Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze, through the discourse of academics with disabilities, the effectiveness of inclusive institutional policies in the university education. In a qualitative research, with methodological procedures of Discourse Analysis, the empirical material was built through semi-structured interviews with seven students with disabilities enrolled in private universities in Brazil. In accordance with Brazilian legal regulations, the sample understands inclusion as a comprehensive and welcoming process. However, they recognize that some barriers still exist, setting back the process for an effective inclusive and equitable education for all. |
id |
UFU-4_be19b1f24db2732dd18257469e97ba38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68691 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disabilityIntersecciones dialécticas del protagonismo de la educación especial inclusiva en la enseñanza superior en Brasil: discursos sobre la discapacidadIntersecções dialéticas do protagonismo da educação especial inclusiva no ensino superior do Brasil: discursos sobre a deficiência Pessoa com DeficiênciaEducação InclusivaEnsino SuperiorEducação EspecialInclusãoEducação SuperiorPessoa com deficiênciaPerson with DisabilityInclusive educationUniversity educationSpecial educationPersona con DiscapacidadEducación InclusivaEnseñanza SuperiorEducación EspecialThe aim of this study is to analyze, through the discourse of academics with disabilities, the effectiveness of inclusive institutional policies in the university education. In a qualitative research, with methodological procedures of Discourse Analysis, the empirical material was built through semi-structured interviews with seven students with disabilities enrolled in private universities in Brazil. In accordance with Brazilian legal regulations, the sample understands inclusion as a comprehensive and welcoming process. However, they recognize that some barriers still exist, setting back the process for an effective inclusive and equitable education for all.Esta investigación objetiva analizar, por medio del discurso de académicos con discapacidad, el cumplimiento de las políticas institucionales inclusivas en la enseñanza superior. En una investigación cualitativa, con procedimientos metodológicos del Análisis del Discurso, se construyó el material empírico a través de entrevistas semiestructuradas con siete estudiantes con discapacidad de la enseñanza superior privada en Brasil. Así como en las normativas jurídicas brasileñas, las personas entrevistadas comprenden la inclusión como un proceso amplio y acogedor. Sin embargo, aún hay barreras que retroceden el proceso hacia una efectiva educación inclusiva y equitativa para todos.Esta pesquisa objetiva analisar, por meio do discurso dos acadêmicos com deficiência, a efetivação das práticas das políticas institucionais inclusivas no ensino superior. Em uma pesquisa qualitativa, com procedimentos metodológicos da Análise do Discurso, construiu-se o material empírico por meio de entrevistas semiestruturadas com sete graduandos com deficiência matriculados em instituições educação superior privadas no Brasil. Em consonância com as normativas jurídicas brasileiras, as pessoas entrevistadas entendem a inclusão como um processo amplo e acolhedor, porém permanecem barreiras, retrocedendo o processo de uma efetiva educação inclusiva e equitativa para todos.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6869110.14393/REPOD-v12n3a2023-68691Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-12282238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36386https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36387Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Janine LopesSaço, Livia FabianaFerreira , Eliana Lucia2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68691Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability Intersecciones dialécticas del protagonismo de la educación especial inclusiva en la enseñanza superior en Brasil: discursos sobre la discapacidad Intersecções dialéticas do protagonismo da educação especial inclusiva no ensino superior do Brasil: discursos sobre a deficiência |
title |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability |
spellingShingle |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability Carvalho, Janine Lopes Pessoa com Deficiência Educação Inclusiva Ensino Superior Educação Especial Inclusão Educação Superior Pessoa com deficiência Person with Disability Inclusive education University education Special education Persona con Discapacidad Educación Inclusiva Enseñanza Superior Educación Especial |
title_short |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability |
title_full |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability |
title_fullStr |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability |
title_full_unstemmed |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability |
title_sort |
Dialectical intersections of the role of inclusive special education in university education in Brazil: discourses on disability |
author |
Carvalho, Janine Lopes |
author_facet |
Carvalho, Janine Lopes Saço, Livia Fabiana Ferreira , Eliana Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Saço, Livia Fabiana Ferreira , Eliana Lucia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Janine Lopes Saço, Livia Fabiana Ferreira , Eliana Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoa com Deficiência Educação Inclusiva Ensino Superior Educação Especial Inclusão Educação Superior Pessoa com deficiência Person with Disability Inclusive education University education Special education Persona con Discapacidad Educación Inclusiva Enseñanza Superior Educación Especial |
topic |
Pessoa com Deficiência Educação Inclusiva Ensino Superior Educação Especial Inclusão Educação Superior Pessoa com deficiência Person with Disability Inclusive education University education Special education Persona con Discapacidad Educación Inclusiva Enseñanza Superior Educación Especial |
description |
The aim of this study is to analyze, through the discourse of academics with disabilities, the effectiveness of inclusive institutional policies in the university education. In a qualitative research, with methodological procedures of Discourse Analysis, the empirical material was built through semi-structured interviews with seven students with disabilities enrolled in private universities in Brazil. In accordance with Brazilian legal regulations, the sample understands inclusion as a comprehensive and welcoming process. However, they recognize that some barriers still exist, setting back the process for an effective inclusive and equitable education for all. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68691 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36386 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68691/36387 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1208-1228 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961688670208 |