A montagem cinematográfica como ato criativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Significação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628 |
Resumo: | The main objective ofthis article isto reflect on film editing regarded as a creative act: rather a sense-eliciting instance in filmmaking than the mere act of piecing footage together. Jt is the manner in which filmmaking articulates and assembles images and sounds that makes films become discourse. New senses, a new logic is created, in which meanings are not transparent, since they are produced by the association of fragments. Two overlapping realities arise: on the one hand, the reality of life itself and, on the other, the ftlm reality, ie the reality of discourse and, to remain within the fihn reality, the juxtaposition o f images that determine new readings for these images. Starting from the principies ofS.M. Eisenstein's Film EditingTheory, this article presents a brief overview ofhow, along its history, cinema has been influenced by the concepts developed in Eisenstein 's theory. |
id |
USP-12_c5b945314d1c58fd6bc1f3894d847f19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/65628 |
network_acronym_str |
USP-12 |
network_name_str |
Significação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A montagem cinematográfica como ato criativoA montagem cinematográfica como ato criativoMontagemCinemaMulticamadasReal do reflexo.film editingMulti-layerReality of reflectíonThe main objective ofthis article isto reflect on film editing regarded as a creative act: rather a sense-eliciting instance in filmmaking than the mere act of piecing footage together. Jt is the manner in which filmmaking articulates and assembles images and sounds that makes films become discourse. New senses, a new logic is created, in which meanings are not transparent, since they are produced by the association of fragments. Two overlapping realities arise: on the one hand, the reality of life itself and, on the other, the ftlm reality, ie the reality of discourse and, to remain within the fihn reality, the juxtaposition o f images that determine new readings for these images. Starting from the principies ofS.M. Eisenstein's Film EditingTheory, this article presents a brief overview ofhow, along its history, cinema has been influenced by the concepts developed in Eisenstein 's theory.O foco deste trabalho é refletir sobre a montagem cinematográfica como ato criativo, não a montagem pensada como simples agenciadora de planos, mas como criadora de sentidos. É na maneira como o cinema articula e aproxima as imagens e os sons que verificamos sua transformação em discurso. Criam-se novos sentidos, uma nova lógica onde os significados não são transparentes, nascida da associação de fragmentos. Justapõem-se duas realidades: a da vida propriamente dita e a do filme, a do discurso e, ainda dentro do filme, a justaposição de planos determinando novas leituras das Imagens. Partindo dos princípios da teoria da montagem cinematográfica de S. M. Eisenstein, faremos um rápido panorama de como o cinema, no decorrer de sua história, foi influenciado pelos conceitos desenvolvidos em sua teoria.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2006-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/6562810.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65628Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 33 No. 25 (2006); 229-250Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 33 n. 25 (2006); 229-2502316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628/68243Copyright (c) 2006 Maria Dora Genis Mourãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Maria Dora Genis2019-04-01T20:05:13Zoai:revistas.usp.br:article/65628Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:05:13Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A montagem cinematográfica como ato criativo A montagem cinematográfica como ato criativo |
title |
A montagem cinematográfica como ato criativo |
spellingShingle |
A montagem cinematográfica como ato criativo Mourão, Maria Dora Genis Montagem Cinema Multicamadas Real do reflexo. film editing Multi-layer Reality of reflectíon |
title_short |
A montagem cinematográfica como ato criativo |
title_full |
A montagem cinematográfica como ato criativo |
title_fullStr |
A montagem cinematográfica como ato criativo |
title_full_unstemmed |
A montagem cinematográfica como ato criativo |
title_sort |
A montagem cinematográfica como ato criativo |
author |
Mourão, Maria Dora Genis |
author_facet |
Mourão, Maria Dora Genis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mourão, Maria Dora Genis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Montagem Cinema Multicamadas Real do reflexo. film editing Multi-layer Reality of reflectíon |
topic |
Montagem Cinema Multicamadas Real do reflexo. film editing Multi-layer Reality of reflectíon |
description |
The main objective ofthis article isto reflect on film editing regarded as a creative act: rather a sense-eliciting instance in filmmaking than the mere act of piecing footage together. Jt is the manner in which filmmaking articulates and assembles images and sounds that makes films become discourse. New senses, a new logic is created, in which meanings are not transparent, since they are produced by the association of fragments. Two overlapping realities arise: on the one hand, the reality of life itself and, on the other, the ftlm reality, ie the reality of discourse and, to remain within the fihn reality, the juxtaposition o f images that determine new readings for these images. Starting from the principies ofS.M. Eisenstein's Film EditingTheory, this article presents a brief overview ofhow, along its history, cinema has been influenced by the concepts developed in Eisenstein 's theory. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628 10.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65628 |
url |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-7114.sig.2006.65628 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65628/68243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Maria Dora Genis Mourão http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Maria Dora Genis Mourão http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 33 No. 25 (2006); 229-250 Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 33 n. 25 (2006); 229-250 2316-7114 1516-4330 reponame:Significação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Significação (Online) |
collection |
Significação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||significacao@usp.br |
_version_ |
1787713786170310656 |