Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marko, Gabriela
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pataca, Ermelinda Moutinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843
Resumo: In the field of science teaching, over the last decades, theoretical reflections and practical activities have been developed in order to incorporate the approach of History, Philosophy, and Sociology of Sciences in curricula, teaching methodologies, learning materials, and teacher training programs. These discussions, which are more usually found in undergraduate degrees, hardly appear in the formation of pedagogues, who are responsible for the education in Elementary School. This paper intends to contribute to fill this gap. It is a participant research realized in the optional course of History of Science, offered in 2017 by the School of Education at the University of São Paulo for pedagogy students, also open to other undergraduates. This research aims to highlight the construction of more complex and dynamic conceptions of science and education that developed throughout the classes, resulting from the choice of reading certain authors. Educators themselves acknowledged the contributions arising from the debates and didactic resources with the purpose of a broader and deeper understanding of science and its historical nature, of the relations with the society and the meaning of science as culture. In this process, they devised associations with teaching and fundamentals of education, both in the theoretical framework and in practical activities. Their training therefore benefitted students with critical judgment which directly impacted their teaching practices.
id USP-11_1e01d736a59f9d510aeacbe2fbe659cd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/157843
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professoresConcepts of science and education: contributions from the history of science to the formation of teachersHistory of scienceTeacher trainingEducationHistória da ciênciaFormação de educadoresPedagogiaIn the field of science teaching, over the last decades, theoretical reflections and practical activities have been developed in order to incorporate the approach of History, Philosophy, and Sociology of Sciences in curricula, teaching methodologies, learning materials, and teacher training programs. These discussions, which are more usually found in undergraduate degrees, hardly appear in the formation of pedagogues, who are responsible for the education in Elementary School. This paper intends to contribute to fill this gap. It is a participant research realized in the optional course of History of Science, offered in 2017 by the School of Education at the University of São Paulo for pedagogy students, also open to other undergraduates. This research aims to highlight the construction of more complex and dynamic conceptions of science and education that developed throughout the classes, resulting from the choice of reading certain authors. Educators themselves acknowledged the contributions arising from the debates and didactic resources with the purpose of a broader and deeper understanding of science and its historical nature, of the relations with the society and the meaning of science as culture. In this process, they devised associations with teaching and fundamentals of education, both in the theoretical framework and in practical activities. Their training therefore benefitted students with critical judgment which directly impacted their teaching practices.No campo do ensino de ciências, nas últimas décadas, reflexões teóricas e atividades práticas vêm sendo desenvolvidas a fim de incorporar a abordagem da História, Filosofia e Sociologia das Ciências em currículos, metodologias de ensino, materiais didáticos e programas de formação de professores. Essas discussões, mais presentes nas licenciaturas, pouco aparecem na graduação de pedagogo(a)s, responsáveis pela educação no Ensino Fundamental I. Este trabalho pretende contribuir para preencher essa lacuna. Trata-se de uma pesquisa participante realizada na disciplina optativa de História da Ciência, oferecida em 2017 na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo para alunos da pedagogia, aberta também para estudantes de outros cursos de licenciatura. Esta investigação tem como objetivo destacar a construção de concepções mais complexas e dinâmicas de ciência e educação que se desenvolveu durante a disciplina, a partir da escolha da leitura de determinados autores. Verificou-se o reconhecimento, por parte dos próprios educadores em formação, de contribuições dos debates e recursos didáticos desenvolvidos por eles para uma compreensão mais ampla e aprofundada da ciência e sua historicidade, das relações com a sociedade e da significação de ciência como cultura. Nesse processo, elaboraram associações com o ensino e fundamentos da educação, tanto no cenário teórico como em atividades práticas. Isso favoreceu suas formações enquanto sujeitos críticos e refletiu diretamente sobre suas práticas docentes.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/15784310.1590/s1678-4634201945186743Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e186743Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e186743Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e1867431678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/153146https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/156244Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarko, GabrielaPataca, Ermelinda Moutinho2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/157843Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
Concepts of science and education: contributions from the history of science to the formation of teachers
title Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
spellingShingle Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
Marko, Gabriela
History of science
Teacher training
Education
História da ciência
Formação de educadores
Pedagogia
title_short Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
title_full Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
title_fullStr Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
title_full_unstemmed Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
title_sort Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
author Marko, Gabriela
author_facet Marko, Gabriela
Pataca, Ermelinda Moutinho
author_role author
author2 Pataca, Ermelinda Moutinho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marko, Gabriela
Pataca, Ermelinda Moutinho
dc.subject.por.fl_str_mv History of science
Teacher training
Education
História da ciência
Formação de educadores
Pedagogia
topic History of science
Teacher training
Education
História da ciência
Formação de educadores
Pedagogia
description In the field of science teaching, over the last decades, theoretical reflections and practical activities have been developed in order to incorporate the approach of History, Philosophy, and Sociology of Sciences in curricula, teaching methodologies, learning materials, and teacher training programs. These discussions, which are more usually found in undergraduate degrees, hardly appear in the formation of pedagogues, who are responsible for the education in Elementary School. This paper intends to contribute to fill this gap. It is a participant research realized in the optional course of History of Science, offered in 2017 by the School of Education at the University of São Paulo for pedagogy students, also open to other undergraduates. This research aims to highlight the construction of more complex and dynamic conceptions of science and education that developed throughout the classes, resulting from the choice of reading certain authors. Educators themselves acknowledged the contributions arising from the debates and didactic resources with the purpose of a broader and deeper understanding of science and its historical nature, of the relations with the society and the meaning of science as culture. In this process, they devised associations with teaching and fundamentals of education, both in the theoretical framework and in practical activities. Their training therefore benefitted students with critical judgment which directly impacted their teaching practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843
10.1590/s1678-4634201945186743
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201945186743
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/153146
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/156244
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e186743
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e186743
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e186743
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813130248192