Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Richards, Greg
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802
Resumo: This study examines the relationship between tourism and the creative economy. An increasing number of countries, regions and cities are developing policies to link tourism and creativity to economic growth and support cultural and creative activities. As a result, different models of “creative tourism” have emerged. Case studies of creative tourism development are described from different parts of the world, and their effects are examined. Particular attention is paid to the role of knowledge, which the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) sees as central to the development of creative tourism. Because tourism can be a tool for the circulation of knowledge and creation of links between creative individuals, it can arguably support the development of the creative economy.
id USP - 65_be2acd1d3491ee717e8660e820871975
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/151802
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative EconomyTurismo, una fuerza motriz subestimada en la economía creativaTurismo, uma força motriz subestimada para a economia criativaCreative economyCreative tourismCreative policiesTourism developmentEconomía creativaTurismo creativoPolíticas creativasDesarrollo del turismoEconomia criativaTurismo criativoPolíticas criativasDesenvolvimento do turismoThis study examines the relationship between tourism and the creative economy. An increasing number of countries, regions and cities are developing policies to link tourism and creativity to economic growth and support cultural and creative activities. As a result, different models of “creative tourism” have emerged. Case studies of creative tourism development are described from different parts of the world, and their effects are examined. Particular attention is paid to the role of knowledge, which the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) sees as central to the development of creative tourism. Because tourism can be a tool for the circulation of knowledge and creation of links between creative individuals, it can arguably support the development of the creative economy.El presente estudio analiza la relación entre el turismo y la economía creativa. Cada vez más países, regiones y ciudades están desarrollando políticas para vincular el turismo y la creatividad con el crecimiento económico y para apoyar las actividades culturales y creativas. Como resultado, han surgido diferentes modelos de “turismo creativo”. Los estudios de caso sobre el desarrollo del turismo creativo se realizan en diferentes partes del mundo y se analizan sus efectos. Se pone atención especial al papel del conocimiento, que la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) considera fundamental para el desarrollo del turismo creativo. Dado que el turismo puede ser una herramienta para la difusión del conocimiento y para establecer vínculos entre individuos creativos, también puede sostener el desarrollo de la economía creativa.Este estudo analisa a relação entre o turismo e a economia criativa. Um número crescente de países, regiões e cidades vem desenvolvendo políticas para vincular o turismo e a criatividade ao crescimento econômico e apoiar atividades culturais e criativas. Como resultado, diferentes modelos de “turismo criativo” surgiram. Estudos de caso do desenvolvimento do turismo criativo são descritos em diferentes partes do mundo, e seus efeitos são analisados. Uma atenção especial é dada ao papel do conhecimento, que a Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) considera primordial para o desenvolvimento do turismo criativo. Como o turismo pode ser uma ferramenta para a circulação de conhecimento e criação de vínculos entre indivíduos criativos, ele pode sustentar o desenvolvimento da economia criativa.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/15180210.11606/issn.1984-4867.v29i3p387-395Revista Turismo em Análise; Vol. 29 No. 3 (2018): September-December; 387-395Revista Turismo em Análise; Vol. 29 Núm. 3 (2018): Septiembre-diciembre; 387-395Revista Turismo em Análise; v. 29 n. 3 (2018): setembro-dezembro; 387-3951984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802/154986Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessRichards, Greg2019-08-17T20:11:48Zoai:revistas.usp.br:article/151802Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2019-08-17T20:11:48Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
Turismo, una fuerza motriz subestimada en la economía creativa
Turismo, uma força motriz subestimada para a economia criativa
title Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
spellingShingle Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
Richards, Greg
Creative economy
Creative tourism
Creative policies
Tourism development
Economía creativa
Turismo creativo
Políticas creativas
Desarrollo del turismo
Economia criativa
Turismo criativo
Políticas criativas
Desenvolvimento do turismo
title_short Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
title_full Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
title_fullStr Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
title_full_unstemmed Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
title_sort Tourism, an Underestimated Driving Force for the Creative Economy
author Richards, Greg
author_facet Richards, Greg
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Richards, Greg
dc.subject.por.fl_str_mv Creative economy
Creative tourism
Creative policies
Tourism development
Economía creativa
Turismo creativo
Políticas creativas
Desarrollo del turismo
Economia criativa
Turismo criativo
Políticas criativas
Desenvolvimento do turismo
topic Creative economy
Creative tourism
Creative policies
Tourism development
Economía creativa
Turismo creativo
Políticas creativas
Desarrollo del turismo
Economia criativa
Turismo criativo
Políticas criativas
Desenvolvimento do turismo
description This study examines the relationship between tourism and the creative economy. An increasing number of countries, regions and cities are developing policies to link tourism and creativity to economic growth and support cultural and creative activities. As a result, different models of “creative tourism” have emerged. Case studies of creative tourism development are described from different parts of the world, and their effects are examined. Particular attention is paid to the role of knowledge, which the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) sees as central to the development of creative tourism. Because tourism can be a tool for the circulation of knowledge and creation of links between creative individuals, it can arguably support the development of the creative economy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802
10.11606/issn.1984-4867.v29i3p387-395
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v29i3p387-395
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/151802/154986
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 29 No. 3 (2018): September-December; 387-395
Revista Turismo em Análise; Vol. 29 Núm. 3 (2018): Septiembre-diciembre; 387-395
Revista Turismo em Análise; v. 29 n. 3 (2018): setembro-dezembro; 387-395
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054168979996672