Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756 |
Resumo: | In order to conjecture an expansive ethical-political groundwork capable of fostering an eminently critical attitude before the educational present, the text hereby presented is organized according to three interconnected argumentative plateaux. The first of them is devoted to the novel Memoirs of Hadrian and, in particular, to Marguerite Yourcenar’s reflections on the method of composition of the work and of her peculiar mode of addressing the past. Then, by means of a certain game of contrast with the writer’s viewpoint, some hallmarks of the Foucauldian theoretical legacy are brought about, especially concerning the interplay between present, history and truth. Thus, one managed to create an argumentative ambience settled on the notions of regime of truth, of genealogical history and of the ontology of the present. The final text discussions are dedicated to focusing, alongside Michel Foucault’s own experience as a teacher, on the two main topics – the care of the self and parrhesia – of the thinker’s ulterior intellectual course, bearing in mind their possible pedagogical implications. With that, one sought to cast a gaze on the pedagogical encounter that, by conferring a certain ethical-stylistic potency on it, reclaims a time regime other than the transactions which take place therein. |
id |
USP-11_b0fe6def7fdd404ea6443a7570bde850 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/136756 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógicoDialogues in delay: speculations about a whole other temporality of the pedagogical encounterPedagogyTemporalityMichel FoucaultMarguerite YourcenarPedagogiaTemporalidadeMichel FoucaultMarguerite Yourcenar In order to conjecture an expansive ethical-political groundwork capable of fostering an eminently critical attitude before the educational present, the text hereby presented is organized according to three interconnected argumentative plateaux. The first of them is devoted to the novel Memoirs of Hadrian and, in particular, to Marguerite Yourcenar’s reflections on the method of composition of the work and of her peculiar mode of addressing the past. Then, by means of a certain game of contrast with the writer’s viewpoint, some hallmarks of the Foucauldian theoretical legacy are brought about, especially concerning the interplay between present, history and truth. Thus, one managed to create an argumentative ambience settled on the notions of regime of truth, of genealogical history and of the ontology of the present. The final text discussions are dedicated to focusing, alongside Michel Foucault’s own experience as a teacher, on the two main topics – the care of the self and parrhesia – of the thinker’s ulterior intellectual course, bearing in mind their possible pedagogical implications. With that, one sought to cast a gaze on the pedagogical encounter that, by conferring a certain ethical-stylistic potency on it, reclaims a time regime other than the transactions which take place therein. A fim de conjecturar um plano ético-político expansivo capaz de fomentar uma atitude eminentemente crítica ante o presente educacional, o texto que ora se apresenta organiza-se segundo três patamares argumentativos articulados. No primeiro deles, debruçamo-nos sobre o romance Memórias de Adriano e, em especial, sobre as reflexões de Marguerite Yourcenar acerca do método de composição da obra e de seu modo particular de endereçamento ao passado. Em seguida, por meio de uma espécie de jogo de contraste com o ponto de vista da escritora, são trazidos à baila alguns marcos do legado teórico foucaultiano, especialmente no que se refere aos jogos cruzados entre presente, história e verdade. Tratou-se, assim, de criar uma ambiência argumentativa assentada nas noções de regimes de verdade, de história genealógica e de ontologia do presente. As discussões finais do texto dedicam-se a focalizar, a par da própria experiência de Michel Foucault como professor, as duas tópicas principais do percurso ulterior do pensador − o cuidado de si e a parrhesía −, tendo em vista suas possíveis implicações pedagógicas. Com isso, almejou-se perspectivar uma mirada sobre o encontro pedagógico que, ao lhe conferir certa potência ético-estilística, reclama um regime de tempo diverso nas transações que aí tomam lugar.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/13675610.1590/s1517-9702201608146649Educação e Pesquisa; v. 43 n. 2 (2017); 311-326Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 2 (2017); 311-326Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 2 (2017); 311-3261678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756/132493https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756/132494Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessAquino, Julio Groppa2017-08-14T16:47:52Zoai:revistas.usp.br:article/136756Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2017-08-14T16:47:52Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico Dialogues in delay: speculations about a whole other temporality of the pedagogical encounter |
title |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico |
spellingShingle |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico Aquino, Julio Groppa Pedagogy Temporality Michel Foucault Marguerite Yourcenar Pedagogia Temporalidade Michel Foucault Marguerite Yourcenar |
title_short |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico |
title_full |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico |
title_fullStr |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico |
title_full_unstemmed |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico |
title_sort |
Diálogos em delay:especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico |
author |
Aquino, Julio Groppa |
author_facet |
Aquino, Julio Groppa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aquino, Julio Groppa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogy Temporality Michel Foucault Marguerite Yourcenar Pedagogia Temporalidade Michel Foucault Marguerite Yourcenar |
topic |
Pedagogy Temporality Michel Foucault Marguerite Yourcenar Pedagogia Temporalidade Michel Foucault Marguerite Yourcenar |
description |
In order to conjecture an expansive ethical-political groundwork capable of fostering an eminently critical attitude before the educational present, the text hereby presented is organized according to three interconnected argumentative plateaux. The first of them is devoted to the novel Memoirs of Hadrian and, in particular, to Marguerite Yourcenar’s reflections on the method of composition of the work and of her peculiar mode of addressing the past. Then, by means of a certain game of contrast with the writer’s viewpoint, some hallmarks of the Foucauldian theoretical legacy are brought about, especially concerning the interplay between present, history and truth. Thus, one managed to create an argumentative ambience settled on the notions of regime of truth, of genealogical history and of the ontology of the present. The final text discussions are dedicated to focusing, alongside Michel Foucault’s own experience as a teacher, on the two main topics – the care of the self and parrhesia – of the thinker’s ulterior intellectual course, bearing in mind their possible pedagogical implications. With that, one sought to cast a gaze on the pedagogical encounter that, by conferring a certain ethical-stylistic potency on it, reclaims a time regime other than the transactions which take place therein. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756 10.1590/s1517-9702201608146649 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1517-9702201608146649 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756/132493 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136756/132494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 43 n. 2 (2017); 311-326 Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 2 (2017); 311-326 Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 2 (2017); 311-326 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713812085866497 |