Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Onzi, Lucia
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Botomé, Sílvio Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733
Resumo: Education, in Brazil, has been going through changes which might not be effective due to the little clarity of the terms used in the new guidelines. That indicates the need to investigate what is happening in relation to graduation in courses of Tourism, because the professionals will intervene in a determined field from what they have learned during the courses. Thisresearch consists of an examination of the syllabuses of four university courses of Tourism. The disciplines were gathered in categories of formation according to characteristics observed in the names of these disciplines. The results were: an organization of the curriculum from the characteristics found in the names of the disciplines which reveled the focus on subjects with various degrees of depths and comprehensiveness, what indicates the development of socially less meaningful and limited learning; the indication of different categories of learning, based on criteria defined by the kind of actuation to be developed and not by the kind of information to be presented.
id USP - 65_a4fa531ab2217d871bb9d40e208dd560
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/63733
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissionalCharacteristics of graduate Tourism courses: the organization of knowledge as criterion for planning the professional formationformação profissional em turismoplanejamento de ensino de turismocurrículo de graduação em turismo.professional formation in tourismteaching planning of tourismcurriculum of graduation in tourism.Education, in Brazil, has been going through changes which might not be effective due to the little clarity of the terms used in the new guidelines. That indicates the need to investigate what is happening in relation to graduation in courses of Tourism, because the professionals will intervene in a determined field from what they have learned during the courses. Thisresearch consists of an examination of the syllabuses of four university courses of Tourism. The disciplines were gathered in categories of formation according to characteristics observed in the names of these disciplines. The results were: an organization of the curriculum from the characteristics found in the names of the disciplines which reveled the focus on subjects with various degrees of depths and comprehensiveness, what indicates the development of socially less meaningful and limited learning; the indication of different categories of learning, based on criteria defined by the kind of actuation to be developed and not by the kind of information to be presented.A educação, no Brasil, vem passando por mudanças que podem não estar sendo efetivas devido, também, à pouca clareza dos termos utilizados nas novas diretrizes. Isso indica a necessidade de investigar o que está ocorrendo em relação à formação de nível superior em Turismo, pois os profissionais irão intervir em um determinado campo a partir do que aprenderem nos cursos que freqüentarem. Para isso foram examinadas as grades curriculares de quatro cursos de graduação em Turismo. As disciplinas foram agrupadas em categorias de formação de acordo com características observadas nos nomes das mesmas. Os resultados são: uma organização do currículo a partir das características encontradas nos nomes das disciplinas e que revelam o foco em assuntos nos mais variados graus de profundidade e abrangência, o que indica o desenvolvimento de aprendizagens limitadas e pouco significativas socialmente; a indicação de diferentes categorias de aprendizagem, baseadas em critérios definidos pelo tipo de atuação a ser desenvolvida e não pelo tipo de informação a ser apresentada.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/6373310.11606/issn.1984-4867.v16i2p133-156Revista Turismo em Análise; Vol. 16 No. 2 (2005); 133-156Revista Turismo em Análise; Vol. 16 Núm. 2 (2005); 133-156Revista Turismo em Análise; v. 16 n. 2 (2005); 133-1561984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733/66498Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessOnzi, LuciaBotomé, Sílvio Paulo2013-12-12T13:34:08Zoai:revistas.usp.br:article/63733Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2013-12-12T13:34:08Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
Characteristics of graduate Tourism courses: the organization of knowledge as criterion for planning the professional formation
title Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
spellingShingle Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
Onzi, Lucia
formação profissional em turismo
planejamento de ensino de turismo
currículo de graduação em turismo.
professional formation in tourism
teaching planning of tourism
curriculum of graduation in tourism.
title_short Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
title_full Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
title_fullStr Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
title_full_unstemmed Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
title_sort Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
author Onzi, Lucia
author_facet Onzi, Lucia
Botomé, Sílvio Paulo
author_role author
author2 Botomé, Sílvio Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Onzi, Lucia
Botomé, Sílvio Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv formação profissional em turismo
planejamento de ensino de turismo
currículo de graduação em turismo.
professional formation in tourism
teaching planning of tourism
curriculum of graduation in tourism.
topic formação profissional em turismo
planejamento de ensino de turismo
currículo de graduação em turismo.
professional formation in tourism
teaching planning of tourism
curriculum of graduation in tourism.
description Education, in Brazil, has been going through changes which might not be effective due to the little clarity of the terms used in the new guidelines. That indicates the need to investigate what is happening in relation to graduation in courses of Tourism, because the professionals will intervene in a determined field from what they have learned during the courses. Thisresearch consists of an examination of the syllabuses of four university courses of Tourism. The disciplines were gathered in categories of formation according to characteristics observed in the names of these disciplines. The results were: an organization of the curriculum from the characteristics found in the names of the disciplines which reveled the focus on subjects with various degrees of depths and comprehensiveness, what indicates the development of socially less meaningful and limited learning; the indication of different categories of learning, based on criteria defined by the kind of actuation to be developed and not by the kind of information to be presented.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733
10.11606/issn.1984-4867.v16i2p133-156
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v16i2p133-156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733/66498
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 16 No. 2 (2005); 133-156
Revista Turismo em Análise; Vol. 16 Núm. 2 (2005); 133-156
Revista Turismo em Análise; v. 16 n. 2 (2005); 133-156
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054167056908288