Regarding Illusion
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/97357 |
Resumo: | Speculations on illusion and reality, attempting to understand how the language of film, based on the illusion of movement and the editing gimmicks, can be considered capable of reproducing reality or even of giving the impression of reality. The documentarian's impulse contradicts the difficulty we have of acting moved by that which we observe. Paradoxes pile up and are aggravated when the magic of the moving image is associated with it's value as a testimony or document. Once the intrinsically illusory character of film language is established, the intersection between fiction and the documentary widens, leading to a cinema based on interaction where the ethical commitment of the documentarian comes to play a major role. |
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Regarding IllusionEm torno da ilusãoKey-words Documentaryillusionrealityinteractionethics.documentárioilusãorealidadeinteraçãoéticaSpeculations on illusion and reality, attempting to understand how the language of film, based on the illusion of movement and the editing gimmicks, can be considered capable of reproducing reality or even of giving the impression of reality. The documentarian's impulse contradicts the difficulty we have of acting moved by that which we observe. Paradoxes pile up and are aggravated when the magic of the moving image is associated with it's value as a testimony or document. Once the intrinsically illusory character of film language is established, the intersection between fiction and the documentary widens, leading to a cinema based on interaction where the ethical commitment of the documentarian comes to play a major role.Conjecturas sobre ilusão e realidade, tentando entender como a linguagem do cinema, baseada na ilusão do movimento e nos artifícios da montagem, pôde ser considerada capaz de reproduzir a realidade ou mesmo de dar impressão de realidade. O impulso do documentarista contradiz a dificuldade que temos de agir em função do que observamos. Paradoxos se acumulam e exacerbam quando a magia da imagem em movimento é associada ao seu valor de testemunho ou documental. A partir do reconhecimento do carárter intrinsecamente ilusório da linguagem cinematográfica, a interseção entre ficção e documentário se amplia, levando ao um cinema baseado na interação, no qual o compromisso ético do documentarista passa a ocupar lugar central.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9735710.11606/issn.2316-7114.sig.2015.97357Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 42 No. 43 (2015); 194-211Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 42 n. 43 (2015); 194-2112316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/97357/100410Copyright (c) 2015 Eduardo Escorelhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEscorel, Eduardo2019-03-28T02:25:12Zoai:revistas.usp.br:article/97357Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-03-28T02:25:12Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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