Pedagogia do seminário universitário: proveniência histórica e tradução contemporânea
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187426 |
Resumo: | This article focuses on college seminars, created in eighteenth-century Germany, which was consolidated as a quintessential pedagogical tool, capable of objectively combining research and teaching, consequently giving rise to the emergence and assurance of the modern and contemporary researcher. It seeks to contribute, both theoretically and practically, to what is an always-unfinished discussion about pedagogy and scientific creation. The text is divided into two parts, the first of which attempts to capture the essence of the seminar, while the second describes an ongoing seminar experience today. In short, the article aims at identifying seminar pedagogy, then and now, as the expression of an adventurous spiral in which the academic “coming-to-be-together” is intrinsically connected to the creation of inventive thinking processes. A methodology attempting to overcome both time and distance is thus developed. On the one hand, it emphasizes the importance of oral exchanges between students and teachers; on the other, it focuses on the slow and systematic labor of intertextual appropriation. These two fundamental practices bring together all those who, past and present, identify themselves with a pedagogy of inventive writing and seek to reflect on it within the higher education. |
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Pedagogia do seminário universitário: proveniência histórica e tradução contemporâneaThe pedagogy of the college seminar: historical background and contemporary interpretationSeminar pedagogyResearch universityAcademic writingPedagogia do seminárioUniversidade da investigaçãoEscrita acadêmicaThis article focuses on college seminars, created in eighteenth-century Germany, which was consolidated as a quintessential pedagogical tool, capable of objectively combining research and teaching, consequently giving rise to the emergence and assurance of the modern and contemporary researcher. It seeks to contribute, both theoretically and practically, to what is an always-unfinished discussion about pedagogy and scientific creation. The text is divided into two parts, the first of which attempts to capture the essence of the seminar, while the second describes an ongoing seminar experience today. In short, the article aims at identifying seminar pedagogy, then and now, as the expression of an adventurous spiral in which the academic “coming-to-be-together” is intrinsically connected to the creation of inventive thinking processes. A methodology attempting to overcome both time and distance is thus developed. On the one hand, it emphasizes the importance of oral exchanges between students and teachers; on the other, it focuses on the slow and systematic labor of intertextual appropriation. These two fundamental practices bring together all those who, past and present, identify themselves with a pedagogy of inventive writing and seek to reflect on it within the higher education.O artigo centra-se no seminário universitário, criado na Alemanha do século XVIII e que veio a afirmar como o instrumento pedagógico por excelência capaz de operar uma articulação objetiva entre investigação e ensino, possibilitando, desse modo, a emergência e afirmação da figura do pesquisador moderno e contemporâneo. Procura dar uma contribuição, tanto teórica quanto prática, para uma discussão, sempre por concluir, acerca da pedagogia da criação científica. O texto divide-se em duas partes: uma inicial, que procura capturar a essência do seminário; e uma subsequente, na qual se apresenta uma experiência de seminário em curso na atualidade. O artigo procura, em uma palavra, identificar a pedagogia do seminário, ontem e hoje, como consubstanciando uma espiral aventurosa em que o estar-a-ser-junto acadêmico se liga intrinsecamente à construção de um pensamento inventivo. É assim desenvolvida uma metodologia que procura superar o tempo e a distância. Insiste, por um lado, na importância da troca da palavra oral entre alunos e professores; e, por outro, no trabalho, lento e sistemático, de apropriação intertextual. São essas duas grandes operações que aproximam todos os que, ontem e hoje, se identificam com uma pedagogia da criação escrita e procuram refletir sobre ela no interior da universidade.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/18742610.1590/S1678-4634202147229256Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e229256Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e229256Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e2292561678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187426/173213https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187426/173212Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos do Ó, Jorge 2021-12-07T13:57:46Zoai:revistas.usp.br:article/187426Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-12-07T13:57:46Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
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