Proposal for the integration of social capital into the life cycle of community-based tourism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Luana de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gómez, Carla Regina Pasa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/190334
Resumo: Community-based tourism as an alternative model to mass tourism has achieved visibility mainly by directing its benefits to the community. However, like any product, it also undergoes a six-phase lifecycle, which are influenced by factors that can be understood using the concept of social capital. Thus, this article proposes an integration between social capital and the community-based tourism lifecycle based on the relationship between its various elements. The literature pointed out that the elements of this life cycle are: training of community members, tourism infrastructure, community benefits, development model, community participation, and involvement of external actors. On the other hand, the elements of social capital are: linking, bridging, and connecting social capital. In short, while linking social capital allows initiatives to sustain themselves, bridging and connecting social capital can help them advance to later stages in the lifecycle. At the same time, the best optimization of these capitals should be sought, since in excess the effect may be negative.
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spelling Proposal for the integration of social capital into the life cycle of community-based tourismPropuesta de integración del capital social en el ciclo de vida del turismo comunitarioProposta de integração do capital social ao ciclo de vida do turismo de base comunitáriaTurismo comunitarioRedes socialesCiclo de vida de destinos turísticosCommunity tourismSocial networksLife cycle of tourism areasTurismo comunitárioRedes sociaisCiclo de vida de destino turísticoCommunity-based tourism as an alternative model to mass tourism has achieved visibility mainly by directing its benefits to the community. However, like any product, it also undergoes a six-phase lifecycle, which are influenced by factors that can be understood using the concept of social capital. Thus, this article proposes an integration between social capital and the community-based tourism lifecycle based on the relationship between its various elements. The literature pointed out that the elements of this life cycle are: training of community members, tourism infrastructure, community benefits, development model, community participation, and involvement of external actors. On the other hand, the elements of social capital are: linking, bridging, and connecting social capital. In short, while linking social capital allows initiatives to sustain themselves, bridging and connecting social capital can help them advance to later stages in the lifecycle. At the same time, the best optimization of these capitals should be sought, since in excess the effect may be negative.El turismo comunitario como modelo alternativo al turismo de masas ha logrado visibilidad, principalmente al dirigir los beneficios a la comunidad. Como cualquier producto, también se somete a un ciclo de vida de seis fases, que están influenciadas por factores que pueden entenderse mejor utilizando el concepto de capital social. Así, este artículo propone una integración entre el capital social y el ciclo de vida de turismo comunitario a partir de la relación entre sus diversos elementos. La literatura señaló que son los elementos de este ciclo de vida: la capacitación de los miembros de la comunidad, la infraestructura turística, los beneficios comunitarios, el modelo de desarrollo, la participación comunitaria y el comprometimiento de actores externos; por otro lado, son los elementos del capital social: el capital social de ligación, el de puente y el de conexión. En resumen, mientras que el capital social de ligación permite sostener las iniciativas, el capital social de puente y de conexión puede ayudarlas a avanzar hacia etapas posteriores en el ciclo de vida. Al mismo tiempo, se debe buscar la mejor optimización de estos tipos, ya que en exceso el efecto puede ser negativo.O turismo de base comunitária enquanto modelo alternativo ao turismo de massa tem alcançado visibilidade principalmente por direcionar seus benefícios para a comunidade. Mas, como qualquer produto, também passa por um ciclo de vida composto de seis fases, que sofrem influência de fatores que podem ser compreendidos por meio do conceito de capital social. Desta maneira, este artigo propõe uma integração entre o capital social e o ciclo de vida do turismo de base comunitária a partir da relação entre seus diversos elementos. A literatura apontou que os elementos desse ciclo de vida são: capacitação dos membros da comunidade, infraestrutura turística, benefícios à comunidade, modelo de desenvolvimento, participação da comunidade e envolvimento de atores externos. Por outro lado, os elementos do capital social são: capital social de ligação, de ponte e de conexão. Em suma, enquanto o capital social de ligação permite que as iniciativas se sustentem, o capital social de ponte e conexão pode ajudá-las a avançar para fases posteriores no ciclo de vida. Ao mesmo tempo, deve-se buscar a melhor otimização desses tipos, já que em excesso o efeito pode ser negativo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/19033410.11606/issn.1984-4867.v32i3p476-493Revista Turismo em Análise; Vol. 32 No. 3 (2021): Setembro-Dezembro; 476-493Revista Turismo em Análise; Vol. 32 Núm. 3 (2021): Setembro-Dezembro; 476-493Revista Turismo em Análise; v. 32 n. 3 (2021): Setembro-Dezembro; 476-4931984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/190334/183158Copyright (c) 2021 Luana de Oliveira Alves, Carla Regina Pasa Gómezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Luana de OliveiraGómez, Carla Regina Pasa2022-06-20T12:25:16Zoai:revistas.usp.br:article/190334Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2022-06-20T12:25:16Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
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