Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192 |
Resumo: | The importance of Arlindo Machado’s book, Made in Brasil: as linhas de força do video brasileiro, has been to produce – among others subjects – an interrogation about “the new generation of videomakers” from the perspective of the city of Rio de Janeiro. This interview with Berliner seeks to respond partially that question as the filmmaker speaks on his first video’s experiences in the 1980’s. One of the conclusions is that the Circo Voador’s concert venue was a key place to bring about a cultural environment where affectional bonds and video discovery nurture all that generation. |
id |
USP-12_91a35df7cbe11a8c1512e291271fac8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/179192 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist”O documental e o vídeo na trajetória de Roberto Berliner: “quase virei correspondente de guerra”VideoDocumentaryThe 1980sRio de JaneiroVídeoDocumentárioDécada de 1980Rio de JaneiroThe importance of Arlindo Machado’s book, Made in Brasil: as linhas de força do video brasileiro, has been to produce – among others subjects – an interrogation about “the new generation of videomakers” from the perspective of the city of Rio de Janeiro. This interview with Berliner seeks to respond partially that question as the filmmaker speaks on his first video’s experiences in the 1980’s. One of the conclusions is that the Circo Voador’s concert venue was a key place to bring about a cultural environment where affectional bonds and video discovery nurture all that generation.A importância do livro de Arlindo Machado, Made in Brasil: as linhas de força do vídeo brasileiro, tem sido favorecer – entre outros pontos - uma interrogação sobre a “nova geração de videastas” da perspectiva da cidade do Rio de Janeiro. Esta entrevista com Berliner busca responder parte dessa questão a partir de perguntas onde o realizador fala de sua experiência com o vídeo nos anos 1980. Uma das conclusões é que o espaço cultural do Circo Voador foi um lugar importante para a criação de um ambiente marcado por laços afetivos e pela descoberta do vídeo que marcam toda uma geração.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/17919210.11606/issn.2316-7114.sig.2021.179192Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-148Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-1482316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174254https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174253Copyright (c) 2021 Andréa Martins Françahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Andréa Martins2021-11-01T14:52:16Zoai:revistas.usp.br:article/179192Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-11-01T14:52:16Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” O documental e o vídeo na trajetória de Roberto Berliner: “quase virei correspondente de guerra” |
title |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” |
spellingShingle |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” França, Andréa Martins Video Documentary The 1980s Rio de Janeiro Vídeo Documentário Década de 1980 Rio de Janeiro |
title_short |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” |
title_full |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” |
title_fullStr |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” |
title_full_unstemmed |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” |
title_sort |
Documentary film and video in Roberto Berliner’s journey: “I almost became a war journalist” |
author |
França, Andréa Martins |
author_facet |
França, Andréa Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
França, Andréa Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Video Documentary The 1980s Rio de Janeiro Vídeo Documentário Década de 1980 Rio de Janeiro |
topic |
Video Documentary The 1980s Rio de Janeiro Vídeo Documentário Década de 1980 Rio de Janeiro |
description |
The importance of Arlindo Machado’s book, Made in Brasil: as linhas de força do video brasileiro, has been to produce – among others subjects – an interrogation about “the new generation of videomakers” from the perspective of the city of Rio de Janeiro. This interview with Berliner seeks to respond partially that question as the filmmaker speaks on his first video’s experiences in the 1980’s. One of the conclusions is that the Circo Voador’s concert venue was a key place to bring about a cultural environment where affectional bonds and video discovery nurture all that generation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192 10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.179192 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.179192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174254 https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/179192/174253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Andréa Martins França http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Andréa Martins França http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-148 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 56 (2021): Arlindo Machado: Conceitos e processos poéticos nas comunicações e artes (I); 133-148 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713788380708864 |