Six founding pillars of an inclusive school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clarete Dutra dos Santos, Martinha
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561
Resumo: This work deals with the main foundations for the construction of an inclusive school. It aims to problematize the interviewees' opinion about the process of building an inclusive school, having as a guide the testimonies collected and verified in the light of the method called Collective Subject Discourse - DSC. By applying the techniques of this method, it was possible to identify six recurring categories in the speech of the research participants, named here as the founding pillars of an inclusive school, which address the right of all people to access, that is, to enroll in a school common; right to shelter, without any type of discrimination; need for continuous training of the pedagogical team; availability of accessibility support and resources; community participation and ongoing dialogue with the family. Based on these findings, obstacles and possibilities for change in the organization and functioning of Brazilian educational systems are discussed.
id USCS-2_f6515301b6702b0776012dfbc2c59fec
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8561
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling Six founding pillars of an inclusive schoolLos Seis pilares fundacionales de una escuela inclusivaSEIS PILARES DA EDUCAÇÃO INCLUSIVAEscola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial.Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial.Inclusive school, people with disability, special education.This work deals with the main foundations for the construction of an inclusive school. It aims to problematize the interviewees' opinion about the process of building an inclusive school, having as a guide the testimonies collected and verified in the light of the method called Collective Subject Discourse - DSC. By applying the techniques of this method, it was possible to identify six recurring categories in the speech of the research participants, named here as the founding pillars of an inclusive school, which address the right of all people to access, that is, to enroll in a school common; right to shelter, without any type of discrimination; need for continuous training of the pedagogical team; availability of accessibility support and resources; community participation and ongoing dialogue with the family. Based on these findings, obstacles and possibilities for change in the organization and functioning of Brazilian educational systems are discussed.Este trabajo aborda los principales fundamentos para la construcción de una escuela inclusiva. Tiene como objetivo problematizar la opinión de los entrevistados sobre el proceso de construcción de una escuela inclusiva, teniendo como guía los testimonios recogidos y verificados a la luz del método denominado Discurso del Sujeto Colectivo - DSC. Aplicando las técnicas de este método, fue posible identificar seis categorías recurrentes en el discurso de los participantes de la investigación, nombradas aquí como los pilares fundacionales de una escuela inclusiva, que abordan el derecho de todas las personas a acceder, es decir, a matricularse. en una escuela común; derecho a la vivienda, sin ningún tipo de discriminación; necesidad de formación continua del equipo pedagógico; disponibilidad de soporte y recursos de accesibilidad; participación comunitaria y diálogo permanente con la familia. A partir de estos hallazgos, se discuten los obstáculos y posibilidades de cambio en la organización y funcionamiento de los sistemas educativos brasileños.Este artigo trata dos principais alicerces para a construção de uma escola inclusiva identificados em uma pesquisa de doutoramento na área da educação. Objetiva problematizar a opinião dos entrevistados a respeito do processo de edificação de uma escola inclusiva, tendo como fio condutor os depoimentos coletados e apurados à luz do método denominado Discurso do Sujeito Coletivo – DSC. Ao aplicar as técnicas desse método, foi possível identificar seis categorias recorrentes na fala dos participantes da pesquisa, aqui nomeadas como pilares fundadores de uma escola inclusiva, os quais abordam o direito de todas as pessoas ao acesso, isto é, à matrícula em uma escola comum; direito ao acolhimento, sem qualquer tipo de discriminação; necessidade de formação continuada da equipe pedagógica; disponibilidade de apoios e recursos de acessibilidade; participação da comunidade e diálogo permanente com a família. Com base nesses achados, são discutidos os entraves e as possibilidades de mudança na organização e no funcionamento dos sistemas educacionais brasileiros.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/856110.13037/rea-e.vol7n13.8561Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561/3763Copyright (c) 1969 Martinha Clarete Dutrahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessClarete Dutra dos Santos, Martinha2022-10-27T20:27:13Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8561Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-27T20:27:13Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Six founding pillars of an inclusive school
Los Seis pilares fundacionales de una escuela inclusiva
SEIS PILARES DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA
title Six founding pillars of an inclusive school
spellingShingle Six founding pillars of an inclusive school
Clarete Dutra dos Santos, Martinha
Escola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial.
Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial.
Inclusive school, people with disability, special education.
title_short Six founding pillars of an inclusive school
title_full Six founding pillars of an inclusive school
title_fullStr Six founding pillars of an inclusive school
title_full_unstemmed Six founding pillars of an inclusive school
title_sort Six founding pillars of an inclusive school
author Clarete Dutra dos Santos, Martinha
author_facet Clarete Dutra dos Santos, Martinha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Clarete Dutra dos Santos, Martinha
dc.subject.por.fl_str_mv Escola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial.
Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial.
Inclusive school, people with disability, special education.
topic Escola inclusiva, pessoa com deficiência, educação especial.
Escuela inclusiva, persona con discapacidad, educación especial.
Inclusive school, people with disability, special education.
description This work deals with the main foundations for the construction of an inclusive school. It aims to problematize the interviewees' opinion about the process of building an inclusive school, having as a guide the testimonies collected and verified in the light of the method called Collective Subject Discourse - DSC. By applying the techniques of this method, it was possible to identify six recurring categories in the speech of the research participants, named here as the founding pillars of an inclusive school, which address the right of all people to access, that is, to enroll in a school common; right to shelter, without any type of discrimination; need for continuous training of the pedagogical team; availability of accessibility support and resources; community participation and ongoing dialogue with the family. Based on these findings, obstacles and possibilities for change in the organization and functioning of Brazilian educational systems are discussed.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561
10.13037/rea-e.vol7n13.8561
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol7n13.8561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8561/3763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1969 Martinha Clarete Dutra
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1969 Martinha Clarete Dutra
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844971390795776