Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554 |
Resumo: | This essay intends to analyze three moments in which two aesthetics become hybrid: in the short Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), a rereading of the “hunger aesthetics” in postmodernist version; in the feature film Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), a counterpoint between neo-realist aesthetics and publicity; and in Dogville (Lars von Trier, 2004), considered “fusion cinema” within the Dogma proposal. I intend to work with Baudrillard's concept of hyperreality, Deleuze-Guattari' s notions of rhyzome, Kristeva s approach of intertextuality, Eco s concept of open work, and Bahktin's notion of dialogism. |
id |
USP-12_059daeb7a8f69b343d61419bf664a30b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/90554 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneoHiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneoHiper-realidadeHibridaçãoRizomaDialogismoIntertextualidadeHyperrealityHybridismRhyzomeDialogismIntertextualityThis essay intends to analyze three moments in which two aesthetics become hybrid: in the short Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), a rereading of the “hunger aesthetics” in postmodernist version; in the feature film Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), a counterpoint between neo-realist aesthetics and publicity; and in Dogville (Lars von Trier, 2004), considered “fusion cinema” within the Dogma proposal. I intend to work with Baudrillard's concept of hyperreality, Deleuze-Guattari' s notions of rhyzome, Kristeva s approach of intertextuality, Eco s concept of open work, and Bahktin's notion of dialogism.A proposta deste estudo é analisar três momentos nos quais duas estéticas se hibridizam: no curta Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), uma releitura da estética da fome em versão pósmodemista; no longa Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), um contraponto entre a estética neo-realista e a publicitária; e em Dogville (Lars von Trier, 2004), considerado “cinema de fusão” na estética do Dogma. O referencial teórico incluirá os conceitos de hiper-realidade de Baudrillard, de rizoma de Deleuze-Guattari, de intertextualidade de Kristeva, de obra aberta de Eco e de dialogismo de Bakhtin.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9055410.11606/issn.2316-7114.sig.2005.90554Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 32 No. 24 (2005); 151-163Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 32 n. 24 (2005); 151-1632316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554/93309Copyright (c) 2005 Denize Correa Araujohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Denize Correa2019-04-01T20:05:43Zoai:revistas.usp.br:article/90554Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:05:43Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
title |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
spellingShingle |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo Araujo, Denize Correa Hiper-realidade Hibridação Rizoma Dialogismo Intertextualidade Hyperreality Hybridism Rhyzome Dialogism Intertextuality |
title_short |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
title_full |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
title_fullStr |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
title_full_unstemmed |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
title_sort |
Hiper-realidade e hibridação no cinema contemporâneo |
author |
Araujo, Denize Correa |
author_facet |
Araujo, Denize Correa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Denize Correa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hiper-realidade Hibridação Rizoma Dialogismo Intertextualidade Hyperreality Hybridism Rhyzome Dialogism Intertextuality |
topic |
Hiper-realidade Hibridação Rizoma Dialogismo Intertextualidade Hyperreality Hybridism Rhyzome Dialogism Intertextuality |
description |
This essay intends to analyze three moments in which two aesthetics become hybrid: in the short Como se morre no cinema (Luelane Correa, 2001), a rereading of the “hunger aesthetics” in postmodernist version; in the feature film Ladrões de sabonete (Maurizio Nichetti, 1989), a counterpoint between neo-realist aesthetics and publicity; and in Dogville (Lars von Trier, 2004), considered “fusion cinema” within the Dogma proposal. I intend to work with Baudrillard's concept of hyperreality, Deleuze-Guattari' s notions of rhyzome, Kristeva s approach of intertextuality, Eco s concept of open work, and Bahktin's notion of dialogism. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554 10.11606/issn.2316-7114.sig.2005.90554 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2005.90554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90554/93309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2005 Denize Correa Araujo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2005 Denize Correa Araujo http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 32 No. 24 (2005); 151-163 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 32 n. 24 (2005); 151-163 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713787151777792 |