Emociones en Experiencias Negativas en el Turismo: un estudio sobre la influencia de la insatisfacción

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Sandro Alves de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Gosling, Marlusa, Vera, Luciana Alves Rodas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/89154
Resumo: The purpose of this study is to identify the emotions evoked as consequence of negative experiences in tourism. The research was conducted in two phases – qualitative and quantitative. The qualitative phase consisted in the use of the critical incident technique, asking informants to remind of a specific event occurred during a travel tour that was extremely unpleasant and answer what they felt in this experience. As a result, 50 items were generated. In the quantitative phase, a survey with a non-probability convenience sample of 94 tourists was conducted. The exploratory factor analysis was the statistical technique used to find the latent dimensional structure of items descriptors of negative emotions. This analysis yielded six factors (dimensions), four of which were integrally related to dimensions found in the literature: Fear, Sadness, Jealousy and Guilt / Shame.
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spelling Emociones en Experiencias Negativas en el Turismo: un estudio sobre la influencia de la insatisfacciónEmotions in Negative Tourism Experiences: a study on the influence on dissatisfactionEmoções em Experiências Negativas de Turismo: um estudo sobre a influência na insatisfaçãoEmoções negativasExperiências negativasTurismoDemanda turísticaEmociones negativasExperiencias negativasTurismoDemanda turísticaNegative emotionsNegative experiencesTourismTourism demandThe purpose of this study is to identify the emotions evoked as consequence of negative experiences in tourism. The research was conducted in two phases – qualitative and quantitative. The qualitative phase consisted in the use of the critical incident technique, asking informants to remind of a specific event occurred during a travel tour that was extremely unpleasant and answer what they felt in this experience. As a result, 50 items were generated. In the quantitative phase, a survey with a non-probability convenience sample of 94 tourists was conducted. The exploratory factor analysis was the statistical technique used to find the latent dimensional structure of items descriptors of negative emotions. This analysis yielded six factors (dimensions), four of which were integrally related to dimensions found in the literature: Fear, Sadness, Jealousy and Guilt / Shame.Este estudio tuvo como objetivo identificar las emociones evocadas en experiencias negativas en el turismo. La investigación tuvo una fase cualitativa y otra cuantitativa. Para lograr el objetivo de identificar las emociones que surgen de las experiencias negativas del turismo, la etapa cualitativa consistió en el uso de la técnica del incidente crítico, pidiéndose a los informantes que recordasen de un evento específico que se sucedió en un viaje y que hubiera sido muy desagradable y que describiesen lo que habían sentido que la experiencia. Como resultado, 50 ítems fueron generados. En la fase cuantitativa, se realizó una encuesta con una muestra no probabilística de 94 turistas. El análisis factorial exploratorio fue la técnica estadística utilizada para encontrar la estructura tridimensional latente a los ítems descriptores de las emociones negativas. Este análisis produjo seis factores (dimensiones), cuatro de los cuales eran totalmente relacionadas con las dimensiones que se encuentran en la literatura: el miedo, la tristeza, la envidia y la culpa/vergüenza.Este estudo apresenta como objetivo identificar as emoções evocadas em experiências negativas de turismo. A pesquisa teve uma fase qualitativa e outra quantitativa. Para alcançar o objetivo de levantar as emoções decorrentes de experiências negativas de turismo, a etapa qualitativa consistiu no uso da técnica dos incidentes críticos, solicitando que os informantes recordassem de um evento específico acontecido em viagens, que tivesse sido extremamente desagradável, e respondessem o que sentiram nessa experiência. Como resultado, 50 itens foram gerados. Na etapa quantitativa, foi realizado um survey com uma amostra não probabilística por conveniência com 94 turistas. A análise fatorial exploratória foi a técnica estatística utilizada para encontrar a estrutura dimensional latente aos itens descritores das emoções negativas. Tal análise produziu seis fatores (dimensões), dos quais quatro estavam integralmente relacionados a dimensões encontradas na literatura: Medo, Tristeza, Inveja e Culpa/Vergonha.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/8915410.11606/issn.1984-4867.v26i1p188-215Revista Turismo em Análise; Vol. 26 No. 1 (2015): Especial; 188-215Revista Turismo em Análise; Vol. 26 Núm. 1 (2015): Especial; 188-215Revista Turismo em Análise; v. 26 n. 1 (2015): Especial; 188-2151984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/89154/99438Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Sandro Alves deGosling, MarlusaVera, Luciana Alves Rodas2016-01-14T16:41:30Zoai:revistas.usp.br:article/89154Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2016-01-14T16:41:30Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
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