, to enroll in a school common; right to shelter, without any type of discrimination; need for continuous training of the pedagogical team; availability of accessibility support and resources; community participation and ongoing dialogue with the family. Based on these findings, obstacles and possibilities for change in the organization and functioning of Brazilian educational systems are discussed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561 10.13037/rea-e.vol7n13.8561 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n13.8561 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561/3763 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Martinha Clarete Dutra https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Martinha Clarete Dutra https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808844971390795776 |