Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14194 |
Resumo: | The objective of this paper was to study the utilization of the Internet as a strategic marketing instrument by hotel sector entrepreneurs in the city of Maceió. The methodology used was exploratory descriptive research, where quantitive data was collected using structured questionnaires given to hotel sector entrepreneurs and tourists, which received statistical treatment (descriptive and factorial analysis) and was tabulated and processed through SPSS software. Information was obtained from the entrepreneurs about the use or not of the internet as a strategic instrument. The Internet itself was used in the case of tourists using an on-line questionnaire with a view to only reaching those who access the internet to obtain information about tourism. The results which were obtained show that some entrepreneurs are still not adequately exploring the potentiality of the Internet and that tourists are using the Internet as one more channel for the purchase of tourist products/services. |
id |
USP - 65_25599d0dcd92cbb513b2c5b542f4468c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/14194 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistasInternet in the hotel sector: an approach from an entrepreneur and tourist point of viewmarketinginternetturismoestratégias.marketinginternettourismstrategies.The objective of this paper was to study the utilization of the Internet as a strategic marketing instrument by hotel sector entrepreneurs in the city of Maceió. The methodology used was exploratory descriptive research, where quantitive data was collected using structured questionnaires given to hotel sector entrepreneurs and tourists, which received statistical treatment (descriptive and factorial analysis) and was tabulated and processed through SPSS software. Information was obtained from the entrepreneurs about the use or not of the internet as a strategic instrument. The Internet itself was used in the case of tourists using an on-line questionnaire with a view to only reaching those who access the internet to obtain information about tourism. The results which were obtained show that some entrepreneurs are still not adequately exploring the potentiality of the Internet and that tourists are using the Internet as one more channel for the purchase of tourist products/services.O objetivo do presente artigo foi estudar a utilização da Internet como instrumento estratégico de marketing por empresários no setor hoteleiro da cidade de Maceió. Quanto à metodologia, trata-se de uma pesquisa exploratória-descritiva, cujos dados quantitativos foram coletados por meio de questionários estruturados aplicados aos empresários do setor hoteleiro e aos turistas, recebendo tratamento estatístico (descritivo e análise fatorial) sendo tabulados e processados por meio do software SPSS. Quanto aos empresários, levantou-se informações sobre uso ou não da internet como instrumento estratégico. Quanto aos turistas, foi utilizada a própria Internet através de um questionário on-line, visando alcançar somente pessoas que acessam a Internet para obter informações sobre turismo. Os resultados obtidos evidenciam que alguns empresários ainda não estão explorando adequadamente as potencialidades da Internet e que os turistas estão usando a Internet como mais um canal de compra de produtos/serviços turísticos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1419410.11606/issn.1984-4867.v20i3p427-445Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 3 (2009); 427-445Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 3 (2009); 427-445Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 3 (2009); 427-4451984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14194/16012Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Nelsio Rodrigues deBaldanza, Renata Francisco2015-11-13T15:56:36Zoai:revistas.usp.br:article/14194Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:36Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas Internet in the hotel sector: an approach from an entrepreneur and tourist point of view |
title |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas |
spellingShingle |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas Abreu, Nelsio Rodrigues de marketing internet turismo estratégias. marketing internet tourism strategies. |
title_short |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas |
title_full |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas |
title_fullStr |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas |
title_full_unstemmed |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas |
title_sort |
Internet no setor hoteleiro: uma abordagem sob a ótica dos empresários e dos turistas |
author |
Abreu, Nelsio Rodrigues de |
author_facet |
Abreu, Nelsio Rodrigues de Baldanza, Renata Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Baldanza, Renata Francisco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Nelsio Rodrigues de Baldanza, Renata Francisco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
marketing internet turismo estratégias. marketing internet tourism strategies. |
topic |
marketing internet turismo estratégias. marketing internet tourism strategies. |
description |
The objective of this paper was to study the utilization of the Internet as a strategic marketing instrument by hotel sector entrepreneurs in the city of Maceió. The methodology used was exploratory descriptive research, where quantitive data was collected using structured questionnaires given to hotel sector entrepreneurs and tourists, which received statistical treatment (descriptive and factorial analysis) and was tabulated and processed through SPSS software. Information was obtained from the entrepreneurs about the use or not of the internet as a strategic instrument. The Internet itself was used in the case of tourists using an on-line questionnaire with a view to only reaching those who access the internet to obtain information about tourism. The results which were obtained show that some entrepreneurs are still not adequately exploring the potentiality of the Internet and that tourists are using the Internet as one more channel for the purchase of tourist products/services. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14194 10.11606/issn.1984-4867.v20i3p427-445 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14194 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v20i3p427-445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14194/16012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 20 No. 3 (2009); 427-445 Revista Turismo em Análise; Vol. 20 Núm. 3 (2009); 427-445 Revista Turismo em Análise; v. 20 n. 3 (2009); 427-445 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054165097119744 |