Turismo en la tercera edad en la óptica de la transformative consumer research: proposición de una agenda de investigación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Renata Garanito de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Casotti, Letícia Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/138507
Resumo: The demographic transition taking place in Brazil with the increased percentage of senior citizens in the population raises issues regarding aging, such as depression, feelings of loneliness and impairment. This essay presents information that contributes to the debates on how tourism can enhance seniors’ overall well-being and provide these consumers with a better quality of life, therefore minimizing the negative impacts of the aging process. This study suggests that the Transformative Consumer Research (TCR) ‒ a marketing approach that aims to support and disseminate studies focused on the quality of life and consumers’ well-being ‒ represents a valuable perspective for research focusing on senior travelers, a field with identifiable theoretical gaps. There is a lack of studies adopting the TCR perspective in the tourism context for this growing population segment. To finalize, this research project also proposes a research agenda with the intent of contributing to academic studies, market research for institutions and companies dealing with the sector of tourism services; also providing information that can support public policies concerned with the aging of the population.
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This essay presents information that contributes to the debates on how tourism can enhance seniors’ overall well-being and provide these consumers with a better quality of life, therefore minimizing the negative impacts of the aging process. This study suggests that the Transformative Consumer Research (TCR) ‒ a marketing approach that aims to support and disseminate studies focused on the quality of life and consumers’ well-being ‒ represents a valuable perspective for research focusing on senior travelers, a field with identifiable theoretical gaps. There is a lack of studies adopting the TCR perspective in the tourism context for this growing population segment. To finalize, this research project also proposes a research agenda with the intent of contributing to academic studies, market research for institutions and companies dealing with the sector of tourism services; also providing information that can support public policies concerned with the aging of the population.En el curso de la transición demográfica por la que pasa la población brasileña, el envejecimiento da lugar a problemas como depresión, soledad y sentimiento de invalidez. Este ensayo presenta informaciones que contribuyen a discutir cómo la experiencia del turismo puede provocar al bienestar y la mejor calidad de vida de los grupos de consumidores de tercera edad para minimizar los impactos negativos del proceso de envejecimiento. Se defiende aquí que la Transformative Consumer Research (TCR) – un enfoque del marketing que se propone a apoyar y divulgar estudios orientados a la calidad de vida y el bienestar de los consumidores – se presenta como una perspectiva importante para investigaciones que asocien el turismo a la tercera edad. Se identificó lagunas teóricas y escasez de estudios que contemplen la perspectiva de la TCR en el contexto del turismo de ocio para ese creciente grupo de población. Una agenda de investigación es propuesta al final para contribuir a los estudios académicos para investigaciones de las empresas e instituciones que trabajan con el sector de servicios turísticos y para proporcionar también informaciones que puedan apoyar políticas públicas preocupadas por el creciente envejecimiento de la población.No curso da transição demográfica pela qual passa a população brasileira, o envelhecimento dá origem a problemas como depressão, solidão e sentimento de invalidez. Este ensaio apresenta informações que contribuem para discutir como a experiência do turismo pode dar origem ao bem-estar e melhor qualidade de vida aos grupos de consumidores da terceira idade de forma a minimizar impactos negativos do processo de envelhecimento. Defende-se aqui o uso da lente da Transformative Consumer Research (TCR) ou Teoria Transformativa do Consumidor. Essa abordagem do marketing propõe apoiar e divulgar estudos voltados à qualidade de vida e bem-estar dos consumidores e se apresenta como uma perspectiva importante para pesquisas que associem o turismo à terceira idade. Foi possível identificar lacunas teóricas e escassez de estudos que contemplem a perspectiva da TCR no contexto do turismo para esse crescente grupo da população. Uma agenda de pesquisa é proposta de forma a contribuir para estudos acadêmicos, para pesquisas de empresas e instituições que trabalham com o setor de serviços turísticos e também para fornecer informações que possam apoiar políticas públicas preocupadas com o progressivo envelhecimento da população.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/13850710.11606/issn.1984-4867.v29i2p255-272Revista Turismo em Análise; Vol. 29 No. 2 (2018): maio-agosto; 255-272Revista Turismo em Análise; Vol. 29 Núm. 2 (2018): maio-agosto; 255-272Revista Turismo em Análise; v. 29 n. 2 (2018): maio-agosto; 255-2721984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/138507/153685https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/138507/154911Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Renata Garanito deCasotti, Letícia Moreira2019-08-17T20:11:47Zoai:revistas.usp.br:article/138507Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2019-08-17T20:11:47Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
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