Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Denize Correa
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554
Resumo: This essay intends to analyze three moments in which two aesthetics become hybrid: in the short Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), a rereading of the “hunger aesthetics” in postmodernist version; in the feature film Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), a counterpoint between neo-realist aesthetics and publicity; and in Dogville (Lars von Trier, 2004), considered “fusion cinema” within the Dogma proposal. I intend to work with Baudrillard's concept of hyperreality, Deleuze-Guattari' s notions of rhyzome, Kristeva s approach of intertextuality, Eco s concept of open work, and Bahktin's notion of dialogism.
id USP-12_059daeb7a8f69b343d61419bf664a30b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/90554
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneoHiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneoHiper-realidadeHibridaçãoRizomaDialogismoIntertextualidadeHyperrealityHybridismRhyzomeDialogismIntertextualityThis essay intends to analyze three moments in which two aesthetics become hybrid: in the short Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), a rereading of the “hunger aesthetics” in postmodernist version; in the feature film Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), a counterpoint between neo-realist aesthetics and publicity; and in Dogville (Lars von Trier, 2004), considered “fusion cinema” within the Dogma proposal. I intend to work with Baudrillard's concept of hyperreality, Deleuze-Guattari' s notions of rhyzome, Kristeva s approach of intertextuality, Eco s concept of open work, and Bahktin's notion of dialogism.A proposta deste estudo é analisar três momentos nos quais duas estéticas se hibridizam: no curta Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), uma releitura da estética da fome em versão pósmodemista; no longa Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), um contraponto entre a estética neo-realista e a publicitária; e em Dogville (Lars von Trier, 2004), considerado “cinema de fusão” na estética do Dogma. O referencial teórico incluirá os conceitos de hiper-realidade de Baudrillard, de rizoma de Deleuze-Guattari, de intertextualidade de Kristeva, de obra aberta de Eco e de dialogismo de Bakhtin.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9055410.11606/issn.2316-7114.sig.2005.90554Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 32 No. 24 (2005); 151-163Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 32 n. 24 (2005); 151-1632316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554/93309Copyright (c) 2005 Denize Correa Araujohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Denize Correa2019-04-01T20:05:43Zoai:revistas.usp.br:article/90554Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:05:43Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
title Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
spellingShingle Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
Araujo, Denize Correa
Hiper-realidade
Hibridação
Rizoma
Dialogismo
Intertextualidade
Hyperreality
Hybridism
Rhyzome
Dialogism
Intertextuality
title_short Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
title_full Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
title_fullStr Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
title_full_unstemmed Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
title_sort Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
author Araujo, Denize Correa
author_facet Araujo, Denize Correa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Denize Correa
dc.subject.por.fl_str_mv Hiper-realidade
Hibridação
Rizoma
Dialogismo
Intertextualidade
Hyperreality
Hybridism
Rhyzome
Dialogism
Intertextuality
topic Hiper-realidade
Hibridação
Rizoma
Dialogismo
Intertextualidade
Hyperreality
Hybridism
Rhyzome
Dialogism
Intertextuality
description This essay intends to analyze three moments in which two aesthetics become hybrid: in the short Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), a rereading of the “hunger aesthetics” in postmodernist version; in the feature film Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), a counterpoint between neo-realist aesthetics and publicity; and in Dogville (Lars von Trier, 2004), considered “fusion cinema” within the Dogma proposal. I intend to work with Baudrillard's concept of hyperreality, Deleuze-Guattari' s notions of rhyzome, Kristeva s approach of intertextuality, Eco s concept of open work, and Bahktin's notion of dialogism.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554
10.11606/issn.2316-7114.sig.2005.90554
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2005.90554
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554/93309
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2005 Denize Correa Araujo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2005 Denize Correa Araujo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 32 No. 24 (2005); 151-163
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 32 n. 24 (2005); 151-163
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713787151777792