Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Turismo em Análise |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802 |
Resumo: | This study examines the relationship between tourism and the creative economy. An increasing number of countries, regions and cities are developing policies to link tourism and creativity to economic growth and support cultural and creative activities. As a result, different models of “creative tourism” have emerged. Case studies of creative tourism development are described from different parts of the world, and their effects are examined. Particular attention is paid to the role of knowledge, which the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) sees as central to the development of creative tourism. Because tourism can be a tool for the circulation of knowledge and creation of links between creative individuals, it can arguably support the development of the creative economy. |
id |
USP - 65_be2acd1d3491ee717e8660e820871975 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/151802 |
network_acronym_str |
USP - 65 |
network_name_str |
Revista Turismo em Análise |
repository_id_str |
|
spelling |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative EconomyTurismo, una fuerza motriz subestimada en la economía creativaTurismo, uma força motriz subestimada para a economia criativaCreative economyCreative tourismCreative policiesTourism developmentEconomía creativaTurismo creativoPolíticas creativasDesarrollo del turismoEconomia criativaTurismo criativoPolíticas criativasDesenvolvimento do turismoThis study examines the relationship between tourism and the creative economy. An increasing number of countries, regions and cities are developing policies to link tourism and creativity to economic growth and support cultural and creative activities. As a result, different models of “creative tourism” have emerged. Case studies of creative tourism development are described from different parts of the world, and their effects are examined. Particular attention is paid to the role of knowledge, which the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) sees as central to the development of creative tourism. Because tourism can be a tool for the circulation of knowledge and creation of links between creative individuals, it can arguably support the development of the creative economy.El presente estudio analiza la relación entre el turismo y la economía creativa. Cada vez más países, regiones y ciudades están desarrollando políticas para vincular el turismo y la creatividad con el crecimiento económico y para apoyar las actividades culturales y creativas. Como resultado, han surgido diferentes modelos de “turismo creativo”. Los estudios de caso sobre el desarrollo del turismo creativo se realizan en diferentes partes del mundo y se analizan sus efectos. Se pone atención especial al papel del conocimiento, que la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) considera fundamental para el desarrollo del turismo creativo. Dado que el turismo puede ser una herramienta para la difusión del conocimiento y para establecer vínculos entre individuos creativos, también puede sostener el desarrollo de la economía creativa.Este estudo analisa a relação entre o turismo e a economia criativa. Um número crescente de países, regiões e cidades vem desenvolvendo políticas para vincular o turismo e a criatividade ao crescimento econômico e apoiar atividades culturais e criativas. Como resultado, diferentes modelos de “turismo criativo” surgiram. Estudos de caso do desenvolvimento do turismo criativo são descritos em diferentes partes do mundo, e seus efeitos são analisados. Uma atenção especial é dada ao papel do conhecimento, que a Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) considera primordial para o desenvolvimento do turismo criativo. Como o turismo pode ser uma ferramenta para a circulação de conhecimento e criação de vínculos entre indivíduos criativos, ele pode sustentar o desenvolvimento da economia criativa.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/15180210.11606/issn.1984-4867.v29i3p387-395Revista Turismo em Análise; Vol. 29 No. 3 (2018): September-December; 387-395Revista Turismo em Análise; Vol. 29 Núm. 3 (2018): Septiembre-diciembre; 387-395Revista Turismo em Análise; v. 29 n. 3 (2018): setembro-dezembro; 387-3951984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802/154986Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessRichards, Greg2019-08-17T20:11:48Zoai:revistas.usp.br:article/151802Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2019-08-17T20:11:48Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy Turismo, una fuerza motriz subestimada en la economía creativa Turismo, uma força motriz subestimada para a economia criativa |
title |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy |
spellingShingle |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy Richards, Greg Creative economy Creative tourism Creative policies Tourism development Economía creativa Turismo creativo Políticas creativas Desarrollo del turismo Economia criativa Turismo criativo Políticas criativas Desenvolvimento do turismo |
title_short |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy |
title_full |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy |
title_fullStr |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy |
title_full_unstemmed |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy |
title_sort |
Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy |
author |
Richards, Greg |
author_facet |
Richards, Greg |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Richards, Greg |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Creative economy Creative tourism Creative policies Tourism development Economía creativa Turismo creativo Políticas creativas Desarrollo del turismo Economia criativa Turismo criativo Políticas criativas Desenvolvimento do turismo |
topic |
Creative economy Creative tourism Creative policies Tourism development Economía creativa Turismo creativo Políticas creativas Desarrollo del turismo Economia criativa Turismo criativo Políticas criativas Desenvolvimento do turismo |
description |
This study examines the relationship between tourism and the creative economy. An increasing number of countries, regions and cities are developing policies to link tourism and creativity to economic growth and support cultural and creative activities. As a result, different models of “creative tourism” have emerged. Case studies of creative tourism development are described from different parts of the world, and their effects are examined. Particular attention is paid to the role of knowledge, which the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) sees as central to the development of creative tourism. Because tourism can be a tool for the circulation of knowledge and creation of links between creative individuals, it can arguably support the development of the creative economy. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802 10.11606/issn.1984-4867.v29i3p387-395 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1984-4867.v29i3p387-395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802/154986 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análise info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análise |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise; Vol. 29 No. 3 (2018): September-December; 387-395 Revista Turismo em Análise; Vol. 29 Núm. 3 (2018): Septiembre-diciembre; 387-395 Revista Turismo em Análise; v. 29 n. 3 (2018): setembro-dezembro; 387-395 1984-4867 0103-5541 reponame:Revista Turismo em Análise instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista Turismo em Análise |
collection |
Revista Turismo em Análise |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tanalise@usp.br || bragadc@usp.br |
_version_ |
1797054168979996672 |