Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Andréa Martins
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192
Resumo: The importance of Arlindo Machado’s book, Made in Brasil: as linhas de força do video brasileiro, has been to produce – among others subjects – an interrogation about “the new generation of videomakers” from the perspective of the city of Rio de Janeiro. This interview with Berliner seeks to respond partially that question as the filmmaker speaks on his first video’s experiences in the 1980’s. One of the conclusions is that the Circo Voador’s concert venue was a key place to bring about a cultural environment where affectional bonds and video discovery nurture all that generation.
id USP-12_91a35df7cbe11a8c1512e291271fac8f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/179192
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”O documental e o vídeo na trajetória de Roberto Berliner: “quase virei correspondente de guerra”VideoDocumentaryThe 1980sRio de JaneiroVídeoDocumentárioDécada de 1980Rio de JaneiroThe importance of Arlindo Machado’s book, Made in Brasil: as linhas de força do video brasileiro, has been to produce – among others subjects – an interrogation about “the new generation of videomakers” from the perspective of the city of Rio de Janeiro. This interview with Berliner seeks to respond partially that question as the filmmaker speaks on his first video’s experiences in the 1980’s. One of the conclusions is that the Circo Voador’s concert venue was a key place to bring about a cultural environment where affectional bonds and video discovery nurture all that generation.A importância do livro de Arlindo Machado, Made in Brasil: as linhas de força do vídeo brasileiro, tem sido favorecer – entre outros pontos - uma interrogação sobre a “nova geração de videastas” da perspectiva da cidade do Rio de Janeiro. Esta entrevista com Berliner busca responder parte dessa questão a partir de perguntas onde o realizador fala de sua experiência com o vídeo nos anos 1980. Uma das conclusões é que o espaço cultural do Circo Voador foi um lugar importante para a criação de um ambiente marcado por laços afetivos e pela descoberta do vídeo que marcam toda uma geração.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/17919210.11606/issn.2316-7114.sig.2021.179192Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-148Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-1482316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174254https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174253Copyright (c) 2021 Andréa Martins Françahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Andréa Martins2021-11-01T14:52:16Zoai:revistas.usp.br:article/179192Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-11-01T14:52:16Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
O documental e o vídeo na trajetória de Roberto Berliner: “quase virei correspondente de guerra”
title Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
spellingShingle Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
França, Andréa Martins
Video
Documentary
The 1980s
Rio de Janeiro
Vídeo
Documentário
Década de 1980
Rio de Janeiro
title_short Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
title_full Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
title_fullStr Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
title_full_unstemmed Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
title_sort Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
author França, Andréa Martins
author_facet França, Andréa Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Andréa Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Video
Documentary
The 1980s
Rio de Janeiro
Vídeo
Documentário
Década de 1980
Rio de Janeiro
topic Video
Documentary
The 1980s
Rio de Janeiro
Vídeo
Documentário
Década de 1980
Rio de Janeiro
description The importance of Arlindo Machado’s book, Made in Brasil: as linhas de força do video brasileiro, has been to produce – among others subjects – an interrogation about “the new generation of videomakers” from the perspective of the city of Rio de Janeiro. This interview with Berliner seeks to respond partially that question as the filmmaker speaks on his first video’s experiences in the 1980’s. One of the conclusions is that the Circo Voador’s concert venue was a key place to bring about a cultural environment where affectional bonds and video discovery nurture all that generation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192
10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.179192
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.179192
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174254
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Andréa Martins França
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Andréa Martins França
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-148
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-148
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713788380708864