A montagem cinematográfica como ato criativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão, Maria Dora Genis
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628
Resumo: The main objective ofthis article isto reflect on film editing regarded as a creative act: rather a sense-eliciting instance in filmmaking than the mere act of piecing footage together. Jt is the manner in which filmmaking articulates and assembles images and sounds that makes films become discourse. New senses, a new logic is created, in which meanings are not transparent, since they are produced by the association of fragments. Two overlapping realities arise: on the one hand, the reality of life itself and, on the other, the ftlm reality, ie the reality of discourse and, to remain within the fihn reality, the juxtaposition o f images that determine new readings for these images. Starting from the principies ofS.M. Eisenstein's Film EditingTheory, this article presents a brief overview ofhow, along its history, cinema has been influenced by the concepts developed in Eisenstein 's theory.
id USP-12_c5b945314d1c58fd6bc1f3894d847f19
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/65628
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling A montagem cinematográfica como ato criativoA montagem cinematográfica como ato criativoMontagemCinemaMulticamadasReal do reflexo.film editingMulti-layerReality of reflectíonThe main objective ofthis article isto reflect on film editing regarded as a creative act: rather a sense-eliciting instance in filmmaking than the mere act of piecing footage together. Jt is the manner in which filmmaking articulates and assembles images and sounds that makes films become discourse. New senses, a new logic is created, in which meanings are not transparent, since they are produced by the association of fragments. Two overlapping realities arise: on the one hand, the reality of life itself and, on the other, the ftlm reality, ie the reality of discourse and, to remain within the fihn reality, the juxtaposition o f images that determine new readings for these images. Starting from the principies ofS.M. Eisenstein's Film EditingTheory, this article presents a brief overview ofhow, along its history, cinema has been influenced by the concepts developed in Eisenstein 's theory.O foco deste trabalho é refletir sobre a montagem cinematográfica como ato criativo, não a montagem pensada como simples agenciadora de planos, mas como criadora de sentidos. É na maneira como o cinema articula e aproxima as imagens e os sons que verificamos sua transformação em discurso. Criam-se novos sentidos, uma nova lógica onde os significados não são transparentes, nascida da associação de fragmentos. Justapõem-se duas realidades: a da vida propriamente dita e a do filme, a do discurso e, ainda dentro do filme, a justaposição de planos determinando novas leituras das Imagens. Partindo dos princípios da teoria da montagem cinematográfica de S. M. Eisenstein, faremos um rápido panorama de como o cinema, no decorrer de sua história, foi influenciado pelos conceitos desenvolvidos em sua teoria.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2006-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6562810.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65628Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 33 No. 25 (2006); 229-250Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 33 n. 25 (2006); 229-2502316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628/68243Copyright (c) 2006 Maria Dora Genis Mourãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Maria Dora Genis2019-04-01T20:05:13Zoai:revistas.usp.br:article/65628Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:05:13Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A montagem cinematográfica como ato criativo
A montagem cinematográfica como ato criativo
title A montagem cinematográfica como ato criativo
spellingShingle A montagem cinematográfica como ato criativo
Mourão, Maria Dora Genis
Montagem
Cinema
Multicamadas
Real do reflexo.
film editing
Multi-layer
Reality of reflectíon
title_short A montagem cinematográfica como ato criativo
title_full A montagem cinematográfica como ato criativo
title_fullStr A montagem cinematográfica como ato criativo
title_full_unstemmed A montagem cinematográfica como ato criativo
title_sort A montagem cinematográfica como ato criativo
author Mourão, Maria Dora Genis
author_facet Mourão, Maria Dora Genis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mourão, Maria Dora Genis
dc.subject.por.fl_str_mv Montagem
Cinema
Multicamadas
Real do reflexo.
film editing
Multi-layer
Reality of reflectíon
topic Montagem
Cinema
Multicamadas
Real do reflexo.
film editing
Multi-layer
Reality of reflectíon
description The main objective ofthis article isto reflect on film editing regarded as a creative act: rather a sense-eliciting instance in filmmaking than the mere act of piecing footage together. Jt is the manner in which filmmaking articulates and assembles images and sounds that makes films become discourse. New senses, a new logic is created, in which meanings are not transparent, since they are produced by the association of fragments. Two overlapping realities arise: on the one hand, the reality of life itself and, on the other, the ftlm reality, ie the reality of discourse and, to remain within the fihn reality, the juxtaposition o f images that determine new readings for these images. Starting from the principies ofS.M. Eisenstein's Film EditingTheory, this article presents a brief overview ofhow, along its history, cinema has been influenced by the concepts developed in Eisenstein 's theory.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628
10.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65628
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65628
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628/68243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Maria Dora Genis Mourão
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Maria Dora Genis Mourão
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 33 No. 25 (2006); 229-250
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 33 n. 25 (2006); 229-250
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713786170310656