The cinema in the blooming city: “Salas de cinema e história urbana de São Paulo (1895-1930)”, by José Inacio de Melo Souza
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Data de Publicação: | 2016 |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/123741 |
Resumo: | The presence of the cinema in São Paulo, from the late nineteenth century to 1930, is mixed up – as it happens to Rio de Janeiro – with the city’s rise from a provincial corner to a large metropolis. The relationship between cinema and city is very well captured in this book by José Inacio de Melo Souza, an original route through the streets of the capital, from the “Triangle” to the suburbs, which takes as a map the architectural projects related to the construction of the movie theaters. In this context, the law passed in February 1916, which regulates the construction of these spaces, emerges as a turning point, foretelling the transformation of the city into the “crazy Pauliceia” that would be decanted years later by the Modernists. |
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The cinema in the blooming city: “Salas de cinema e história urbana de São Paulo (1895-1930)”, by José Inacio de Melo SouzaO cinema na cidade em eclosão: “Salas de cinema e história urbana de São Paulo (1895-1930)”, de José Inacio de Melo Souzasilent cinemacinema and architecturecinema and citycinema silenciosocinema e arquiteturacinema e cidadeThe presence of the cinema in São Paulo, from the late nineteenth century to 1930, is mixed up – as it happens to Rio de Janeiro – with the city’s rise from a provincial corner to a large metropolis. The relationship between cinema and city is very well captured in this book by José Inacio de Melo Souza, an original route through the streets of the capital, from the “Triangle” to the suburbs, which takes as a map the architectural projects related to the construction of the movie theaters. In this context, the law passed in February 1916, which regulates the construction of these spaces, emerges as a turning point, foretelling the transformation of the city into the “crazy Pauliceia” that would be decanted years later by the Modernists.A presença do cinema em São Paulo, de fins do XIX a 1930, confunde-se – a exemplo do que aconteceu no Rio de Janeiro – com o período de ascensão da cidade de recanto provinciano a grande metrópole. A relação entre cinema e cidade está muito bem apanhada neste livro de José Inacio de Melo Souza, percurso original pelas vias da capital paulistana, do “Triângulo” aos arrabaldes, tendo como mapa os projetos arquitetônicos relativos à construção de salas de cinema. Neste contexto, o projeto de lei de fevereiro de 1916, que regulamenta a construção desses espaços, surge como ponto de virada, prenunciando a transformação da cidade na “Pauliceia desvairada” que seria decantada anos depois pelos Modernistas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/12374110.11606/issn.2316-7114.sig.2016.123741Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 43 No. 46 (2016); 249-257Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 43 n. 46 (2016); 249-2572316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/123741/121190Copyright (c) 2016 Danielle Crepaldi Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Danielle Crepaldi2019-03-28T02:21:13Zoai:revistas.usp.br:article/123741Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-03-28T02:21:13Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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