Commodification of checks at Chequeado and Lupa branches in Latin America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Marta Thaís
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aquino Bittencourt, Maria Clara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Inovação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8624
Resumo: This article discusses the strategies and businesses of the two main fact-checking agencies in Latin America: Lupa (Brazil) and Chequeado (Argentina). Starting from a comparative study of the agencies, the work consists of verifying the commodification of checking for journalism companies and other organizations. Based on the results, the article reveals that fact-checking in Latin America is a business model adopted by the initiatives, which promotes journalistic entrepreneurship and acts, at the same time, in the fight against disinformation and in the defense of democracy.
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spelling Commodification of checks at Chequeado and Lupa branches in Latin AmericaMERCANTILIZAÇÃO DA CHECAGEM NAS AGÊNCIAS CHEQUEADO E LUPA NA AMÉRICA LATINAFact checkingBusiness modelPolitical Economy of JournalismFact-checkingModelo de NegócioEconomia Política do JornalismoThis article discusses the strategies and businesses of the two main fact-checking agencies in Latin America: Lupa (Brazil) and Chequeado (Argentina). Starting from a comparative study of the agencies, the work consists of verifying the commodification of checking for journalism companies and other organizations. Based on the results, the article reveals that fact-checking in Latin America is a business model adopted by the initiatives, which promotes journalistic entrepreneurship and acts, at the same time, in the fight against disinformation and in the defense of democracy.O presente artigo aborda as estratégias e os negócios das duas principais agências de fact-checking na América Latina: Lupa (Brasil) e Chequeado (Argentina). Partindo de um estudo comparativo das agências, o trabalho consiste em verificar a mercantilização da checagem para empresas de jornalismo e outras organizações.  Com base nos resultados, o artigo revela que o fact-checking na América Latina é um modelo de negócio adotado pelas iniciativas, que promove o empreendedorismo jornalístico e atua ao mesmo tempo, no combate à desinformação e na defesa pela democracia.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/862410.13037/ci.vol25n53.8624Comunicação & Inovação; v. 23 n. 53 (2022): REVISTA COMUNICAÇÃO & INOVAÇÃO2178-01451809-564Xreponame:Comunicação & Inovaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/8624/3793Copyright (c) 1969 Marta Thaís Alencar, Maria Clarahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, Marta ThaísAquino Bittencourt, Maria Clara2023-05-03T18:21:04Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8624Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/PUBhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/oairevistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br2178-01451809-564Xopendoar:2023-05-03T18:21:04Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
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