Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: La Taille, Yves de
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Souza, Lucimara Silva de, Vizioli, Letícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27926
Resumo: The work presents a quantitative and qualitative analysis of dissertations, theses, and articles published from 1990 to 2003 on the relation between ethics and education, and associated issues (discipline, authority, limits, violence at school). The criteria employed in the analysis were: 1) the amount of academic production; 2) definitions of ethics and moral used; 3) theoretical frameworks adopted and presence of empirical research; 4) adoption or otherwise of critical stance in relation to society and to school; 5) presence of pedagogical proposals for the ethical education of students; and 6) reference or otherwise to the document Ética dos Parâmetros Curriculares Nacionais (Ethics of the National Curriculum Parameters). The main conclusions were: 1) the number of publications on the theme of ethics and education has increased in the last years, although the amount remains small; 2) ethics is, almost invariably, related to directions derived from the recognition of rights and duties, therefore references to the classical theme of the "good life" are virtually absent; 3) philosophy, sociology and moral psychology are the theoretical frameworks that most inspire the reflections; 4) there is little empirical research; most texts are speculative and critical; 5) pedagogical proposals for the ethical education of students are practically absent, as are references to the National Curriculum Parameters.
id USP-11_b07982a061d30ff2b7125c92c3b1f5bf
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/27926
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003 Ethics and education: a survey of the educational literature from 1990 to 2003 EthicsMoralEducationÉticaMoralEducação The work presents a quantitative and qualitative analysis of dissertations, theses, and articles published from 1990 to 2003 on the relation between ethics and education, and associated issues (discipline, authority, limits, violence at school). The criteria employed in the analysis were: 1) the amount of academic production; 2) definitions of ethics and moral used; 3) theoretical frameworks adopted and presence of empirical research; 4) adoption or otherwise of critical stance in relation to society and to school; 5) presence of pedagogical proposals for the ethical education of students; and 6) reference or otherwise to the document Ética dos Parâmetros Curriculares Nacionais (Ethics of the National Curriculum Parameters). The main conclusions were: 1) the number of publications on the theme of ethics and education has increased in the last years, although the amount remains small; 2) ethics is, almost invariably, related to directions derived from the recognition of rights and duties, therefore references to the classical theme of the "good life" are virtually absent; 3) philosophy, sociology and moral psychology are the theoretical frameworks that most inspire the reflections; 4) there is little empirical research; most texts are speculative and critical; 5) pedagogical proposals for the ethical education of students are practically absent, as are references to the National Curriculum Parameters. Trata-se uma análise quantitativa e qualitativa de dissertações, teses e artigos publicados de 1990 a 2003, que versam sobre a relação entre ética e educação e temas relacionados (disciplina, autoridade, limites, violência na escola). Os critérios empregados para a análise foram: 1) a quantidade da produção; 2) definições de ética e moral empregadas; 3) referenciais teóricos adotados e presença de pesquisa empírica; 4) adoção, ou não, de postura crítica em relação à sociedade e à escola; 5) presença de propostas pedagógicas de formação ética dos alunos; e 6) referências, ou não, ao documento Ética dos Parâmetros Curriculares Nacionais. As principais conclusão foram: 1) o tema ética e educação tem sido, nos últimos anos, objeto de um número maior de publicações, embora esse número ainda permaneça pequeno; 2) ética é, quase sempre, referida a prescrições derivadas do reconhecimento de direitos e deveres, portanto quase não se encontram referências ao tema clássico da "vida boa"; 3) Filosofia, sociologia e psicologia moral são os referenciais teóricos que mais inspiram as reflexões; 4) há pouca pesquisa empírica, a maioria dos textos são especulativos e críticos; 5) praticamente não se encontram propostas pedagógicas escolares de formação ética dos alunos, nem referência aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2004-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2792610.1590/S1517-97022004000100006Educação e Pesquisa; v. 30 n. 1 (2004); 91-108Educação e Pesquisa; Vol. 30 No. 1 (2004); 91-108Educação e Pesquisa; Vol. 30 Núm. 1 (2004); 91-1081678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27926/29698Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessLa Taille, Yves deSouza, Lucimara Silva deVizioli, Letícia2014-10-24T15:41:09Zoai:revistas.usp.br:article/27926Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:41:09Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
Ethics and education: a survey of the educational literature from 1990 to 2003
title Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
spellingShingle Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
La Taille, Yves de
Ethics
Moral
Education
Ética
Moral
Educação
title_short Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
title_full Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
title_fullStr Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
title_full_unstemmed Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
title_sort Ética e educação: uma revisão da literatura educacional de 1990 a 2003
author La Taille, Yves de
author_facet La Taille, Yves de
Souza, Lucimara Silva de
Vizioli, Letícia
author_role author
author2 Souza, Lucimara Silva de
Vizioli, Letícia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv La Taille, Yves de
Souza, Lucimara Silva de
Vizioli, Letícia
dc.subject.por.fl_str_mv Ethics
Moral
Education
Ética
Moral
Educação
topic Ethics
Moral
Education
Ética
Moral
Educação
description The work presents a quantitative and qualitative analysis of dissertations, theses, and articles published from 1990 to 2003 on the relation between ethics and education, and associated issues (discipline, authority, limits, violence at school). The criteria employed in the analysis were: 1) the amount of academic production; 2) definitions of ethics and moral used; 3) theoretical frameworks adopted and presence of empirical research; 4) adoption or otherwise of critical stance in relation to society and to school; 5) presence of pedagogical proposals for the ethical education of students; and 6) reference or otherwise to the document Ética dos Parâmetros Curriculares Nacionais (Ethics of the National Curriculum Parameters). The main conclusions were: 1) the number of publications on the theme of ethics and education has increased in the last years, although the amount remains small; 2) ethics is, almost invariably, related to directions derived from the recognition of rights and duties, therefore references to the classical theme of the "good life" are virtually absent; 3) philosophy, sociology and moral psychology are the theoretical frameworks that most inspire the reflections; 4) there is little empirical research; most texts are speculative and critical; 5) pedagogical proposals for the ethical education of students are practically absent, as are references to the National Curriculum Parameters.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27926
10.1590/S1517-97022004000100006
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27926
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022004000100006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27926/29698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 30 n. 1 (2004); 91-108
Educação e Pesquisa; Vol. 30 No. 1 (2004); 91-108
Educação e Pesquisa; Vol. 30 Núm. 1 (2004); 91-108
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713810661900288