A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eufrásio, Daniela Aparecida
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Barzotto, Valdir Heitor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631
Resumo: This paper presents a discursive analysis of Master’s dissertations that address the teaching of Portuguese language in basic education, defended between 2001 and 2017, in different universities of the country. The objective of the research was to evaluate, in the corpus, the underlying discursive regularities, according to Foucault´s conception that every discourse responds to certain conditions of production, to certain operating rules that define what is legitimate as circulation of knowledge that, in turn, will sustain various practices, including scientific practices. Methodologically, our investigation is defined as bibliographic, characterized by procedures that are not limited to the literature review. The results showed that the polemic denial constitutes the discourse analyzed, setting itself in the description and presentation of Portuguese teaching situations that exist only as a scientific creation. For us, these created realities respond to theoretical and methodological conceptions of Portuguese teaching defended by the dissertations analyzed and which are presented as a form of refutation to what was observed in school practices of basic education. Thus, a modus operandi was observed in Master’s dissertations, which address the teaching of Portuguese, whose hallmark is the controversy set by the reiteration of the lack, in the school contexts observed, of situations of language teaching seen as ideals.
id USP-11_f497f167100ed126e06323a3aa916df7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/162631
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestradoThe discursive production related to the teaching of Portuguese language: analysis of Master’s dissertationsPortuguese language teachingKnowledge productionDiscourse analysisEnsino da língua portuguesaProdução do conhecimentoAnálise de discursoThis paper presents a discursive analysis of Master’s dissertations that address the teaching of Portuguese language in basic education, defended between 2001 and 2017, in different universities of the country. The objective of the research was to evaluate, in the corpus, the underlying discursive regularities, according to Foucault´s conception that every discourse responds to certain conditions of production, to certain operating rules that define what is legitimate as circulation of knowledge that, in turn, will sustain various practices, including scientific practices. Methodologically, our investigation is defined as bibliographic, characterized by procedures that are not limited to the literature review. The results showed that the polemic denial constitutes the discourse analyzed, setting itself in the description and presentation of Portuguese teaching situations that exist only as a scientific creation. For us, these created realities respond to theoretical and methodological conceptions of Portuguese teaching defended by the dissertations analyzed and which are presented as a form of refutation to what was observed in school practices of basic education. Thus, a modus operandi was observed in Master’s dissertations, which address the teaching of Portuguese, whose hallmark is the controversy set by the reiteration of the lack, in the school contexts observed, of situations of language teaching seen as ideals.Este artigo apresenta uma análise discursiva de dissertações de mestrado que tratam do ensino de língua portuguesa na educação básica, defendidas entre 2001 e 2017, em distintas universidades do país. O objetivo da pesquisa foi avaliar, no corpus, as regularidades discursivas que lhe eram subjacentes, de acordo com a concepção foucaultiana de que todo discurso responde a determinadas condições de produção, a certas regras de funcionamento que definem o que é legítimo enquanto circulação de saberes que, por sua vez, sustentarão práticas diversas, dentre elas a científica. Metodologicamente, nossa investigação define-se como bibliográfica, caracterizada por procedimentos que não se limitam à revisão da literatura. Os resultados demonstraram que a negação polêmica constitui o discurso analisado, configurando-se na descrição e apresentação de situações de ensino de português que só existem enquanto criação científica. Avaliamos que tais realidades criadas respondem a concepções teórico-metodológicas de ensino de português balizadas pelos trabalhos em questão e que são apresentadas como forma de refutação ao que foi observado em práticas escolares do ensino básico. Observou-se, assim, um modus operandi em dissertações de mestrado, que abordam o ensino de português, caracterizado pela polêmica instaurada na reiteração da inexistência, nos contextos escolares observados, de situações de ensino de língua tidas como ideais.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/16263110.1590/s1678-4634201945194245Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e194245Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e194245Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e1942451678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631/156464https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631/156465Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessEufrásio, Daniela AparecidaBarzotto, Valdir Heitor2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/162631Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
The discursive production related to the teaching of Portuguese language: analysis of Master’s dissertations
title A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
spellingShingle A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
Eufrásio, Daniela Aparecida
Portuguese language teaching
Knowledge production
Discourse analysis
Ensino da língua portuguesa
Produção do conhecimento
Análise de discurso
title_short A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
title_full A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
title_fullStr A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
title_full_unstemmed A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
title_sort A produção discursiva sobre ensino de língua portuguesa: análise de dissertações de mestrado
author Eufrásio, Daniela Aparecida
author_facet Eufrásio, Daniela Aparecida
Barzotto, Valdir Heitor
author_role author
author2 Barzotto, Valdir Heitor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Eufrásio, Daniela Aparecida
Barzotto, Valdir Heitor
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese language teaching
Knowledge production
Discourse analysis
Ensino da língua portuguesa
Produção do conhecimento
Análise de discurso
topic Portuguese language teaching
Knowledge production
Discourse analysis
Ensino da língua portuguesa
Produção do conhecimento
Análise de discurso
description This paper presents a discursive analysis of Master’s dissertations that address the teaching of Portuguese language in basic education, defended between 2001 and 2017, in different universities of the country. The objective of the research was to evaluate, in the corpus, the underlying discursive regularities, according to Foucault´s conception that every discourse responds to certain conditions of production, to certain operating rules that define what is legitimate as circulation of knowledge that, in turn, will sustain various practices, including scientific practices. Methodologically, our investigation is defined as bibliographic, characterized by procedures that are not limited to the literature review. The results showed that the polemic denial constitutes the discourse analyzed, setting itself in the description and presentation of Portuguese teaching situations that exist only as a scientific creation. For us, these created realities respond to theoretical and methodological conceptions of Portuguese teaching defended by the dissertations analyzed and which are presented as a form of refutation to what was observed in school practices of basic education. Thus, a modus operandi was observed in Master’s dissertations, which address the teaching of Portuguese, whose hallmark is the controversy set by the reiteration of the lack, in the school contexts observed, of situations of language teaching seen as ideals.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631
10.1590/s1678-4634201945194245
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201945194245
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631/156464
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162631/156465
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e194245
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e194245
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e194245
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813208891392