Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843 |
Resumo: | In the field of science teaching, over the last decades, theoretical reflections and practical activities have been developed in order to incorporate the approach of History, Philosophy, and Sociology of Sciences in curricula, teaching methodologies, learning materials, and teacher training programs. These discussions, which are more usually found in undergraduate degrees, hardly appear in the formation of pedagogues, who are responsible for the education in Elementary School. This paper intends to contribute to fill this gap. It is a participant research realized in the optional course of History of Science, offered in 2017 by the School of Education at the University of São Paulo for pedagogy students, also open to other undergraduates. This research aims to highlight the construction of more complex and dynamic conceptions of science and education that developed throughout the classes, resulting from the choice of reading certain authors. Educators themselves acknowledged the contributions arising from the debates and didactic resources with the purpose of a broader and deeper understanding of science and its historical nature, of the relations with the society and the meaning of science as culture. In this process, they devised associations with teaching and fundamentals of education, both in the theoretical framework and in practical activities. Their training therefore benefitted students with critical judgment which directly impacted their teaching practices. |
id |
USP-11_1e01d736a59f9d510aeacbe2fbe659cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/157843 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professoresConcepts of science and education: contributions from the history of science to the formation of teachersHistory of scienceTeacher trainingEducationHistória da ciênciaFormação de educadoresPedagogiaIn the field of science teaching, over the last decades, theoretical reflections and practical activities have been developed in order to incorporate the approach of History, Philosophy, and Sociology of Sciences in curricula, teaching methodologies, learning materials, and teacher training programs. These discussions, which are more usually found in undergraduate degrees, hardly appear in the formation of pedagogues, who are responsible for the education in Elementary School. This paper intends to contribute to fill this gap. It is a participant research realized in the optional course of History of Science, offered in 2017 by the School of Education at the University of São Paulo for pedagogy students, also open to other undergraduates. This research aims to highlight the construction of more complex and dynamic conceptions of science and education that developed throughout the classes, resulting from the choice of reading certain authors. Educators themselves acknowledged the contributions arising from the debates and didactic resources with the purpose of a broader and deeper understanding of science and its historical nature, of the relations with the society and the meaning of science as culture. In this process, they devised associations with teaching and fundamentals of education, both in the theoretical framework and in practical activities. Their training therefore benefitted students with critical judgment which directly impacted their teaching practices.No campo do ensino de ciências, nas últimas décadas, reflexões teóricas e atividades práticas vêm sendo desenvolvidas a fim de incorporar a abordagem da História, Filosofia e Sociologia das Ciências em currículos, metodologias de ensino, materiais didáticos e programas de formação de professores. Essas discussões, mais presentes nas licenciaturas, pouco aparecem na graduação de pedagogo(a)s, responsáveis pela educação no Ensino Fundamental I. Este trabalho pretende contribuir para preencher essa lacuna. Trata-se de uma pesquisa participante realizada na disciplina optativa de História da Ciência, oferecida em 2017 na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo para alunos da pedagogia, aberta também para estudantes de outros cursos de licenciatura. Esta investigação tem como objetivo destacar a construção de concepções mais complexas e dinâmicas de ciência e educação que se desenvolveu durante a disciplina, a partir da escolha da leitura de determinados autores. Verificou-se o reconhecimento, por parte dos próprios educadores em formação, de contribuições dos debates e recursos didáticos desenvolvidos por eles para uma compreensão mais ampla e aprofundada da ciência e sua historicidade, das relações com a sociedade e da significação de ciência como cultura. Nesse processo, elaboraram associações com o ensino e fundamentos da educação, tanto no cenário teórico como em atividades práticas. Isso favoreceu suas formações enquanto sujeitos críticos e refletiu diretamente sobre suas práticas docentes.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/15784310.1590/s1678-4634201945186743Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e186743Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e186743Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e1867431678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/153146https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/156244Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarko, GabrielaPataca, Ermelinda Moutinho2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/157843Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores Concepts of science and education: contributions from the history of science to the formation of teachers |
title |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores |
spellingShingle |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores Marko, Gabriela History of science Teacher training Education História da ciência Formação de educadores Pedagogia |
title_short |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores |
title_full |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores |
title_fullStr |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores |
title_full_unstemmed |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores |
title_sort |
Concepções de ciência e educação: contribuições da história da ciência para a formação de professores |
author |
Marko, Gabriela |
author_facet |
Marko, Gabriela Pataca, Ermelinda Moutinho |
author_role |
author |
author2 |
Pataca, Ermelinda Moutinho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marko, Gabriela Pataca, Ermelinda Moutinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of science Teacher training Education História da ciência Formação de educadores Pedagogia |
topic |
History of science Teacher training Education História da ciência Formação de educadores Pedagogia |
description |
In the field of science teaching, over the last decades, theoretical reflections and practical activities have been developed in order to incorporate the approach of History, Philosophy, and Sociology of Sciences in curricula, teaching methodologies, learning materials, and teacher training programs. These discussions, which are more usually found in undergraduate degrees, hardly appear in the formation of pedagogues, who are responsible for the education in Elementary School. This paper intends to contribute to fill this gap. It is a participant research realized in the optional course of History of Science, offered in 2017 by the School of Education at the University of São Paulo for pedagogy students, also open to other undergraduates. This research aims to highlight the construction of more complex and dynamic conceptions of science and education that developed throughout the classes, resulting from the choice of reading certain authors. Educators themselves acknowledged the contributions arising from the debates and didactic resources with the purpose of a broader and deeper understanding of science and its historical nature, of the relations with the society and the meaning of science as culture. In this process, they devised associations with teaching and fundamentals of education, both in the theoretical framework and in practical activities. Their training therefore benefitted students with critical judgment which directly impacted their teaching practices. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843 10.1590/s1678-4634201945186743 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1678-4634201945186743 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/153146 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157843/156244 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e186743 Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e186743 Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e186743 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713813130248192 |