Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Janine Lopes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Saço, Livia Fabiana, Ferreira , Eliana Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691
Resumo: The aim of this study is to analyze, through the discourse of academics with disabilities, the effectiveness of inclusive institutional policies in the university education. In a qualitative research, with methodological procedures of Discourse Analysis, the empirical material was built through semi-structured interviews with seven students with disabilities enrolled in private universities in Brazil. In accordance with Brazilian legal regulations, the sample understands inclusion as a comprehensive and welcoming process. However, they recognize that some barriers still exist, setting back the process for an effective inclusive and equitable education for all.
id UFU-4_be19b1f24db2732dd18257469e97ba38
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68691
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disabilityIntersecciones dialécticas del protagonismo de la educación especial inclusiva en la enseñanza superior en Brasil: discursos sobre la discapacidadIntersecções dialéticas do protagonismo da educação especial inclusiva no ensino superior do Brasil: discursos sobre a deficiência Pessoa com DeficiênciaEducação InclusivaEnsino SuperiorEducação EspecialInclusãoEducação SuperiorPessoa com deficiênciaPerson with DisabilityInclusive educationUniversity educationSpecial educationPersona con DiscapacidadEducación InclusivaEnseñanza SuperiorEducación EspecialThe aim of this study is to analyze, through the discourse of academics with disabilities, the effectiveness of inclusive institutional policies in the university education. In a qualitative research, with methodological procedures of Discourse Analysis, the empirical material was built through semi-structured interviews with seven students with disabilities enrolled in private universities in Brazil. In accordance with Brazilian legal regulations, the sample understands inclusion as a comprehensive and welcoming process. However, they recognize that some barriers still exist, setting back the process for an effective inclusive and equitable education for all.Esta investigación objetiva analizar, por medio del discurso de académicos con discapacidad, el cumplimiento de las políticas institucionales inclusivas en la enseñanza superior. En una investigación cualitativa, con procedimientos metodológicos del Análisis del Discurso, se construyó el material empírico a través de entrevistas semiestructuradas con siete estudiantes con discapacidad de la enseñanza superior privada en Brasil. Así como en las normativas jurídicas brasileñas, las personas entrevistadas comprenden la inclusión como un proceso amplio y acogedor. Sin embargo, aún hay barreras que retroceden el proceso hacia una efectiva educación inclusiva y equitativa para todos.Esta pesquisa objetiva analisar, por meio do discurso dos acadêmicos com deficiência, a efetivação das práticas das políticas institucionais inclusivas no ensino superior. Em uma pesquisa qualitativa, com procedimentos metodológicos da Análise do Discurso, construiu-se o material empírico por meio de entrevistas semiestruturadas com sete graduandos com deficiência matriculados em instituições educação superior privadas no Brasil. Em consonância com as normativas jurídicas brasileiras, as pessoas entrevistadas entendem a inclusão como um processo amplo e acolhedor, porém permanecem barreiras, retrocedendo o processo de uma efetiva educação inclusiva e equitativa para todos.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6869110.14393/REPOD-v12n3a2023-68691Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-12282238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36386https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36387Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Janine LopesSaço, Livia FabianaFerreira , Eliana Lucia2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68691Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
Intersecciones dialécticas del protagonismo de la educación especial inclusiva en la enseñanza superior en Brasil: discursos sobre la discapacidad
Intersecções dialéticas do protagonismo da educação especial inclusiva no ensino superior do Brasil: discursos sobre a deficiência
title Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
spellingShingle Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
Carvalho, Janine Lopes
Pessoa com Deficiência
Educação Inclusiva
Ensino Superior
Educação Especial
Inclusão
Educação Superior
Pessoa com deficiência
Person with Disability
Inclusive education
University education
Special education
Persona con Discapacidad
Educación Inclusiva
Enseñanza Superior
Educación Especial
title_short Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
title_full Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
title_fullStr Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
title_full_unstemmed Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
title_sort Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
author Carvalho, Janine Lopes
author_facet Carvalho, Janine Lopes
Saço, Livia Fabiana
Ferreira , Eliana Lucia
author_role author
author2 Saço, Livia Fabiana
Ferreira , Eliana Lucia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Janine Lopes
Saço, Livia Fabiana
Ferreira , Eliana Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoa com Deficiência
Educação Inclusiva
Ensino Superior
Educação Especial
Inclusão
Educação Superior
Pessoa com deficiência
Person with Disability
Inclusive education
University education
Special education
Persona con Discapacidad
Educación Inclusiva
Enseñanza Superior
Educación Especial
topic Pessoa com Deficiência
Educação Inclusiva
Ensino Superior
Educação Especial
Inclusão
Educação Superior
Pessoa com deficiência
Person with Disability
Inclusive education
University education
Special education
Persona con Discapacidad
Educación Inclusiva
Enseñanza Superior
Educación Especial
description The aim of this study is to analyze, through the discourse of academics with disabilities, the effectiveness of inclusive institutional policies in the university education. In a qualitative research, with methodological procedures of Discourse Analysis, the empirical material was built through semi-structured interviews with seven students with disabilities enrolled in private universities in Brazil. In accordance with Brazilian legal regulations, the sample understands inclusion as a comprehensive and welcoming process. However, they recognize that some barriers still exist, setting back the process for an effective inclusive and equitable education for all.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68691
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68691
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36386
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961688670208