Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63579 |
Resumo: | The recent coming of Gol - Smart Airline Comapny - in the Brazilian aircraft market impacted this market, specially the dornestic rote. By working wilhlow prices, Gol brought the ''fair war". All the bigger comapnies, except Varig, the biggest one, adopted lower prices. The main domestic rotes: São Paulo to Rio de Janeiro, São Paulo to Curitiba and São Paulo to Belo Horizonte, are cheaper than before its coming. But are the companies prepared for this new context? Could the service by poorer people change its strategies? The goal of this study is to compare the marketing strategies of the airline companies, its positioning, by analyzing price policies and others strategies, understanding the worldwide airline market dynamic and verifying its trends. |
id |
USP - 65_67c1a6307da78cd33b06c9600a485845 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/63579 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreosmercado aéreocompanhia aéreapolítica de preçoGol (low-cost/low-fair).air transport marketairline companiesprice policiesGol (loe-cost/low-fair).The recent coming of Gol - Smart Airline Comapny - in the Brazilian aircraft market impacted this market, specially the dornestic rote. By working wilhlow prices, Gol brought the ''fair war". All the bigger comapnies, except Varig, the biggest one, adopted lower prices. The main domestic rotes: São Paulo to Rio de Janeiro, São Paulo to Curitiba and São Paulo to Belo Horizonte, are cheaper than before its coming. But are the companies prepared for this new context? Could the service by poorer people change its strategies? The goal of this study is to compare the marketing strategies of the airline companies, its positioning, by analyzing price policies and others strategies, understanding the worldwide airline market dynamic and verifying its trends.A recente entrada da empresa Gol - Linhas Aéreas Inteligentes - no mercado aéreo trouxe de volta a guerra tarifária ao mercado aéreo nacional. Por razão da Gol trabalhar com preços reduzidos, a diminuição de preços foi adotada por todas as grandes empresas, com exceção da Varig, a empresa líder. Os principais produtos das empresas aéreas, as pontes aéreas entre Rio e São Paulo, Rio e Belo Horizonte, São Paulo e Belo Horizonte e São Paulo e Curitiba estão bem mais baratas. Estariam as empresas aéreas preparadas para esse novo contexto de negócios? O fato de viagem aérea ser produto tradicionalmente considerado sofisticado influenciaria na decisão do consumidor? Compara as políticas de marketing das empresas aéreas nacionais e o seu posicionamento de mercado, analisando diferentes políticas de preço e estratégias possíveis e compreendendo a dinâmica do mercado aéreo mundial e suas tendências.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/6357910.11606/issn.1984-4867.v13i1p48-65Revista Turismo em Análise; Vol. 13 No. 1 (2002); 48-65Revista Turismo em Análise; Vol. 13 Núm. 1 (2002); 48-65Revista Turismo em Análise; v. 13 n. 1 (2002); 48-651984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63579/66344Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Wilian Ramalho2013-12-17T17:00:43Zoai:revistas.usp.br:article/63579Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2013-12-17T17:00:43Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
title |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
spellingShingle |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos Feitosa, Wilian Ramalho mercado aéreo companhia aérea política de preço Gol (low-cost/low-fair). air transport market airline companies price policies Gol (loe-cost/low-fair). |
title_short |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
title_full |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
title_fullStr |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
title_full_unstemmed |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
title_sort |
Estratégias e políticas de preço no mercado de aviação: caso da Gol Transportes Aéreos |
author |
Feitosa, Wilian Ramalho |
author_facet |
Feitosa, Wilian Ramalho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feitosa, Wilian Ramalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mercado aéreo companhia aérea política de preço Gol (low-cost/low-fair). air transport market airline companies price policies Gol (loe-cost/low-fair). |
topic |
mercado aéreo companhia aérea política de preço Gol (low-cost/low-fair). air transport market airline companies price policies Gol (loe-cost/low-fair). |
description |
The recent coming of Gol - Smart Airline Comapny - in the Brazilian aircraft market impacted this market, specially the dornestic rote. By working wilhlow prices, Gol brought the ''fair war". All the bigger comapnies, except Varig, the biggest one, adopted lower prices. The main domestic rotes: São Paulo to Rio de Janeiro, São Paulo to Curitiba and São Paulo to Belo Horizonte, are cheaper than before its coming. But are the companies prepared for this new context? Could the service by poorer people change its strategies? The goal of this study is to compare the marketing strategies of the airline companies, its positioning, by analyzing price policies and others strategies, understanding the worldwide airline market dynamic and verifying its trends. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63579 10.11606/issn.1984-4867.v13i1p48-65 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63579 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v13i1p48-65 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63579/66344 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 13 No. 1 (2002); 48-65 Revista Turismo em Análise; Vol. 13 Núm. 1 (2002); 48-65 Revista Turismo em Análise; v. 13 n. 1 (2002); 48-65 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054166635380736 |