Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Horizontes |
Texto Completo: | https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651 |
Resumo: | The article develops a theoretical and methodological approach to the participatory construction of knowledge, considering its relational and complex nature, based on epistemological, political and social foundations that identify it with the praxis of popular education. It problematizes, in addition to the founding principles of participatory methodologies, the perspectives of confrontation that they make possible in relation to the classic conceptions of scientific investigation, especially in the human sciences. It emphasizes participatory methodologies as transgressing procedures and visions of reality, based on transforming notions of contexts and subjects based on commitment and solidarity, assumed by popular education. It concludes by demonstrating that participation represents an elementary and original foundation of popular education, as an ethical principle of its praxis. |
id |
USF_2a6acf8e20647be69e7ea19e4b537015 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1651 |
network_acronym_str |
USF |
network_name_str |
Horizontes |
repository_id_str |
|
spelling |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origensThe article develops a theoretical and methodological approach to the participatory construction of knowledge, considering its relational and complex nature, based on epistemological, political and social foundations that identify it with the praxis of popular education. It problematizes, in addition to the founding principles of participatory methodologies, the perspectives of confrontation that they make possible in relation to the classic conceptions of scientific investigation, especially in the human sciences. It emphasizes participatory methodologies as transgressing procedures and visions of reality, based on transforming notions of contexts and subjects based on commitment and solidarity, assumed by popular education. It concludes by demonstrating that participation represents an elementary and original foundation of popular education, as an ethical principle of its praxis.El artículo desarrolla un abordaje teórico y metodológico de la construcción participativa del conocimiento, considerando su naturaleza relacional y compleja, a partir de fundamentos epistemológicos, políticos y sociales que la identifican con la praxis de la educación popular. Problematiza, además de los principios fundacionales de las metodologías participativas, las perspectivas de confrontación que posibilitan en relación a las concepciones clásicas de la investigación científica, especialmente en las ciencias humanas. Enfatiza las metodologías participativas como procedimientos transgresores y visiones de la realidad, a partir de nociones transformadoras de contextos y sujetos a partir del compromiso y la solidaridad, asumidos por la educación popular. Concluye demostrando que la participación representa un fundamento elemental y original de la educación popular, como principio ético de su praxis.Resultado de estudo bibliográfico, desenvolve-se, neste artigo, uma abordagem teórica e metodológica sobre a construção participativa do conhecimento, considerando seu caráter relacional e complexo, a partir de fundamentos epistemológicos, políticos e sociais que a identificam com a práxis da educação popular. Problematiza-se, além dos princípios fundantes das metodologias participativas, as perspectivas de enfrentamento que essas metodologias possibilitam em relação às concepções clássicas da investigação científica, sobretudo nas Ciências Humanas. Salientam-se as metodologias participativas como transgressoras de procedimentos e visões de realidade, assentadas em noções transformadoras de contextos e sujeitos a partir do comprometimento e da solidariedade, assumidos pela educação popular. Conclui-se demonstrando que a participação representa um fundamento elementar e originário da educação popular, como princípio ético de sua práxis.Universidade São Francisco2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/165110.24933/horizontes.v41i1.1651Horizontes; v. 41 n. 1 (2023): Publicação Contínua; e0230392317-109X0103-770610.24933/horizontes.v41i1reponame:Horizontesinstname:Universidade São Francisco (USF)instacron:USFporhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651/749Copyright (c) 2023 Sandro de Castro Pitanohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Castro Pitano, Sandro2023-12-07T18:31:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1651Revistahttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontesPUBhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/oaiperiodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br2317-109X0103-7706opendoar:2023-12-07T18:31:05Horizontes - Universidade São Francisco (USF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
title |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
spellingShingle |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens de Castro Pitano, Sandro |
title_short |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
title_full |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
title_fullStr |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
title_full_unstemmed |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
title_sort |
Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens |
author |
de Castro Pitano, Sandro |
author_facet |
de Castro Pitano, Sandro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Castro Pitano, Sandro |
description |
The article develops a theoretical and methodological approach to the participatory construction of knowledge, considering its relational and complex nature, based on epistemological, political and social foundations that identify it with the praxis of popular education. It problematizes, in addition to the founding principles of participatory methodologies, the perspectives of confrontation that they make possible in relation to the classic conceptions of scientific investigation, especially in the human sciences. It emphasizes participatory methodologies as transgressing procedures and visions of reality, based on transforming notions of contexts and subjects based on commitment and solidarity, assumed by popular education. It concludes by demonstrating that participation represents an elementary and original foundation of popular education, as an ethical principle of its praxis. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651 10.24933/horizontes.v41i1.1651 |
url |
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651 |
identifier_str_mv |
10.24933/horizontes.v41i1.1651 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651/749 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sandro de Castro Pitano http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sandro de Castro Pitano http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Francisco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Francisco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Horizontes; v. 41 n. 1 (2023): Publicação Contínua; e023039 2317-109X 0103-7706 10.24933/horizontes.v41i1 reponame:Horizontes instname:Universidade São Francisco (USF) instacron:USF |
instname_str |
Universidade São Francisco (USF) |
instacron_str |
USF |
institution |
USF |
reponame_str |
Horizontes |
collection |
Horizontes |
repository.name.fl_str_mv |
Horizontes - Universidade São Francisco (USF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br |
_version_ |
1797051438519549952 |