Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733 |
Resumo: | Education, in Brazil, has been going through changes which might not be effective due to the little clarity of the terms used in the new guidelines. That indicates the need to investigate what is happening in relation to graduation in courses of Tourism, because the professionals will intervene in a determined field from what they have learned during the courses. Thisresearch consists of an examination of the syllabuses of four university courses of Tourism. The disciplines were gathered in categories of formation according to characteristics observed in the names of these disciplines. The results were: an organization of the curriculum from the characteristics found in the names of the disciplines which reveled the focus on subjects with various degrees of depths and comprehensiveness, what indicates the development of socially less meaningful and limited learning; the indication of different categories of learning, based on criteria defined by the kind of actuation to be developed and not by the kind of information to be presented. |
id |
USP - 65_a4fa531ab2217d871bb9d40e208dd560 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/63733 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissionalCharacteristics of graduate Tourism courses: the organization of knowledge as criterion for planning the professional formationformação profissional em turismoplanejamento de ensino de turismocurrículo de graduação em turismo.professional formation in tourismteaching planning of tourismcurriculum of graduation in tourism.Education, in Brazil, has been going through changes which might not be effective due to the little clarity of the terms used in the new guidelines. That indicates the need to investigate what is happening in relation to graduation in courses of Tourism, because the professionals will intervene in a determined field from what they have learned during the courses. Thisresearch consists of an examination of the syllabuses of four university courses of Tourism. The disciplines were gathered in categories of formation according to characteristics observed in the names of these disciplines. The results were: an organization of the curriculum from the characteristics found in the names of the disciplines which reveled the focus on subjects with various degrees of depths and comprehensiveness, what indicates the development of socially less meaningful and limited learning; the indication of different categories of learning, based on criteria defined by the kind of actuation to be developed and not by the kind of information to be presented.A educação, no Brasil, vem passando por mudanças que podem não estar sendo efetivas devido, também, à pouca clareza dos termos utilizados nas novas diretrizes. Isso indica a necessidade de investigar o que está ocorrendo em relação à formação de nível superior em Turismo, pois os profissionais irão intervir em um determinado campo a partir do que aprenderem nos cursos que freqüentarem. Para isso foram examinadas as grades curriculares de quatro cursos de graduação em Turismo. As disciplinas foram agrupadas em categorias de formação de acordo com características observadas nos nomes das mesmas. Os resultados são: uma organização do currículo a partir das características encontradas nos nomes das disciplinas e que revelam o foco em assuntos nos mais variados graus de profundidade e abrangência, o que indica o desenvolvimento de aprendizagens limitadas e pouco significativas socialmente; a indicação de diferentes categorias de aprendizagem, baseadas em critérios definidos pelo tipo de atuação a ser desenvolvida e não pelo tipo de informação a ser apresentada.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/6373310.11606/issn.1984-4867.v16i2p133-156Revista Turismo em Análise; Vol. 16 No. 2 (2005); 133-156Revista Turismo em Análise; Vol. 16 Núm. 2 (2005); 133-156Revista Turismo em Análise; v. 16 n. 2 (2005); 133-1561984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733/66498Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessOnzi, LuciaBotomé, Sílvio Paulo2013-12-12T13:34:08Zoai:revistas.usp.br:article/63733Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2013-12-12T13:34:08Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional Characteristics of graduate Tourism courses: the organization of knowledge as criterion for planning the professional formation |
title |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional |
spellingShingle |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional Onzi, Lucia formação profissional em turismo planejamento de ensino de turismo currículo de graduação em turismo. professional formation in tourism teaching planning of tourism curriculum of graduation in tourism. |
title_short |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional |
title_full |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional |
title_fullStr |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional |
title_full_unstemmed |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional |
title_sort |
Características do ensino superior de graduação em Turismo: a organização do conhecimento como critério de planejamento da formação profissional |
author |
Onzi, Lucia |
author_facet |
Onzi, Lucia Botomé, Sílvio Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Botomé, Sílvio Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Onzi, Lucia Botomé, Sílvio Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação profissional em turismo planejamento de ensino de turismo currículo de graduação em turismo. professional formation in tourism teaching planning of tourism curriculum of graduation in tourism. |
topic |
formação profissional em turismo planejamento de ensino de turismo currículo de graduação em turismo. professional formation in tourism teaching planning of tourism curriculum of graduation in tourism. |
description |
Education, in Brazil, has been going through changes which might not be effective due to the little clarity of the terms used in the new guidelines. That indicates the need to investigate what is happening in relation to graduation in courses of Tourism, because the professionals will intervene in a determined field from what they have learned during the courses. Thisresearch consists of an examination of the syllabuses of four university courses of Tourism. The disciplines were gathered in categories of formation according to characteristics observed in the names of these disciplines. The results were: an organization of the curriculum from the characteristics found in the names of the disciplines which reveled the focus on subjects with various degrees of depths and comprehensiveness, what indicates the development of socially less meaningful and limited learning; the indication of different categories of learning, based on criteria defined by the kind of actuation to be developed and not by the kind of information to be presented. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733 10.11606/issn.1984-4867.v16i2p133-156 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v16i2p133-156 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63733/66498 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 16 No. 2 (2005); 133-156 Revista Turismo em Análise; Vol. 16 Núm. 2 (2005); 133-156 Revista Turismo em Análise; v. 16 n. 2 (2005); 133-156 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054167056908288 |