Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Castro Pitano, Sandro
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Horizontes
Texto Completo: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651
Resumo: The article develops a theoretical and methodological approach to the participatory construction of knowledge, considering its relational and complex nature, based on epistemological, political and social foundations that identify it with the praxis of popular education. It problematizes, in addition to the founding principles of participatory methodologies, the perspectives of confrontation that they make possible in relation to the classic conceptions of scientific investigation, especially in the human sciences. It emphasizes participatory methodologies as transgressing procedures and visions of reality, based on transforming notions of contexts and subjects based on commitment and solidarity, assumed by popular education. It concludes by demonstrating that participation represents an elementary and original foundation of popular education, as an ethical principle of its praxis.
id USF_2a6acf8e20647be69e7ea19e4b537015
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1651
network_acronym_str USF
network_name_str Horizontes
repository_id_str
spelling Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origensThe article develops a theoretical and methodological approach to the participatory construction of knowledge, considering its relational and complex nature, based on epistemological, political and social foundations that identify it with the praxis of popular education. It problematizes, in addition to the founding principles of participatory methodologies, the perspectives of confrontation that they make possible in relation to the classic conceptions of scientific investigation, especially in the human sciences. It emphasizes participatory methodologies as transgressing procedures and visions of reality, based on transforming notions of contexts and subjects based on commitment and solidarity, assumed by popular education. It concludes by demonstrating that participation represents an elementary and original foundation of popular education, as an ethical principle of its praxis.El artículo desarrolla un abordaje teórico y metodológico de la construcción participativa del conocimiento, considerando su naturaleza relacional y compleja, a partir de fundamentos epistemológicos, políticos y sociales que la identifican con la praxis de la educación popular. Problematiza, además de los principios fundacionales de las metodologías participativas, las perspectivas de confrontación que posibilitan en relación a las concepciones clásicas de la investigación científica, especialmente en las ciencias humanas. Enfatiza las metodologías participativas como procedimientos transgresores y visiones de la realidad, a partir de nociones transformadoras de contextos y sujetos a partir del compromiso y la solidaridad, asumidos por la educación popular. Concluye demostrando que la participación representa un fundamento elemental y original de la educación popular, como principio ético de su praxis.Resultado de estudo bibliográfico, desenvolve-se, neste artigo, uma abordagem teórica e metodológica sobre a construção participativa do conhecimento, considerando seu caráter relacional e complexo, a partir de fundamentos epistemológicos, políticos e sociais que a identificam com a práxis da educação popular. Problematiza-se, além dos princípios fundantes das metodologias participativas, as perspectivas de enfrentamento que essas metodologias possibilitam em relação às concepções clássicas da investigação científica, sobretudo nas Ciências Humanas. Salientam-se as metodologias participativas como transgressoras de procedimentos e visões de realidade, assentadas em noções transformadoras de contextos e sujeitos a partir do comprometimento e da solidariedade, assumidos pela educação popular. Conclui-se demonstrando que a participação representa um fundamento elementar e originário da educação popular, como princípio ético de sua práxis.Universidade São Francisco2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/165110.24933/horizontes.v41i1.1651Horizontes; v. 41 n. 1 (2023): Publicação Contínua; e0230392317-109X0103-770610.24933/horizontes.v41i1reponame:Horizontesinstname:Universidade São Francisco (USF)instacron:USFporhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651/749Copyright (c) 2023 Sandro de Castro Pitanohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Castro Pitano, Sandro2023-12-07T18:31:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1651Revistahttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontesPUBhttps://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/oaiperiodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br2317-109X0103-7706opendoar:2023-12-07T18:31:05Horizontes - Universidade São Francisco (USF)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
title Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
spellingShingle Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
de Castro Pitano, Sandro
title_short Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
title_full Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
title_fullStr Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
title_full_unstemmed Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
title_sort Metodologias participativas na práxis da educação popular: uma ética da transgressão desde as origens
author de Castro Pitano, Sandro
author_facet de Castro Pitano, Sandro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Castro Pitano, Sandro
description The article develops a theoretical and methodological approach to the participatory construction of knowledge, considering its relational and complex nature, based on epistemological, political and social foundations that identify it with the praxis of popular education. It problematizes, in addition to the founding principles of participatory methodologies, the perspectives of confrontation that they make possible in relation to the classic conceptions of scientific investigation, especially in the human sciences. It emphasizes participatory methodologies as transgressing procedures and visions of reality, based on transforming notions of contexts and subjects based on commitment and solidarity, assumed by popular education. It concludes by demonstrating that participation represents an elementary and original foundation of popular education, as an ethical principle of its praxis.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651
10.24933/horizontes.v41i1.1651
url https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651
identifier_str_mv 10.24933/horizontes.v41i1.1651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1651/749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sandro de Castro Pitano
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sandro de Castro Pitano
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade São Francisco
publisher.none.fl_str_mv Universidade São Francisco
dc.source.none.fl_str_mv Horizontes; v. 41 n. 1 (2023): Publicação Contínua; e023039
2317-109X
0103-7706
10.24933/horizontes.v41i1
reponame:Horizontes
instname:Universidade São Francisco (USF)
instacron:USF
instname_str Universidade São Francisco (USF)
instacron_str USF
institution USF
reponame_str Horizontes
collection Horizontes
repository.name.fl_str_mv Horizontes - Universidade São Francisco (USF)
repository.mail.fl_str_mv periodico.horizontes@usf.edu.br || suporte.revistas@usf.edu.br
_version_ 1797051438519549952